אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"המדינה השקיעה בכבישים ומחלפים - ושכחה את התחבורה הציבורית" צילום: רויטרס

דו"ח המבקר

"המדינה השקיעה בכבישים ומחלפים - ושכחה את התחבורה הציבורית"

מבקר המדינה קובע: "אופן תכנונם של רבים מהיישובים ותשתיות התחבורה בהם הותאמו בעיקר לשימוש ברכב פרטי". לדבריו, "נציגי משרד התחבורה אינם מוזמנים לרוב לדיוני העבודה הראשוניים שמקיימת הוועדה לתשתיות לאומיות"

13.03.2019, 16:00 | ליאור גוטמן

את הפרק העצוב שעוסק בתכנון התחבורה הארצית ניתן לסכם בשתי מסקנות עליהן חתום מבקר המדינה יוסף שפירא.

קראו עוד בכלכליסט

המסקנה הראשונה היא שהמדינה רואה באזרחיה "ארנק ממונע", כזה שישלם 65% מס על ליטר בנזין ו-83% מס על רכב חדש, מה שמוביל לתובנת המבקר ש"במשך מרבית שנות קיומה של המדינה, התפיסה שלפיה פעלו הגורמים האחראים לתחום התכנון, התבססה על שימוש ברכב פרטי כאמצעי תחבורה עיקרי.

"על כן השקיעה המדינה בעיקר בפיתוח של כבישים מהירים, מחלפים, גשרים, מנהרות וחניונים, שנועדו לשרת בייחוד את בעלי הרכב הפרטי, ולא פיתחה די הצורך את היצע התחבורה הציבורית, את מערכות הסעת ההמונים במטרופולינים ואת התשתית המסילתית הבין-עירונית", נקבע בדו"ח. "אופן תכנונם של רבים מהיישובים ותשתיות התחבורה בהם הותאמו בעיקר לשימוש ברכב פרטי".

פקק תנועה בסמוך לצורן, צילום: יאיר שגיא פקק תנועה בסמוך לצורן | צילום: יאיר שגיא פקק תנועה בסמוך לצורן, צילום: יאיר שגיא

התפיסה הזו הובילה את משרד התחבורה לזלזל לכאורה בכל מה שקשור לתכנון הארצי של צרכי התחבורה הציבורית, או במילים אחרות להתחמק מלקבוע איפה דרושה רכבת, איפה יעברו האוטובוסים ומה התדירות הנדרשת. לתכנון הארצי הזה קוראים תמ"א 42, שהיא תוכנית המתאר הארצית המשולבת לתשתיות תחבורה יבשתית. שפירא מצא שלמרות החשיבות שלה אף אחד לא קידם אותה שנים ארוכות, אולי ארוכות מדי.

"כלכליסט" חשף באוקטובר האחרון שמינהל התכנון השתלט על התוכנית כי משרד התחבורה לא הזיז אותה והנה בדו"ח מבקר המדינה שפירא מוצא ש"העבודה על התוכנית החלה עוד ב-2008, אך במועד סיום הביקורת עדיין לא הסתיימה, זאת למרות החלטת הממשלה להביא את התמ"א לאישור המועצה הארצית ולאישור הממשלה עד סוף 2011. "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את אי-השלמת התמ"א במשך שנים ארוכות, לאחר המועד שנקבע לאישורה", אומר המבקר. ואם זה לא מספיק, שפירא מספר שמאז 2003, 'המדריך להכנת בחינת השלכות תחבורתיות כמסמך מדיניות על תוכנית אב ארצית לתחבורה יבשתית' לא עודכן בידי משרד התחבורה".

לקינוח מסכם המבקר ש"נציגי משרד התחבורה אינם מוזמנים לרוב לדיוני העבודה הראשוניים שמקיימת הוועדה לתשתיות לאומיות, בהם מגובשים עקרונות התכנון ומסמכי התכנון הראשוניים", כמו גם "שהאגף לתכנון תחבורתי אינו שולח נציגים מטעמו להשתתף בדיונים של הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה".

