אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מכוניות מתייקרות ויבואני הרכב יצטרכו לעבוד" צילום: אוראל כהן

ראיון כלכליסט

"מכוניות מתייקרות ויבואני הרכב יצטרכו לעבוד"

מנהל רשות המסים ערן יעקב לא מתרגש מטענות היבואנים לפיהן מתווה המס הירוק שייכנס בשבוע הבא לתוקף יקפיץ את מחירי הרכב לצרכנים: "הם יודעים איך להתאים עצמם"

25.03.2019, 08:20 | תומר הדר

הסימנים הראשונים לטלטלה שצפויה לפקוד אוטוטו את ענף הרכב המקומי הורגשו כבר בשבוע שעבר, כשיבואנית טויוטה יוניון מוטורס פרסמה מחירון חדש שהציג עליות רבות במחירי הדגמים שהיא משווקת. בימים הקרובים צפויות יבואניות נוספות ללכת בעקבותיה ולהעלות את מחירי דגמיהן, בעקבות העדכון לנוסחת חישוב מס הקנייה שיוטל על מכוניות חדשות שייכנס לתוקף בעוד כשבוע.

העדכון צפוי להחמיר את הקריטריונים שבהם נדרשות מכוניות לעמוד כדי לזכות בהטבת המס הירוק — הטבה שיכולה לנכות עד 17 אלף שקל מתוך מס קניה בשיעור של 83% שמוטל על מחיר הרכב. השיטה הנוכחית לחישוב מס הקניה נכנסה לתוקף ב־2009. הטבת המס הירוק הכלולה בה נקבעת לפי כמות הגזים המזהמים שפולט הרכב, ובכלל זה פחמימנים ופחמן דו־חמצני. מבנה המס קובע כי אחת לשנתיים נפתח חלון שבו רשאית המדינה לעדכן את נוסחת חישוב המס.

לדברי מנהל ראש המסים ערן יעקב, מתווה המס על הרכב בישראל והעדכון שצפוי להיכנס לתוקף בשבוע הבא, הם הדבר הנכון עבור ענף הרכב המקומי: "נציגי ה־OECD הגיעו לאחרונה ארצה ומאד התרשמו ממודל המיסוי שלנו, שהוא יחודי ואין לו אח ורע בעולם", אמר יעקב בראיון ל"כלכליסט" ערב החלת העדכון.

ערן יעקב , צילום: אוראל כהן ערן יעקב | צילום: אוראל כהן ערן יעקב , צילום: אוראל כהן

"אנחנו המדינה הראשונה שהצליחה לתמחר את מה שנפלט מהרכב ברמה המקומית. בניגוד לאירופה ולארה"ב, כאן אין תעשיית רכב ואין מי שיפעיל לחץ על הרגולטור. לכן אנחנו חופשיים לדאוג לבריאות האזרח", מנמק יעקב את שינויי המיסוי הקרובים.

אלא שגורמים בענף הרכב המקומי מטילים ספק בכך שבריאות הציבור נמצאת בראש מעייני רשות המסים. לטענתם, מאחורי עדכון המס עומד הרצון להעלות את הכנסות המדינה ממס קניה על מכוניות נוסעים חדשות. כהוכחה לטענתם הם מצביעים על מה שהם רואים ככשל מובנה מבחינת המדינה במבנה המס: ככל שיצרני הרכב משפרים את המכוניות שהם מייצרים והופכים אותן לנקיות יותר — כך פוחתות ההכנסות שהמדינה יכולה לגזור עליהן במס.

הרכב ההיברידי יתייקר? "אלו דגמים ישנים"

העדכון האחרון למתווה המס, שבוצע בחלון שנפתח בינואר השנה, נחשב לבעייתי והשנוי ביותר במחלוקת מבין כל אלו שהיו לפניו. למעשה, עדכון זה מגיע על ברכי תקינה חדשה בשם WLTP שהחיל אשתקד האיחוד האירופי, וחייב את כל יצרני הרכב להפחית משמעותית את פליטת המזהמים במכוניותיהם.

המהלך האירופי דחף את רשות המסים בישראל להודיע על עדכון מחמיר משלה לנוסחת המס הירוק, שלטענת יבואני הרכב צפויה להביא בעוד כשבוע לעליית מחירי דגמי מכוניות רבים, בעיקר מכוניות קטנות. בנוסף, תופחת הטבת המס הירוק שמוחלת על דגמים מסוימים של מכוניות היברידיות, המשלבות בין מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי ונחשבות למזהמות פחות, באופן שעלול להעלות את מחיריהם.

ברקע הדברים עומדת מורכבות הנוסחה שלפיה מחושבת גובה הטבת המס הירוק. בחודשים האחרונים, מאז ההכרזה על עדכון הנוסחה ועל רקע התחזית כי הדבר יביא להקפצת מחירי הרכב לצרכנים, נשמעה בענף הרכב ביקורת רבה לפיה הנוסחה החדשה "נתפרה" כדי לייצר הכנסות נוחות למדינה.

יעקב מסרב להתרגש מטענות אלו: "כל נוסחה אינה מובנת לציבור הרחב", הוא אומר. "הנוסחה שלנו חוברה בידי נציגים משלושה משרדי ממשלה ומיועדת להעניק פתרונות לזיהום האוויר. כל מי שמבין את ענף הרכב המקומי מבין זאת. זה דבר ייחודי שמעניק מענה תפיסתי גם ברמת זיהום מקומית וגם ברמת זיהום עולמית".

לפי יעקב, "מאז כניסת המתווה הנוכחי של המס הירוק לתוקף ב־2009 ביצענו רק ארבעה עדכונים לנוסחת החישוב. בכל פעם היה רעש גדול ובכל זאת עשינו אותו דבר. אנחנו פועלים לפי מתודה ברורה. הנוסחה ועדכוניה הם תוצאה של תהליך משותף למשרד להגנת הסביבה, רשות המסים ומשרד התחבורה. העדכון נובע בין השאר מחישוב עלויות חיצוניות, אך העקרון המוביל הוא שציון הזיהום הממוצע של המכוניות בישראל יהיה קרוב לנקודת החציון, כלומר ציון של שבע מתוך 15".

ועדיין, עדכון נוסחת המס צפוי לבטל את החלת הטבת המס הירוק על חלק מהמכוניות ההיברידיות. עד כה נהנו מכוניות היברידיות ממס קניה מופחת של 30% לעומת מס קניה של 83% למכונית "רגילה". זאת, משום שנתוני פליטת המזהמים שלהן הציבו אותן בקבוצת הזיהום השנייה מלמטה מתוך 15 קבוצות הזיהום שקבעה המדינה. עם החלת עדכון הנוסחה בשבוע הבא, רכבים היברידיים מסוימים כמו יונדאי סונטה הייבריד ייפלטו מקבוצת זיהום זו ולא יהיו זכאים יותר להטבה.

יונדאי איוניק היברידית. הפכה לנמכרת בישראל בעידוד המס הירוק יונדאי איוניק היברידית. הפכה לנמכרת בישראל בעידוד המס הירוק יונדאי איוניק היברידית. הפכה לנמכרת בישראל בעידוד המס הירוק

בענף הרכב טוענים שנוסחת המס הירוק החדשה צפויה להעלות את מחיריהן לצרכן של חלק מהמכוניות ההיברידיות ביותר מ־10 אלף שקל.

"מכוניות היברידיות בדרגת זיהום 2 עלו לאחוז אדיר מהיקף השוק", משיב יעקב, "ושני שליש מדגמי הרכבים ההיברידיים לא יושפעו מהשינוי. זה אומר שיש רכבים שהם אמנם היברידיים אך מזהמים, גדולים ומיושנים, והם כנראה אלו שלא יעמדו בדרישות הנוסחה החדשה.

