אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"גם בעוד 30 שנה לא נגור בתוך אפליקציה" צילום: עמית שעל

"גם בעוד 30 שנה לא נגור בתוך אפליקציה"

ג'קי כהן, מנהל האגף העסקי בבנק הפועלים, מחפש להשקיע בחברות שמצליחות לשפר את תהליכי הייצור שלהן. ולא, הן לא חייבות להגיע מחוד החנית של ענף הסייבר, אפשר גם מתחום ה"לבנים, ברזל, לחמניות ובגטים"

25.03.2019, 08:20 | נעמי צורף

"כולם מדברים כל הזמן על הייטק ואפליקציות, אבל צריך להבין שהמשק הישראלי הוא הרבה מעבר לזה. גם בעוד 30 שנה אנחנו לא נגור בתוך אפליקציה, אנחנו נצטרך לבנים, ברזל ופלסטיק וגם לחם, בגטים ולחמניות", אמר ג'קי כהן, מנהל האגף העסקי בבנק הפועלים, לקראת ועידת התעשייה של "כלכליסט" בשיתוף בזן ובנק הפועלים, שתתקיים מחר. "לכן אני לא מחפש תמיד לראות רעיון מבריק של אפליקציה שמשנה את פני הדברים לחלוטין, אבל אני כן מצפה לראות ייעול של תהליכי הייצור, איך מחפשים כל הזמן דרכים לקצר את הדרך להגיע מנקודה A ל־B, ולא משנה אם מדובר במפעל לייצור פלדה או שוקולד".

החטיבה העסקית בפועלים מנהלת את הקשר עם הלקוחות הכי גדולים בבנק ובמשק הישראלי. "כיוון שהפועלים הוא הבנק הכי גדול במשק, עם יכולות אשראי גבוהות מאוד, כל החברות הגדולות צורכות אשראי ושירותים בנקאיים משמעותיים אצלנו". לדבריו, אחד הדגשים המשמעותיים בחטיבה הוא ניהול קשרים מקצועיים שמבוססים על אמון והיכרות אישית: "אתה לא נותן אשראי של מיליארדים לחברה אם אתה לא בוטח בצוות הניהולי ובאמידות של הבעלים".

ג ג'קי כהן, מנהל האגף העסקי בבנק הפועלים. מחפש חדשנות מוצרית וייצורית | צילום: עמית שעל ג

על מצב התעשייה בארץ אמר: "כשחושבים על תעשייה, קודם כל חושבים על מפעל ומכונות, מדמיינים משהו מלוכלך ומיושן, אבל בפועל רוב התעשייה המשמעותית בארץ מתקדמת מאוד מבחינת טכנולוגיה. יש חדשנות בכל אחת מהחברות התעשייתיות. חברות המזון, למשל, צריכות לחדש מוצרים כל הזמן כדי לקלוע לטעם הציבור או למודעות ההולכת וגדלה לבריאות ואיכות סביבה. המשמעות היא שהן עסוקות בחדשנות מוצרית וייצורית".

כהן סיפר כי לאחרונה סייר במפעל לייצור קמח של אחת החברות הגדולות בארץ: "כשאומרים מפעל קמח, אתה מדמיין משהו מיושן, הרבה לכלוך ואבק והמון כוח אדם, אבל אז אתה מגיע ורואה מפעל ענקי שמתפרס על 30 אלף מ”ר של תהליך ייצור, על פני שבע קומות, כשבכל קומה יש קו ייצור סגור לחלוטין שבו מתבצעות כל הפעולות כמו טחינה, מיון, ניקוי, מיפוי הקמח ולאחר מכן הפקה של מוצרים שונים ממנו. בנוסף יש מעט מאוד עובדים במפעל, ורובם נמצאים בחדרי הבקרה, מבקרים ומנהלים את תהליכי הייצור. לא הרגשתי טיפה של אבק או קמח, הכל סגור ונקי, ממש כמו שאת מדמיינת מעבדה של אינטל לייצור שבבים. ככה נראה מפעל לייצור קמח מחיטה".

כבנק שבוחן הלוואות לחברות תעשייה, איזו חדשנות אתה מצפה לראות?

"חשוב לי לראות שינוי שמקדם את החברה ואת המשק הישראלי כולו. אני חושב שהכלכלה הישראלית נהדרת, ורואה שיש בה ענפים שמתחדשים ומתפתחים. לא סתם הגענו לאן שהגענו. אחת הדוגמאות לחדשנות שמביאה לייעול משמעותי במפעלים היא הקמת תחנת כוח קטנה המבוססת גז ומאפשרת לייצר חשמל חסכוני ונקי יותר. אנחנו עוזרים למפעלים שונים במימון כדי להקים תחנות כאלה, וכך מקלים ומייעלים באופן משמעותי את תהליכי הייצור".

כהן מציין בהקשר זה גם את מתקני ההתפלה הישראליים: "ארבעה מתוכם מומנו על ידי בנק הפועלים. זה אולי לא חדשני במובן הקלאסי של המילה, אבל אפשר לראות שיש כאן תהליך שבו המשק הישראלי בחר בתהליך של חשיבה יצירתית וחדשנית כדי לפתור בעיה קשה. זה משמעותי במדינה שבה מצב הרוח הלאומי משתנה על פי גובה מפלס מי הכנרת, ואפשר לראות איך במקומות אחרים בעולם מתקשים להתמודד איתה עד היום. אני לא יכול לתאר לעצמי איפה היינו היום אם לפני 10 או 15 שנה לא היו קמים מתקני ההתפלה האלה".

כמה משקל אתה נותן לחדשנות בחברה כשאתה בוחן מתן הלוואה?

"כשאנחנו בוחנים מתן אשראי ללקוח למימון מפעל חדש או מימון שוטף של העסק, האינטרס הראשון שעומד בפנינו הוא שמירה על כספי הציבור. הרי בסוף הכספים שמשקיע הבנק שייכים לציבור, והחובה הכי גדולה שלנו היא הזהירות וניהול הסיכונים. לכן אני קודם כל מנתח את יכולת ההחזר של החברה, בודק את התזרים שלה, את כושר פירעון האשראי. לאחר מכן ברור לי שכדי שחברה תהיה רווחית ויעילה, היא צריכה לשלב הרבה חדשנות בתהליכי הייצור שלה. חדשנות אינה הגורם הראשון שאני מחפש, אבל אין ספק שהכנסת תהליכים חדשניים ופריצות דרך חדשניות הן הגורמים שמחוללים את התייעלות החברות".

האם יש תחומים בתעשייה שבעיניך הם חמים יותר?

"מבחינתי, לכל מה שמיוצר בתעשייה הישראלית יש יתרון יחסי. למשק הישראלי מאפיינים ייחודיים כמו כוח אדם מיומן ומשכיל, יכולות ניהול, יזמות ושיווק. חשוב לנו שהעסקים שאנחנו משקיעים בהם יידעו להיות תחרותיים, ינוהלו בצורה טובה וייצרו ערך מוסף משמעותי ללקוחות. אנו רוצים לסייע בפיתוח וקידום חברות שאופן הייצור בהן חדשני, אבל התחומים מגוונים, החל מענפים בסיסיים כמו פלסטיק וגומי ועד תעשיית התרופות הגנריות או פיתוח מוצרי פארמה חדשים, ציוד חשמלי וכמובן מזון. לא משנה באיזה תחום עוסקת החברה, אם היא חושבת כל הזמן איך להשתפר, להתייעל ולהתחרות טוב יותר, ככה העתיד שלה רחב יותר ויהיו לה יכולות צמיחה ופיתוח".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות