אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלי חמת בדרך לרכוש את ישראייר: התקדמות משמעותית במו"מ עם הטייסים צילום: ישראייר

בלעדי לכלכליסט

בעלי חמת בדרך לרכוש את ישראייר: התקדמות משמעותית במו"מ עם הטייסים

בעל השליטה בחמת יואב גולן הודיע לטייסי ישראייר, שחששו ממינוף החברה לצורך הרכישה, כי בידיו הסכום הנדרש לרכישת ישראייר. עם זאת, הוא מתנגד להעניק לטייסים מניות בישראייר, והם מנסים במקביל לעניין את הקרנות סקיי וקדמה ברכישה

10.03.2019, 06:57 | גולן חזני

התקדמות משמעותית נרשמה לקראת סוף השבוע במשא ומתן האינטנסיבי בין ועד עובדי ישראייר והנהלת חברת התעופה לבין יואב גולן, בעל השליטה בחברת חמת הבורסאית. גולן, כפי שנחשף ב"כלכליסט", מנהל מו"מ מתקדם לרכישת ישראייר מידי אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי פתוח, וההסכמות עם טייסי החברה הן תנאי הכרחי - אם כי לא רשמי - לעסקה.

קראו עוד בכלכליסט

הטייסים, בראשות קובי ברוט, התנגדו למכירת ישראייר לגולן, שכן חשדו כי בכוונתו למנף את ישראייר עצמה כדי לממן את הרכישה. בנוסף, הם מציבים כתנאי למכירת החברה לכל רוכש אפשרי קבלת 5%–10% ממניותיה. ככל הידוע, גולן לא הסכים להענקת להם נתח מהמניות, אלא למתן בונוסים נדיבים לטייסים וליתר העובדים וההנהלה.

בעל השליטה בחמת יואב גולן בעל השליטה בחמת יואב גולן בעל השליטה בחמת יואב גולן

טייסי ישראייר חוששים כי מינוף החברה יגדיל באופן משמעותי את חובה, יקטין את הגמישות התפעולית שלה וייסכן אותה במקרה של הרעה בסביבה העסקית - למשל, עלייה במחירי הדלק הסילוני או החרפת התחרות. הטייסים גם חוששים כי רכישת החברה בידי גולן תשנה את מערכת יחסי העבודה הטובים שאיפיינו את ישראייר, ואפשרו להנהלתה להגיב במהירות לתנאי השוק.

ישראייר, המוחזקת (100%) בידי אי.די.בי פתוח, עומדת למכירה בשל הצורך שלה ושל בעל השליטה בה במזומנים, כדי לעמוד בפירעון חובותיה למחזיקי האג"ח במהלך 2019. לאי.די.בי מחכים השנה תשלומי קרן וריבית בהיקף של 893 מיליון שקל, וישראייר אמורה להיות אחת המקורות לתשלומים האלה.

על אלשטיין להשלים את מכירת החברה עד אוגוסט הקרוב, ועל פי הערכות, העסקה עשויה להיסגר כבר בימים הקרובים. עם זאת, הסגירה מותנית בהסכמות בין גולן לאלשטיין, וכן בהסכמות סופיות בין הנהלת ישראייר ואי.די.בי תיירות מול הטייסים על הבונוסים בעסקה ותנאיה, וכן מול העובדים על הסכם עבודה קיבוצי חדש. ישראייר נמצאת כרגע בסכסוך עבודה, שעליו הכריזה ההסתדרות לפני כעשרה ימים בשמו של יו"ר ועד הטייסים.

גולן אמור לשלם, על פי הצעתו, 60–62 מיליון דולר (218–225 מיליון שקל) לאי.די.בי באמצעות חברה פרטית שבבעלותו, לאחר שהחליט כי חמת לא תצטרף לעסקה. בשיחות עם הטייסים הבהיר כי בידיו כל המימון לביצוע העסקה, וכי אין לו צורך במינוף באמצעות ישראייר עצמה - דבר שהוריד את המניע העיקרי במסגרת התנגדות הטייסים לעסקה.

הטייסים, כך נודע ל"כלכליסט", פנו ביוזמתם בשבועות האחרונים לגורמים שונים, ובהם קרנות השקעה כמו סקיי וקדמה, וניסו לעניין אותם ברכישת 80% מישראייר. במסגרת המתווה שגיבשו אמורים 20% להישאר בידי ההנהלה והטייסים. מבין הקרנות סקיי היא המועמדת המובילה להצטרף לטייסים, אם המשא ומתן עם גולן יקרוס. במקרה כזה, יחזרו לתמונה גם מני ויצמן ומלונות בראון. אלה מעוניינים לרכוש את ישראייר, אבל תלויים בגיוס אג"ח של 300 מיליון שקל במאי לרשת המלונות. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס צפוי להיפגש הבוקר עם ויצמן.

ההליך למכירת ישראייר, שתמורתה דורש אלשטיין 225 מיליון שקל, מתנהל זה כשלושה חודשים בהובלת גיזה זינגר אבן ואפסילון, שנשכרו כבנקאי ההשקעות בעסקה. בין היתר, התעניינו ברכישה גם חברת אלקו הציבורית בשליטת מייקי ודני זלקינד וקרן ההשקעות קדמה. שני הגופים ביקשו להתקדם עם בדיקות הנאותות, והתנו את השלמת העסקה בהצלחת בדיקות אלה.

במקביל ממשיכה ישראייר להצטייד במטוסים להרחבת הצי שלה. החברה מנהלת מגעים עם חברת איירבוס לרכישה של ארבעה מטוסי איירבוס A220 ולחכירת שני מטוסי איירבוס נוספים מדגם זה בהשקעה כוללת של 134 מיליון דולר. מטוסים אלה אמורים לסייע לה להתמודד עם הטיסות לאילת בעידן שלאחר הסגירה הצפויה של שדה דב בתל אביב, וכן להגביר את הטיסות שלה לאירופה. ההשקעה תמומן באמצעות מכירת ארבעת המטוסים שבבעלותה ישראייר — שני מטוסי איירבוס A330 ושני מטוסי ATR-72 תמורת 62 מיליון דולר - הלוואה בנקאית בסכום נטו של 55 מיליון דולר והון עצמי של 17 מיליון דולר. העסקה אמורה לתרום לישראייר רווח תפעולי תזרימי (EBITDA) מצטבר של 28 מיליון דולר בשנים 2020–2023, שינבעו מחיסכון בהוצאות תחזוקה, איחוד שני ציי המטוסים הנוכחיים לצי אחד, צריכת דלק נמוכה ב־15% המאפיינת את המטוסים החדשים, שיעורי תפוסה גבוהים יותר ועלות הון לנוסע נמוכה יותר.

תגיות