אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרקוע מטוסי בואינג בסין פותח הזדמנות לאיירבוס צילום: בלומברג

קרקוע מטוסי בואינג בסין פותח הזדמנות לאיירבוס

בשיחות הסחר בין ארה"ב לסין התחייבה בייג'ינג לרכוש מאות מטוסים מהדגם שהתרסק באתיופיה בשבוע שעבר. נשיא סין שי ג'ינפינג צפוי לדון ברכישת דגמים מתחרים של היצרנית האירופית בביקורו בצרפת החודש

17.03.2019, 23:01 | לוסי הורנבי, שינינג לו וג'יימס פוליטי, פייננשל טיימס

קרקוע מטוסי בואינג 737 מקס 8 בעקבות ההתרסקות הקטלנית באתיופיה בשבוע שעבר סיבך את שיחות הסחר המתנהלות בין סין לארה"ב.

קראו עוד בכלכליסט

במסגרת השיחות התחייבה סין לרכוש סחורה אמריקאית בשווי 1.2 טריליון דולר במהלך שש השנים הקרובות. חלק מתקציב העתק אמור היה לשמש לרכישת מטוסי בואינג 737 מסדרת מקס עבור חברות תעופה סיניות. כעת, אחרי שתי תאונות שבהן היה מעורב הדגם ובהן נהרגו 346 בני אדם, סין ככל הנראה תיאלץ לבטל תוכניות לכלול את המטוסים ברשימת הפריטים לרכישה.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

בעקבות ההתרסקות ושורת הקרקועים בידי רשויות פיקוח על תעופה אזרחית בכל העולם השהתה בואינג את ייצור המטוסים. אי־הוודאות באשר לעתידו של הדגם יוצרת, כאמור, בעיה עבור צוותי המשא ומתן הסיניים לשיחות הסחר עם ארה"ב. המטוסים של בואינג מככבים ברשימת הקניות הסינית, שכוללת גם יבוא של פולי סויה, תירס, גז טבעי ונפט אמריקאיים. עוד לפני תאונת המטוס התקשתה סין להרכיב רשימה ארוכה מספיק כדי לעמוד ביעד הקניות של 1.2 טריליון דולר — כך לפי מקורות בוושינגטון המעורים בשיחות עם סין.

"אין ספק שאנחנו לא יכולים לרכוש את הדגם הזה, מדובר בעניין של בטיחות, לא של סחר", אמר הא ווייוון, לשעבר דיפלומט סיני וכיום עמית מחקר בכיר במכון לחקר סין והגלובליזציה בבייג'ינג. "לדגמים אחרים של בואינג לא היו בעיות כאלה, אנחנו עדיין יכולים לרכוש אותם, אבל אין ספק שניאלץ לדרוש פיקוח הדוק יותר על הבטיחות לפני שזה יקרה", אמר הא.

חברות תעופה סיניות או חברות להחכרת מטוסים בבעלות סינית אחראיות לכ־10% מההזמנות של בואינג 737 מסדרת מקס שטרם סופקו. ההזמנה הגדולה ביותר היא לאבולון, חברה אירית להחכרת מטוסים שנמצאת בבעלות משותפת של התאגיד הסיני HNA וחברת השירותים הפיננסיים היפנית אוריקס. אבולון הזמינה מבואינג יותר מ־100 מטוסי 737 מקס.

מי שעשויה להרוויח מהתסבוכת היא יצרנית המטוסים האירופית איירבוס. החודש אמור לבקר הנשיא שי בצרפת, וגורמים מסביבתו של הנשיא עמנואל מקרון אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישנם "סימנים חיוביים" לכך שהזמנה גדולה של מטוסי איירבוס מדגם מתחרה לבואינג 737 מקס תעמוד על הפרק.

מה שעלול לצנן את ההתלהבות בפריז הוא החשיבות של בואינג לתעשייה הסינית. החברה חנכה השנה מפעל חדש בסין לצביעת והתאמת מטוסים שיובאו מארה"ב. קיומו של המפעל עשוי להתברר כתמריץ משמעותי עבור סין להמשיך ברכישת מטוסים מתוצרת בואינג, לפחות עד שתעשיית האווירונאוטיקה הסינית תייצר מטוסי נוסעים מסחריים בעצמה. לכן, היקף ההזמנה מאיירבוס צפוי להיות מוגבל.

הבעיות בבואינג הגיעו לאחר עיכובים אחרים בשיחות הסחר בין סין לארה"ב, שנמשכות מאז דצמבר. תאריך היעד המקורי לסיום השיחות היה 2 במרץ, יום שבו איים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להטיל מסי יבוא נוספים על מוצרים סיניים. אלא שקצב התקדמות המשא ומתן היה אטי מהצפוי, וטראמפ עצמו אמר ש"אינו ממהר" להגיע להסכם.

במוקד המחלוקת נמצאים מנגנון אכיפה להסכם הסחר, גורלם של מסי יבוא קיימים והיקף הוויתורים של סין בכל הנוגע לסובסידיות לתעשייה וציות לחוקי הקניין הרוחני הבינלאומיים. עקב המחלוקות נדחתה לסוף אפריל פגישה בין טראמפ לבין נשיא סין שי ג'ינפינג שהיתה אמורה להיערך ב־27 במרץ.

תגיות