אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עימות בין הקיבוצים למדינה על מגדל בת"א צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

עימות בין הקיבוצים למדינה על מגדל בת"א

רשות מקרקעי ישראל מתכננת להקים מגדל של 45 קומות בשטח חניון דובנוב. התנועה הקיבוצית טוענת לזכויות בשטח

20.03.2019, 08:25 | אמיתי גזית

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מתכננת הקמת מגדל מגורים, משרדים ומסחר בגובה 45 קומות ברחוב דובנוב בתל אביב במרכז תל אביב, בשטח הממוקם בסמוך לציר קפלן ובצמוד לבניין הסוכנות היהודית שבו ממוקם כיום חניון דובנוב.

התוכנית שמקודמת בשיתוף העירייה, תעלה היום לדיון לפני הפקדה בוועדה המקומית תל אביב. התוכנית מאפשרת לבנות 35 אלף מ"ר, מהם 11,750 מ"ר למסחר ומשרדים, חניון תת קרקעי והיתר הם שטחי שירות, ושטחים ציבוריים.

קראו עוד בכלכליסט

חניון דובנוב. התוכנית מאפשרת לבנות 35 אלף מ”ר, צילום: אוראל כהן חניון דובנוב. התוכנית מאפשרת לבנות 35 אלף מ”ר | צילום: אוראל כהן חניון דובנוב. התוכנית מאפשרת לבנות 35 אלף מ”ר, צילום: אוראל כהן

בסוף הדיונים התוכנית תופקד ותעבור לשלב התנגדויות הציבור לפני אישורה הסופי. מומחים בענף מעריכים כי ערכו של המגרש לאחר אישור התוכנית יהיה מעל 400 מיליון שקל אולם השאלה למי שייכות זכויות הבנייה במגרש לא פתורה. ל"כלכליסט" נודע כי יש מחלוקת בין התנועה הקיבוצית, בעלת זכויות החכירה במחצית משטח התוכנית, ובין רמ"י על היקף הזכויות שמגיע לתנועה.

המחלוקת נובעת מכך שהתוכנית חלה על שטח של כ־3.5 דונם, מהם 2.5 דונם בשטח החניון, ועוד כדונם מגרש ברחוב דה וינצ'י הצמוד לחניון, שעל חלקו בנוי בית הקיבוץ הארצי המשתייך לתנועה הקיבוצית, בגובה של 7 קומות עם 3,500 מ"ר שטח בנוי.

איחוד שני המגרשים בתוכנית אחת היה נחוץ לרמ"י כדי להגדיל את זכויות הבנייה, שכן על פי תוכנית המתאר של תל אביב, תא/5000, אפשר להגיע לבנייה בהיקף של 35 אלף מ"ר ו־45 קומות, רק בתוכנית שחלה על שטח של 3.5 דונם. כלומר, בלי המגרש השייך לתנועה היתה מתקבלת תוכנית לבניית בניין נמוך יותר ובו פחות דירות.

אבל בעוד שהמדינה והעירייה ייהנו מתוספת אסטרונומית של זכויות בנייה עם הסבת החניון למגדל, על פי התוכנית הקיבוץ הארצי יישאר בלי כלום.

במסגרת התוכנית, יוגדר הבניין כמבנה לשימור בזכות ערכים ארכיטקטוניים הגלומים בו. משמעות הדבר היא שאנשי הקיבוץ הארצי לא יוכלו להוסיף שטחים לבניין ובוודאי שלא להרוס אותו.

רק לפני כמה שבועות הקיבוץ הארצי חידש את חוזה החכירה מול רמ"י לתקופה של 49 שנה. במקביל הוא מקדם תוכנית למיזוג כל משרדי התנועה במבנה אחד בסמינר התנועה הקיבוצית ברמת אפעל. כך שתוך שנים ספורות הוא יוכל למכור או להשכיר את הבניין ברחוב דה וינצ'י.

התוכנית לבניית המגדל נולדה בעקבות הסכם הקו הירוק שנחתם ב־2012 בין עיריית תל אביב, רמ"י ומשרד האוצר. על פי הסכם זה רמ"י תקדם תוכניות בנייה מאסיביות בארבעה מתחמים, שעליהם נמנה גם הפרויקט המדובר, וההכנסות מהם ישמשו למימון שיקוע תת קרעי לקו הירוק של הרכבת הקלה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



39 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

39.
הסיפור האמיתי על הקיבוצים
הקיבוצים כן רכשו את הקרקע וכן מסרו אותה למדינה בחינם, כי היו תמימים שלא לומר ... בזכות חוזה החכירה רק בקיבוצים בונים בחינם מבלי לשלם על הקרקע , אבל רק בחלקם השאר משלמים וישלמו מיליוני ש"ח למדינה . הבעיה המרכזית היא המחלקה המשפטית (מיקי דרורי (געש) ועמיר גאן) הם מתנגדים לתשלום על הקרקע מכיוון שבגעש המגרשים עולים המון , אז מיקי עשה פרסה מהתשלום, וכיום הם משכנעים בקיבוצים לחתום על מסמך שמצהיר שהקיבוץ בונה על חשבונו , הבעיה שזה לא תצהיר נכון כי זה על חשבון החברים . וככה הם מסבנים את רמ"י, ובונים בגעש בחינם. המחלקה המשפטית גם מונעת מהקיבוצים להעלות פנסיה לוותיקים ולניצולי שואה.
טריקי טרורי  |  24.03.19
35.
למספר 18- העירייה מקדמת כחלק מהסכם עם משרד האוצר,
שלפיו המדינה תממן את שיקוע הקו הירוק של הרכבת הקלה בתחומי מרכז תל אביב (החל מאזור התחנה המרכזית ועד לירקון) ובתמורה עיריית תל אביב תתמוך בבנייה לגובה בכמה מתחמים בקרבת תוואי הקו, כך שהעלות הנוספת של השיקוע (בסביבות 3 מיליארד ש"ח) תתקזז עם הרווחים הישירים והעקיפים של המדינה מהפרוייקטים שיבנו בסמוך אליו. שים לב- מדובר עם מתחמים שנמצאים בבעלות המדינה/העירייה. לעניות דעתי- מדובר בפתרון מעולה, שחבל שלא יושם בקנה מידה רחב יותר גם בשאר התוואי של קווי הרכבת הקלה.
מישהו  |  21.03.19
לכל התגובות