אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יזמים מבית: איך להקים סטארט-אפ בתוך ארגון קיים צילום: סמדר כפרי

יזמים מבית: איך להקים סטארט-אפ בתוך ארגון קיים

להתחיל מאפס, לא לשכוח שאתם מיזם קטן גם אם יש לכם 'גב' של ארגון גדול ולגייס כסף בסבבים – אלה הטיפים של מישהי שהקימה שני מיזמים פנימיים בחברת Gett

25.03.2019, 10:12 | קרן פנאן

לרוב כשאנחנו חושבים על יזמים, אנחנו מדמיינים אנשים שעובדים על רעיון מחדר קטן, מקוששים משאבים ומקודדים אל תוך הלילה עד שמצליחים לאתר השקעה שתביא את המיזם שלהם לשלב הבא. אבל יש דרכים נוספות להיות יזמים במלוא מובן המילה - למשל כאשר מקימים מיזם בתוך חברה קיימת.

קראו עוד בכלכליסט

במסגרת תפקידי כמנהלת מחלקת המוצרים החדשים בחברת Gett יצא לי להיות חלק משני מיזמים כאלה, הנה כמה טיפים שיסייעו לכם:

1. לא לאבד את הרוח היזמית

אחד הדברים המאפשרים הקמה של מיזם בתוך חברה קיימת, הוא היכולת לא לשכוח שאתם עדיין מיזם קטן, אפילו אם יש ענקית ברקע. עם כל ההצלחה והצמיחה של חברת האם, הרי גם היא הייתה סטארטאפ פעם, ולכן עדיין יש רכיב דומיננטי ב-DNA של החברה שמשאיר אותה "סטארטאפיסטית" - ואותו אפשר לרתום לרוח יזמית בתוך החברה החדשה. זה המקום אליו תרצו לפנות בשביל להשיג אישור לעבוד על הפרויקט שלכם.

2. להתחיל מאפס

אתם חברה חדשה ועצמאית, לא מחלקה חדשה בתוך הארגון, לכן תחשבו שאתם מתחילים פחות או יותר עם כלום. יש לכם רעיון ואתם צריכים להוציא אותו אל הפועל. כמו בכל חברה, המייסד (אפילו שהוא מועסק על ידי חברת האם), צריך לעשות הכל: לבנות מודל עסקי, לאפיין את הטכנולוגיה, להבין איך האופרציה עובדת, לבנות תקציב ויעדי גידול ברורים ובו-זמנית, לגייס צוות חזק. עם תחילת הפרויקט, רוב הסיכויים שתמצאו את עצמכם עם המון שאלות ומעט מאוד תשובות. אז מה עושים? קודם כל, מתגברים על הפיתוי "לרוץ לאמא", זוזו מהר, התקדמו, טעו, למדו והשתפרו. הרי אין סיפורי קסם. הדרך מלאה עליות ומורדות.

גם אם אתם חלק מחברה גדולה, הסטארטאפ שלכם חייב להיות רווחי, צילום: שאטרסטוק גם אם אתם חלק מחברה גדולה, הסטארטאפ שלכם חייב להיות רווחי | צילום: שאטרסטוק גם אם אתם חלק מחברה גדולה, הסטארטאפ שלכם חייב להיות רווחי, צילום: שאטרסטוק

 

3. אל תחשבו שיש לכם חשבון פתוח

כשמקימים מיזם בתוך חברה קיימת, יש הרבה יתרונות. מן הסתם, היתרון המשמעותי ביותר הוא שלא צריך לצאת החוצה ולגייס כספים. כשצריך לגייס כסף לשלב הבא, אז עושים את זה מתוך החברה. אבל, אף אחד לא מחכה לזרוק כסף לכיוונכם. בדיוק כמו יזם שמגייס מקרן הון סיכון, תצטרכו מהר מאוד להראות את הכדאיות הכלכלית, ההיתכנות והיכולת שלכם להגיע לגודל שוק משמעותי. ממש כמו כל סטארטאפ, יהיו לכם סבבי גיוס (פנימיים אמנם) שבכל פעם יאפשרו לכם להגיע ליעד הבא במפת הדרכים של המיזם.

4. אל תרדמו

קל לחשוב שהקמת מיזם בתוך חברה קיימת עלולה מהר מאוד להפוך למלכודת דבש. הרי יש לכם מתקנים קיימים, תשתית תומכת ו"אוויר לנשימה" - לכן יש סכנה ליפול לנוחות ולאבד מהאש הבוערת שמניעה את הרוח היזמית. תמיד תזכרו: אתם סטארטאפ, עם כל המשתמע מכך. הישארו ערניים, דינמיים וממוקדים - אפילו אם אתם מרגישים שיש מתחתיכם רשת ביטחון.

5. למדו לחשוב אחרת

אחד הדברים המשמעותיים ביותר שמבינים בהתנהלות שכזו, הוא שאין בהקמת המיזם את היציבות או האיטיות שיש בארגון גדול. כשמקימים חברה בתוך ארגון קיים, חייבים להשתחרר מהחשיבה ה"ארגונית", אם לא תהיו ב-mindset של סטארטאפ, לא תצליחו להסתגל לשינויים מהר. גייסו אנשים באותה המנטליות, מצאו טאלנטים שיכולים להצמיח סטארטאפ ולגרום לו לעבוד, עצרו, חיקרו ועשו 'חישוב מסלול מחדש' כשצריך. פתאום יחלפו כמה חודשים, תביטו אחורה, ורק בדיעבד תבינו כמה שינויים והתאמות עשיתם "על הדרך".

6. ללכת עם, להרגיש בלי

בכל זאת, מן הסתם קיימים הרבה יתרונות בעבודה בתוך ארגון קיים. ברגע שהארגון יוצר בעצמו את הפונקציה היזמית שבתוכו, ומקבל אותה כיחידה נפרדת שפועלת בתוכו, מתקבל יציר-כלאיים שמאפשר ליהנות מהיתרונות של רשת התמיכה, בזמן שמשמרים את רוח הסטארטאפ. למשל, המותג: הרבה יותר קל לגייס אנשים תחת השם של חברת האם, מותג מוכר ומבוסס, שיכול למשוך את הטאלנטים הטובים בתעשייה. אפילו אם אתם מתחילים מכלום, רק עם רעיון, תוכלו מהרגע הראשון לגייס אנשים מעולים שיתרמו להצלחת המיזם מההתחלה. בנוסף, הטכנולוגיה הקיימת בארגון כבר נבדקה, שופרה ושודרגה אינספור פעמים, כך שרוב הסיכויים שתחסכו הרבה מתקופת ה-Sandbox שכל חברת סטארטאפ צריכה לצלוח.

בסופו של דבר, עם כל היתרונות שהארגון נותן לכם, מבחן התוצאה זה מה שחשוב. אתם צריכים להרים מיזם מוצלח, עובד ובעל כדאיות כלכלית. עם כמה שזה נחמד שיש תמיכה ורשת ביטחון, אם המיזם לא כדאי כשלעצמו, אין שום סיבה שהארגון בו הוא נוצר יתן לו להמשיך להתקיים.

הכותבת היא Chief Commercial Officer בחברת Gett, אשר התחילה את דרכה כמנהלת מחלקת המוצרים החדשים בחברה, מחלקה האמונה על הקמת סטארטאפים בתוך הארגון.

תגיות