המבקר יוסף שפירא, צילום: שלומי יוסף המבקר יוסף שפירא | צילום: שלומי יוסף המבקר יוסף שפירא, צילום: שלומי יוסף

והשורה התחתונה? הנזק מאי קידום התוכנית, כותב שפירא, הוא ברור וחד משמעי. "בשנים אלה קודמו, ומקודמות גם כיום, תוכניות שונות בלא שיש תמ"א עדכנית לתחבורה. הדבר עלול להוביל לקבלת החלטות נעדרות "מבט-על" כולל, שאינן מבטיחות את השתלבות התוכניות המקומיות במארג התכנוני הארצי.

"זאת ועוד, התמשכות תהליכי הכנת התמ"א על פני שנים עלולה להביא לכך שבחלוף השנים תפחת עדכניותה", הוא אומר, ומספר את המובן, כלומר ש"תכנון מערכות התחבורה אמור להיות חלק בלתי נפרד מהתכנון הפיזי הכולל, שמטרתו להביא לרמת חיים ואיכות חיים סבירות"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "החוק בישראל אינו מחייב נוכחות של משרד התחבורה בכל ועדות התכנון והבניה, ואין למשרד זכות וטו בועדות אלה. לעתים קרובות מוסדות התכנון מעדיפים לצערנו הקמת יחידות דיור על פני הסדרת תשתיות של התחבורה הציבורית, והרשויות המקומיות דוחות קידום של תחבורה ציבורית בשטחן".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
למספר 3- רכבים אוטונומיים רק יחמירו את המצב.
יפה מאוד שהקימו כבישים מהירים חדשים- אבל בסופו של דבר כל הרכבים שנוסעים במהירות ובבטיחות בכבישים החדשים והנוצצים מתנקזים לאותם כבישים ישנים ופקוקים שבלתי אפשרי להרחיב (כביש 20, כביש 4...) שהפקקים בהם רק הולכים ומחמירים. רכבים אוטונומיים רק יחמירו את המצב- כי העובדה שעמידה בפקקים תהפוך למטלה פחות נוראית ואנשים לא יצטרכו לחפש חניה רק יגרמו ליותר אנשים לוותר על נסיעה באוטובוס או ברכבת ולעבור לרכב שלהם.
מישהו  |  15.03.19
3.
הבעיה היחידה - חוסר חזון של כולם - וחבל
אין לי מניות אצל כץ, אולם אנו איחרנו את הרכבת, תחבורה ציבורית במתכונת הקלאסית לא תהיה... אבל... כל ההשקעה בכבישי אורך ורוחב תקינים ללא צמתים יאפשרו בעתיד הקרוב לרכבים אוטונומיים לנסוע בבטחה ובמהירות. כלומר, כולם מסתכלים על העתיד בעניים של האתמול... בעוד שאנו עומדים בפני מהפכה בה חוליות קטנות (רכב אוטונומי) ישמש כתחבורה ציבורית ואנשים יוכלו לוותר על הרכב הפרטי, ככל שהתשתיות טובות יותר כך היכולת של רכבים אלו להיות חלופה לרכבים האנושיים גדולה יותר.
אני  |  14.03.19
1.
להוציא מייד מייד את הרכבת הקלה והמטרו מנת"א לפרויקטור מיומן. BOT
BOT - הפויקטור מממן את עיקר הפרויקט. אפשר גם לסינים ושלא יפחידו בחובבנות הסיכון בנושא רכבות מגודר. ויש גם הודים, שמרימים פרויקטי ענק בצורה מבריקה. ואחרים. בכל מקרה, נת"א חובבנים בצורה מבחילה. או שמא מושחתים. וחייבים להוציא ממנה את כל פרויקטי הרכבות. מייד מייד.
חחח  |  13.03.19