אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כשהמשפט מופיע לא רק כמאשים, אלא גם כנאשם צילום: patiphon.co.il

כשהמשפט מופיע לא רק כמאשים, אלא גם כנאשם

הסרט החדש "סדקים" מתמקד בעונש הנורא של המעורבים בפרשה של "יחסים בהסכמה", שעולמם חרב כשהם מושלכים באחת למדורות הגיהנום של החקירה הפלילית והשיימינג התקשורתי

16.03.2019, 16:38 | משה גורלי

פרופסור מוערך ודוקטורנטית שכפופה לו. הקשר האקדמי ביניהם מתפרק לאחר שקשר מיני משתרבב ליחסים. לעובדות האלה יש אינספור הסברים - איך התחיל הסקס, מי הוביל ומי הובל, מי פגע ומי נפגע. המשפט, בדרכו המגושמת, מנסה בשנים האחרונות להסדיר את היחסים בהסכמה שמתקיימים לא פעם בחצר האחורית של אי שיוויון, של מרות, של ניצול שיכול להיות הדדי.

קראו עוד בכלכליסט

הסרט החדש "סדקים", של הבמאי אריק לובצקי והתסריטאית מיכל אקרמן (עלה בשבוע שע בר להקרנה) לוקח צעד אחורה. הוא מוותר על שיפוטיות, הוא לא עוסק בהטלת אשמה ואחריות. הוא מתמקד בעונש הנורא של המעורבים, שעולמם חרב כשהם מושלכים באחת למדורות הגיהנום של החקירה הפלילית והשיימינג התקשורתי. עונש שהם נושאים בו כמקדמה על חשבון התוצאה המשפטית שיכולה להסתיים מתישהו ואיפשהו על הספקטרום שבין כלום, הליך משמעתי ועד להרשעה פלילית ושנות מאסר ארוכות. וזה בגלל ש"יחסים (אסורים?) בהסכמה" נובטים על המצע של יצרים, אינטרסים, ריגושים, חולשות אנוש, ומסתיימים באכזבות, בפגיעות, בנקמות ובתלונות. ואז מישהו מזמין את המשפט פנימה. המשמעתי או הפלילי. באמצעות תלונה לממונה על ההטרדות המיניות או למשטרה.

צופית גרנט ב"סדקים". האישה הפגועה, צילום: patiphon.co.il צופית גרנט ב"סדקים". האישה הפגועה | צילום: patiphon.co.il צופית גרנט ב"סדקים". האישה הפגועה, צילום: patiphon.co.il

מסע אל תוך הגיהנום

הסרט מספר לנו איך מתחיל המסע הזה לגיהנום. סיפור החקירה המשטרתית אליה מזומן פרופסור גולדן בגילומו של שמואל וילוז'ני. לפרופסור אישה אוהבת, השחקנית צופית גרנט ושני ילדים מקסימים. לקטן, בן ה-12, שמשחק כדורסל, קשור האב במיוחד.

וזה מרכז הסיפור – מה עובר על המשפחה. לכאורה, למי אכפת. האב פישל, ושיילכו כולם לעזאזל. הרי לכל עבריין יש משפחה. "שיחשוב על זה לפני", העירו כמה צופות בדיון שהתקיים אחרי ההקרנה המוקדמת. אבל, וזהו הסיפור של הסרט: עוד אין כאן פושע ולא בטוח שיהיה. המשפט טרם אמר את דברו, אבל המשפחה כבר בדרך לפירוק. ואת המסר הזה, שלכאורה חומל על החשוד המרכזי, יכולה להעביר רק תסריטאית כמיכל אקרמן, קורבן של הטרדה מינית בעצמה שמתמקדת דווקא במשפחת הנילון, הגבר החזק לכאורה, ופחות במתלוננת המוחלשת המגולמת בידי ליאת אקטע.

וילוז וילוז'ני וגרנט | צילום: patiphon.co.il וילוז

את המשטרה "מייצגים" בסרט שני החוקרים. הקצין, עודד מנסטר והסמל שלומי קוריאט. הקצין הוא הפוליטיקאי, המושחת. אין לו בעייה לפברק ראיות ולהדליף לתקשורת כדי להאדיר את שמו ולתלות עוד גולגולת של ניצוד על חגורתו. הסמל הוא המצפון, המצפן והמאזן. הוא קשוב באמת לפרטי התסבוכת ומצוייד בחיישנים הרגישים הנדרשים כדי לנווט בכאוס הזה.

הסרט הוא לא על משפט, אבל המשפט הוא נוסע סמוי שנוכח בו. ולא רק כמאשים אלא גם כנאשם. חוקרי המשטרה מנסים לברר מה קרה בין הפרופסור לדוקטורנטית. בהדרגה מתבררות עובדות, אבל ככל שיודעים יותר לא בהכרח מבינים יותר. האם הניצול היה חד צדדי או הדדי, האם "תיאום הציפיות" השתבש בגללו או בגללה? לכל צד יש את "האמת" שלו ואין בלתה. ולכן, אין אמת אחת. המשטרה והמשפט מתוכנתים להתביית על אמת אחת ואילו המורכבות האנושית היא לעתים האויבת של האמת המשפטית.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
החדירה של המדינה לחיי הפרט באמצעות משפטיזציה עברה כל גבול
יחסים בהסכמה מודעת בין 2 בוגרים אינם עניינה של המדינה כלל וכלל, אין למדינה או לציבור זכות ועניין להתערב ביחסים כאלה בין 2 בוגרים ומודעים. החדירה הזו של המדינה באמצעות מערכת האכיפה והמשפט [שלי נראה שאנשיה מאוד נהנים מההתערבות הזו] בעצם הופכת אותנו למעין זומבים חסרי רגשות ואחריות למעשינו, ובעיקר הופכת את הנשים לקורבנות, גם כשאינן כאלה. לאט לאט המדינה הופכת למדינה עם דיקטטורת מחשבות והתנהגות, ובדיוק כמו הכנסייה היא מנסה להשלט ולנהל לנתינים את היצר הבסיסי ביותר שלהם, היצר המיני. ההאשמה היא בכת הפוליטקלי-קורקט שמנסה לייצר עולם סטרילי מכל מימד שאינו מתאים לה או משרת את האינטרסים שלה. בסופו של גבר זה יוצר זומבים טהרנים וכנועים שמפסיקים להתרבות ואז כמובן המדינה מגלה שהיא במצוקה דמוגרפית. הגיע הזמן להפסיק את זה. העניין הוא שמי שמשפיע חזק מאוד על המדינה אלה הקואופרטיבים הגלובליים שלהם יש עניין לייצר אזרחים ממושמעים וכנועים והם בעצם משתפים פעולה עם המדינה. שניהם מתנגדים לכל זהות קולקטיבית למעט הזדהות עם הערכים והכללים שלהם. 1984 כבר כאן.
אחד  |  16.03.19