"כשמסתכלים על מה שקורה בשוק מבינים שהיבואנים יודעים להסתגל במהירות ולהביא דגמים שעומדים בתנאי העדכונים לתקני הזיהום. הם לא היו עושים את זה מיוזמתם, ובכך אנחנו מאפשרים לציבור לבחור בין יותר דגמים ומעניקים תמריצים, כי ליבואני הרכב יש שיקולים עסקיים משלהם".

"אנחנו לא מתעניינים בדגמי רכב אלא בזיהום"

לפי חישובים ראשוניים שביצעו יבואני הרכב, עליות המחירים העיקריות צפויות לפקוד את דגמי המכוניות הקטנות כמו קיה פיקנטו ויונדאי i10, שיתייקרו ב־3,000–2,000 שקל. מכוניות אלו נפוצות בערים, ונחשבות לידידותיות יותר לרוכשים צעירים ולמקומות חניה. לטענת יעקב, הפתרון צריך להגיע מכיוון יבואני הרכב.

"בעשור האחרון עלו מחירי המכוניות הקטנות וראה איזה פלא: היבואנים מצאו פתרון. רכבים מתייקרים בחלקם, ויבואני הרכב יצטרכו לעבוד. נוסחת חישוב המס נועדה לנקות מהשוק מכוניות ישנות ומזהמות שאינן מתאימות לטכנולוגיות מודרניות. יבואני הרכב בהחלט יכולים למצוא את הדגמים הנכונים לייבא. נסיון העבר מראה שהם יודעים להתאים את מגוון הדגמים וגם את מחירי הרכישה מהצרכנים.

"המכוניות לא מתייקרות", מדגיש יעקב. "המתודה שלנו לא השתנתה, ההתייקרויות שיחולו באפריל היו גם לפני שנתיים ולפני ארבע שנים. בטווח הארוך רואים שיעור ממוצע של מס קניה שהודות למס הירוק ירד מ־70% ל־60%, ושמרנו על המגמה. איבדנו הכנסות ממסים בשעה שקצב הגידול של מספר המכוניות בישראל עלה. מחירי המכוניות בשנים האחרונות היו יציבים ואפילו נשחקו בהשוואה למדד המחירים לצרכן. דו"ח של בנק ישראל שפורסם לאחרונה הצביע אפילו על תת־מיסוי, אנחנו אמורים לגבות מס קניה גבוה יותר".

בניגוד לאירופה, השוק הישראלי לא נשלט בידי העדפות צרכנים אלא בידי קביעות היבואנים שנובעות מתכתיבי רשות המסים. כך, לאחר שהרשות קבעה הטבת מס למכוניות היברידיות, יונדאי איוניק הפכה למכונית הנמכרת בישראל.

"זו טעות לחשוב כך. רשות המסים לא מתעניינת בדגם רכב כזה או אחר אלא בזיהום אוויר. לכל יבואן יש מגוון דגמים, שלכשעצמו נובע מקיומם של תמריצי המס הירוק. אנחנו לא מייצרים מלכי שוק וזה לא מעניין אותנו. לפני כמה שנים היבואנים איימו שהמס הירוק יהרוג את ההיצע ושלא יהיו מכוניות היברידיות — וראה איזה פלא, יש מגוון דגמים".

מחירי המכוניות החדשות בארץ גבוהים, ודאי ביחס לאירופה ולארה"ב. הפתרונות שהיבואנים והצרכנים מצאו לכך עוסקים בעיקר בתוכניות מימון אגרסיביות שלא משפיעות על מחיר הרכב. תוכניות המימון הללו כבר עוררו את דאגתו של בנק ישראל.

