אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היבואנים מנסים לשחרר ממכס מכוניות שבדרך לישראל - רשות המסים מסרבת צילום: יוסי דוס-סנטוס

בלעדי לכלכליסט

היבואנים מנסים לשחרר ממכס מכוניות שבדרך לישראל - רשות המסים מסרבת

ביום שני השבוע ייכנס לתוקפו עדכון המס הירוק שמעלה את מס הקנייה למכוניות מזהמות ומייקר מכוניות מיובאות באלפי שקלים. רשות המסים מסרבת לבקשת היבואנים לשחרר מכוניות ממס בעודן בלב ים - כפי שנהגה במקרים דומים בעבר - וכך הם ישלמו את מס הקנייה הגבוה שלפני העדכון, מה שיבטיח למדינה הכנסות גבוהות גם אחרי אפריל

30.03.2019, 19:10 | תומר הדר

צירוף מקרים תמוה או מהלך מכוון להגדלת הכנסות? ל"כלכליסט" נודע שרשות המסים הודיעה השבוע במכתב רשמי לסוכני מכס כי לא תסכים לאפשר ליבואני הרכב לשחרר מכוניות ממכס בעודן נמצאות בים, כך נודע ל"כלכליסט". הודעתה של רשות המסים מגיעה בשבוע קריטי עבור יבואני הרכב, שבוע שבו שחרור רכבים ממכס בעודם נמצאים בלב ים נחשב הכרחי, ובמידה ולא יתבצע עלול לגרום ליבואנים להפסדים של מיליוני שקלים, ובמקביל להעשיר את קופת המדינה במיליוני שקלים.

קראו עוד בכלכליסט

כזכור, מחרתיים (ב') ה-1 באפריל, ייכנס לתוקף המתווה החדש של המס הירוק. כיום במדינת ישראל מחושב מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות לפי מס בגובה 83%, שממנו מנוכים סכומים המגיעים עד 17 אלף שקל. סכומים אלה מחושבים בהתאם לגזים המזהמים שהרכב פולט. מכיוון שרכבים הולכים ומשתכללים, מדינת ישראל קבעה "חלונות עדכון", כלומר מועדים שבהם המדינה יכולה לעדכן את הנוסחה.

המשמעות היא שזיכוי המס שמקבלים דגמים רבים נחתך באלפי שקלים. החלון הבא כאמור יחול ב-1 באפריל. כלומר - מס הקנייה שישולם למדינה עבור רכבים ששוחררו ממכס עד ה-1 באפריל יהיה נמוך באלפי שקלים לרכב, ביחס לרכבים שהגיעו ארצה אחרי תאריך זה. מסיבה זו ליבואני הרכב יש אינטרס ברור להכניס ארצה כמה שיותר מכוניות לפני ה-1 באפריל, יום שני הקרוב, וגם לשחרר אותן ממכס, כדי לשלם את מס הקנייה הנמוך.

מכוניות בנמל אילת (ארכיון), צילום: יוסי דוס-סנטוס מכוניות בנמל אילת (ארכיון) | צילום: יוסי דוס-סנטוס מכוניות בנמל אילת (ארכיון), צילום: יוסי דוס-סנטוס

הבעיה היא שבניגוד לשנים עברו, בהן עדכוני נוסחת החישוב שלפיה מחושב מס הקנייה פורסמו ועברו לעיון היבואנים, שנת 2019 נחשבת שונה: הנוסחה עצמה לחישוב המזהמים אכן פורסמה ב-1 בינואר כחוק, כדי לאפשר ליבואנים להיערך, אך הפעם התקיימו דיונים רבים בהרכב הנוסחה, מה שגרר את ההודעה על נוסח הנוסחה הסופית לשליש האחרון של ינואר. משום שכך, יבואני הרכב הזמינו מכוניות רק בשלהי ינואר וחלק גדול מהן צפוי להיכנס לארץ רק במהלך השבוע הראשון של אפריל, אחרי שהנוסחה תיכנס לתוקף.

בעבר, חשוב לציין, אפשרה רשות המסים ליבואני הרכב לשחרר מכוניות ממכס בעודן נמצאות על האונייה - מהלך מקובל כל עוד רשות המסים קיבלה את המגיע לה. ואולם, דווקא הפעם עם כניסת המתווה החדש בתחילת אפריל, שינתה רשות המסים את עמדתה ואינה מאפשרת עוד שחרור של מכוניות ממכס בעודן בלב ים.

כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפי הערכות בענף הרכב, במרץ שוחררו כבר ממכס כ-60 אלף מכוניות חדשות. להערכת גורמים בענף הרכב, מדובר בניסיון של רשות המסים "לפזר הכנסות", כלומר לוודא הכנסה ממסי רכב גם במהלך אפריל ומאי.

מרשות המסים נמסר: "המכס לא יאפשר לשחרר מהמכס רכבים ללא זמינות, קרי רכבים שלא הגיעו לארץ". בנושא עיתוי החלת ההוראה דווקא השנה מוסיפים ברשות המסים, כי: "בכל הקשור למוצרים עתירי מס, המגמה היא לשנות מדיניות ולחייב זמינות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות