אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סליחה, טעינו ביבשת: איך קורה שמטוסים נוחתים בשדה הלא נכון? צילום: שאטרסטוק

סודות הטיסה

סליחה, טעינו ביבשת: איך קורה שמטוסים נוחתים בשדה הלא נכון?

נוסעי טיסה של בריטיש איירווייז מלונדון לדיסלדורף הופתעו מאוד כשנחתו בסקוטלנד, וכך גם נוסעי אייר אסיה שנחתו ביבשת הלא-נכונה ורבים אחרים; איך יתכן שטייסים הולכים לאיבוד ומתבלבלים בין נמלי תעופה - וכיצד מתמודדות עם כך החברות?

30.03.2019, 08:01 | שירות כלכליסט

ביום ב' האחרון הופתעו מאוד נוסעי טיסת בריטיש איירווייז מלונדון לדיסלדורף שבגרמניה: הטיסה היתה הרבה יותר קצרה משציפו, והסתיימה באדינבורו שבסקוטלנד - טעות של 845 ק"מ. הטיסה נוהלה בידי חברת WDL, שהתנצלה ומסרה לביזנס אינסיידר שהטעות נבחנת ונחקרת: "התנצלנו בפני הלקוחות על ההפרעה הזו למסע שלהם ובכוונתנו גם לפנות לכל אחד מהם באופן אישי".

קראו עוד בכלכליסט

הנוסעת סופי קוק סיפרה לאחר מכן ל-BBC כי הטייס הודה שאין לו מושג איך זה קרה. "הוא אמר שזה מעולם לא קרה לו לפני כן, ושהצוות מנסה להבין מה אפשר לעשות", סיפרה לאינסיידר. הסיפור הפך לוויראלי במהירות, באופן טבעי: הרי מצב בו טייס נוחת ביעד הלא נכון נשמע בדיוני לגמרי. ואולם, התופעה הזו שכיחה בהרבה ממה שנהוג לחשוב. 

ניגשים לנחיתה - אבל האם זה היעד שלנו? , צילום: שאטרסטוק ניגשים לנחיתה - אבל האם זה היעד שלנו? | צילום: שאטרסטוק ניגשים לנחיתה - אבל האם זה היעד שלנו? , צילום: שאטרסטוק

בדיקה שערכו בסוכנות הידיעות AP מצאה כי בקרב חברות התעופה האמריקאיות לבדן היו לפחות 150 טיסות שנחתו או התחילו בנחיתה במקום הלא נכון מתחילת שנות ה-90 ועד 2014. הבדיקה לא כללה שינויים בנתיבים בשל מקרי חירום כמו כשלים במטוס או בעיות רפואיות של הנוסעים.

הסיבה העיקרית לכך היא טעות אנוש;  למשל, כשטיסה של חברת דלתא נחתה בטעות בשדה התעופה במיניאפוליס ב-2017, החקירה הראשית קבעה כי הטעות קרתה כי הטייס לא טס בנתיב הזה לעיתים קרובות ופשוט התבלבל. חקירה אחרת סביב טיסה של אייר אסיה מ-2015 שהלכה לאיבוד מצאה שהטייס "בלי משים" הכניס את נקודות הציון הלא נכונות לטיסה. במקום לטוס מסידני לקואלה לומפור במלזיה, הוא הכניס את נקודות הציון של דרום אפריקה ובסופו של דבר נאלץ לחזור לאוסטרליה ונחת במלבורן.

"נוסעים נכבדים, ברוכים הבאים ל.. רגע, נראה לי שהיתה פה טעות", צילום: שאטרסטוק "נוסעים נכבדים, ברוכים הבאים ל.. רגע, נראה לי שהיתה פה טעות" | צילום: שאטרסטוק "נוסעים נכבדים, ברוכים הבאים ל.. רגע, נראה לי שהיתה פה טעות", צילום: שאטרסטוק

אם חוזרים מספיק אחורה אפשר אפילו למצוא דוגמאות של טיסות שנחתו ביבשת הלא נכונה. הטייס דאגלס קריגן המריא ב-1938 לטיסת סולו מברוקלין ללוס אנג'לס, אך בסופו של דבר מצא עצמו בדבלין לאחר לילה שלם באוויר. בריינאייר ניסו לנצל את הטעות הזו של בריטיש איירוויז כדי לצחוק קצת על החברה המתחרה והציעו לה עותק של הספר "גיאוגרפיה לבורים", אך הניסיון הזה לא צלח ובתגובה משתמשי טוויטר מיהרו לציין פאשלות מתוקשרות של ריינאייר עצמה.