"שוק הרכב בישראל לא מושלם, אבל יבואנים מביאים דגמים שונים מקבוצות מחיר וזיהום שונות, זה לא שאין תחרות. יצרנו שוק טוב יותר ואנחנו במצב טוב יותר מב־2009 הודות לשינויים שעשינו גם במס קנייה וגם בשווי השימוש לרכב חברה. אלו תהליכים משתלבים. כשמסתכלים ברמת המאקרו השוק תחרותי".

האתגרים הבאים: אגרת גודש והרכב האוטונומי

העשור הנוכחי עשוי להיות האחרון שבו אזרחי ישראל לא יצטרכו לשלם על נסועה, כלומר על מספר הק"מ שהם נוהגים, ולא יידרשו להתמודד עם אגרות גודש. מהלכים אלו דורשים היערכות וקביעת מדיניות מס עתידית. "יש לנו משימה", אומר יעקב. "רמת המינוע בישראל אמנם נמוכה בהשוואה למדדים מקובלים באירופה, אך אורך הכביש נותר מהקצרים בעולם. אנחנו מדינה קטנה וצפופה, ובעיית הגודש הפכה בה למוחשית במיוחד.

"אנחנו מבינים היטב שמדיניות המס העתידית תצטרך להתייחס לדומיננטיות הרכב החשמלי, וכיום לא מוטל על טעינת חשמל בלו (מס שנועד לדכא צריכה ומהווה 50.1% ממחיר ליטר בנזין — ת"ה). נצטרך לבחון את נושא הרכב החשמלי בשיתוף משרדי הממשלה, כולל התייחסות לאגרות גודש".

מה עמדתך לגבי מדיניות הגודש הקיימת?

"ישראל בוודאות לא מתמחרת גודש באופן ראוי, אף שבעולם יש מספר דרכים לעשות זאת. פתרון עתידי עלוי להתבסס על מס שמתחשב בגודש, מידת זיהום, שעת הנסיעה, האזור ומספר האנשים ברכב. זה הכיוון וזה כמובן תלוי טכנולוגיה.

"בעתיד היותר רחוק ממתין לנו גם הרכב האוטונומי, ושם נידרש לשינוי תפיסתי. הכביש עצמו לא נתפס כיום כמשאב, אך הוא יהיה כזה בעידן הרכב האוטונומי. הכביש יהפוך לפלטפורמה וימכרו בו דברים, כמו מזון במסעדות שעשויות בעצמן לנסוע על הכביש. הרכב האוטונומי צפוי להעלות את הביקוש לנסועה כי העלות שלה תרד. יש בעיות שצריך להתמודד איתן ואני חושב שזה לא מאוד מורכב".

עד הגעת הרכב האוטונומי לכבישים, עדכון מתווה מס הקניה על הרכב שיוצג ב־1 בינואר הבא כולל סימני שאלה מרובים. כך, הטבת המס לרכב היברידי מעוגנת בהוראת שעה שתפוג בעוד תשעה חודשים. לאור הפופולריות הגבוהה של מכוניות אלו, קשה שלא לתהות מדוע רשות המסים לא מעניקה ליבואנים ולרוכשים טווח תכנון ארוך יותר.

בינתיים, יעקב מעריך שגם הפוליטיקה תעשה את שלה: "אנחנו מעניקים ודאות ברורה בענף הרכב ומעדכנים את היבואנים ואת הציבור, אך בל נשכח: אנחנו לפני בחירות. יגיע שר אוצר חדש, ואז נראה מה נעשה".

תגיות

56 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

55.
תגידו תודה רבה לביבי וכחלון
אין זה פשוט מדהים שממשיכים להעלות מחירים על רכבים במקום להתחייב להאמנה של צמצום הזיהום האוויר שישראל חתמה עליו ולעודד כמה שיותר ישראלים שיסעו על רכבים כמו הנירו אז יעלו את המחירים ואת האגרה עליהם דבר שיפגע בכיס של כל אזרח שרוצה לקנות רכב חסכוני וידידותי לסביבה..
רון  |  26.03.19
לכל התגובות