אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם טייסים נרדמים על ההגאים בזמן שהם מטיסים אותנו? צילום: שאטרסטוק

סודות הטיסה

האם טייסים נרדמים על ההגאים בזמן שהם מטיסים אותנו?

לא קשה להבין מדוע קל להירדם בקוקפיט: המטוס גם כך מטיס את עצמו, טיסות ארוכות רבות הן מונוטוניות - ועומס העבודה של צוותי האוויר גדול. איך מתמודדות עם כך חברות התעופה, והאם קרה שטייס ישנוני גרם לאסון?

23.03.2019, 08:01 | ניצן סדן
הטסת מטוס נוסעים היא מלאכה מאוד מאתגרת, מהרבה מאוד סיבות - כשאחת מהן היא המונוטוניות שבטיסה שעות על גבי שעות. צוות האוויר מתקשר עם מגדלי הפיקוח, מנטר את המכשור, מתרגל תרחישים שונים, אך רוב הזמן פשוט משגיח על פעולת הטייס האוטומטי. ולכן, קל להבין למה קשה להישאר ער ועירני במשך זמן רב, בתוך תא קטן. האם קורה שטייסים נרדמים על ההגאים?

קראו עוד בכלכליסט

התשובה הקצרה היא כן; מייקל גרייבס, עו"ד המתמחה בתעופה ובעברו קברניט ותיק בחברות תעופה אמריקאיות, סיפר לפני כמה שנים לאתר Reader's Digest שטייסים תופסים לפעמים תנומה קצרה גם בקוקפיט - תוך כדי טיסה - ועוצמים עיניים לעשר דקות פה ושם. זה אולי נשמע מפחיד מאוד - אך בתא הצוות יש שני אנשים, כך שאם אחד מהם קצת פחות מרוכז, זה לא אומר שאסון נמצא מעבר לפינה.

טייס מנומנם - סיכון אבטחה, צילום: שאטרסטוק טייס מנומנם - סיכון אבטחה | צילום: שאטרסטוק טייס מנומנם - סיכון אבטחה, צילום: שאטרסטוק

במטוסים בעלי איש צוות יחיד המצב רגיש יותר. בנובמבר שעבר תועד מקרה באוסטרליה בו טייס מטוס קל מדגם פייפר נבאחו של חברת Vortex Air נרדם על ההגאים והחמיץ ב-46 ק"מ את נתיב הנחיתה שלו - ויתכן שהיה מתרסק אם הבקר במגדל הפיקוח לא היה מצליח להעיר אותו דרך מכשיר הקשר.

ישנם שבעה מקרים מתועדים בהם עייפות הצוות או הירדמות הן שגרמו או תרמו רבות לתאונה קטלנית. כנראה שהמספר האמיתי גדול יותר; לפני שהוחלה אכיפת נהלי מנוחת טייסים בשנות השלושים, התרסקו טייסים רבים בשל דרישות עומס לא ריאליות מחברות תעופה - והיעדר פרקטיקות חקר תאונה הולמות לא יכלו להוכיח חד משמעית את הקשר לעייפות.

נוף מהמם, אבל הוא משעמם אחרי שעות רצופות, צילום: שאטרסטוק נוף מהמם, אבל הוא משעמם אחרי שעות רצופות | צילום: שאטרסטוק נוף מהמם, אבל הוא משעמם אחרי שעות רצופות, צילום: שאטרסטוק

תעשיית התעופה מודעת לסוגיית העייפות והסכנות שהיא מציבה, ומצאה לכך פתרונות אפקטיביים. הפשוט מכל הוא משמרות: שימוש בכמה צוותים בכל טיסה. למשל, נתיב ביניבשתי ארוך יכלול צוות מחליף שיבצע את הדרך חזור לאחר הנחיתה, או מקטעים מסוימים בטיסות ארוכות במיוחד.

לפני ואחרי המשמרת, יבלה הצוות המחליף את זמנו במנוחה. במטוסים קטנים יחסית הם פשוט יישנו במושב צמוד לחזית המטוס, בעוד מטוסים גדולים יותר כוללים חדר מנוחה ייעודי ובו מיטות נשלפות, חומרי קריאה וכל מה שיעזור לצוות לנוח ולתפוס את ההגאים כשהוא רענן ומוכן.

תא מנוחה במטוס בואינג 777, שממוקם מעל לתא הנוסעים, צילום: Boeing תא מנוחה במטוס בואינג 777, שממוקם מעל לתא הנוסעים | צילום: Boeing תא מנוחה במטוס בואינג 777, שממוקם מעל לתא הנוסעים, צילום: Boeing

בנוסף, ישנו ניטור קפדני של בריאות הטייסים, אכיפה של משמעת מנוחה, וכלים נוספים שמבטיחים שאף צוות לא יירדם על ההגאים ויסכן את נוסעיו.

בשורה התחתונה, אין מה לחשוש: צוותי האוויר, חברות התעופה ויצרניות המטוסים מודעים כולם לסכנה הזו, ועושים הכל כדי שלא יקרו תקלות שכאלה באוויר.

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
מטוס שהתרסק ונמצא רק שימפנזה בחיים...
שלחו את השימפ למכון בלונדון שניתן יהיה לתקשר ולברר מדוע המטוס התרסק. אחרי שנה ניתן היה לתקשר קצת ושאלו את השימפ מה עשו הטייסים לפני ההתרסקות ושימפ עושה סימנים של קיום יחסי מין. מופתעים שאלו החוקרים ומה עשו הדיילות ושוב השימפ עושה תנועות של קיום יחסי מין. החוקר הראשי צועק על השימפ, ומה אתה עשית לכל הרוחות והשימפ עושה סימנים של מחזיק בסטיק ודוחף אותו למטה....
יוסי  |  24.03.19
5.
ל-2 הטייסים הם למקרי חירום...
כי כפי שראית עם המטוס החדשי 737-8 הטייס האוטומטי יכול לצלול מטה ומבחינתו הכל בסדר. טייס אוטומטי הוא נחמד אך המחשב ששולט לא נועד למקרי חירום כי אם למצב רגיל עם חוסר בעיות. לגבי הירדמות, גם האיש שקם משינה מלאה הרגע יגיע לכיסא ויירדם...
ישראלי בקנדה  |  24.03.19
לכל התגובות