סיבה נוספת שעלולה לגרום לטייסים לנחות בשדות התעופה הלא נכונים יכולה להיות קשורה לטעויות אדמיניסטרטיביות: בבריטיש איירוויז טענו כי הטעות נגרמה מכיוון שהמסמכים הקשורה לטיסה לא הוגשו כמו שצריך. ב-WDL הבטיחו כי יחקרו את האפשרות הזו. אולם, לפעמים הסיבה פשוטה בהרבה: שדות תעופה רבים נראים אותו הדבר.

הפיתרון: עירנות ומודעות בקרב הצוותים, צילום:  wwphd הפיתרון: עירנות ומודעות בקרב הצוותים | צילום: wwphd הפיתרון: עירנות ומודעות בקרב הצוותים, צילום:  wwphd

בעמותה לבטיחות טיסות כבר הזהירו ממקרים שבהם טעות בתפיסה הוויזואלית של הטייס גורמת לכך שהמטוס נוחת במקום הלא נכון. בעמותה ציינו לדוגמה מקרים שבהם הטייסים היו בטוחים שהם נוחתים במקו הנכון, וזאת מכיוון שהוא נראה בדיוק כמו היעד אליו היו אמורים לטוס. בנובמבר 2013 מטוס נחת בשדה התעופה הלא נכון בקנזס מכיוון שמבחינת הטייסים מסלולי הנחיתה נראו בדיוק אותו הדבר. בדומה, חודש לאחר מכן מטוס נחת בשדה התעופה הלא נכון במיזורי מאותה הסיבה.

לפי העמותה, בשני המקרים הטיסות היו בלילה ועל אף תנאי הראות הסבירים "הם חשבו שהם ראו את שדה התעופה והמסלול הנכונים".

עם זאת, הטייס ג'ון קוקס הודה בפני העיתון USA Today כי הטייסים עלולים לנחות בשדה התעופה הלא נכון כי "בני אדם רואים לפעמים מה שהם מצפים לראות, גם אם זה שגוי". במועצה האמריקאית לבטיחות תחבורה מדגישים בפני הטייסים שקל לנחות בשדה התעופה הלא נכון בשל הדמיון במראה החיצוני, ולכן לטענתם טייסים צריכים "הכנות מקיפות, ניטור יציב ובדיקות חוזרות של המיקום שלהם בהתבסס על כל המשאבים הזמינים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



32 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

32.
31.לא נכון. לדעתי הכתבה מעניינת, משעשעת במידה, ובשפה ברורה לכולם.גם ההנחה שלך על איכות הציוד שגויה
לדעתי הכתבה מעניינת, נוחה לקריאה וערוכה היטב. מדובר בטיסות מסחריות רגילותבמטוסים נפוצים כי מדובר בטיסות מסחריות רגילותבמטוסים נפוצים, בחברות מנוסות עם צי מטוסים גדול
מטייל  |  20.04.19
31.
כתבה ברמה נמוכה. למה לא להביא סטיסטיקות רציניות ?
משנות ה - 90, ועד 2014 (מונחים לא מדויקים שכנראה כוללים 24 שנים) היו כחמש מאות מיליוני טיסות בארה"ב (אם לא יותר). מה זה 150 טיסות מתוך מספר טיסות כזה גדול ? ויש להניח שכמעט כל הטעויות היו במטוסים קטנים עם מעט מאוד ציוד טכנולוגי מתקדם
מ1.  |  31.03.19
לכל התגובות