אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדו"חות חושפים: נתיבי גז החלה במגעים להקמת צינור גז לאירופה צילום: shutterstock

הדו"חות חושפים: נתיבי גז החלה במגעים להקמת צינור גז לאירופה

מדובר בפרויקט EastMed המשותף לישראל, קפריסין, יוון, איטליה והאיחוד האירופי - שמטרתו לחבר את מאגרי לווייתן הישראלי ואפרודיטה הקפריסאי לאיטליה באמצעות צינור באורך 2,000 ק"מ; הרווח הנקי של החברה ירד ב-30% ב-2018

30.03.2019, 20:46 | ליאור גוטמן

חברת נתיבי הגז (נתג"ז) הממשלתית פרסמה בסוף השבוע את תוצאותיה הכספיות לשנת 2018, מהם עולה שהחברה החלה במה שהיא מכנה "מגעים עם חברת IGI Poseidon". פוסידון היא למעשה תאגיד בו מחזיקות בחלוקה שווה אדיסון האיטלקית ודפה (DEPA) היוונית, שעיקר עיסוקה הקמת תשתיות הולכה לגז ונפט ברחבי אירופה, כאשר המגעים מול נתג"ז מתמקדים בהקמת מערכת הולכה וייצוא גז למדינות אירופיות, או מה שיותר מוכר כפרויקט EastMed.

קראו עוד בכלכליסט

פרויקט EastMed תוכנן על ידי קפריסין, יוון, איטליה וישראל בשיתוף האיחוד האירופי, ומטרתו לחבר את מאגרי הגז לווייתן הישראלי ואפרודיטה הקפריסאי לצנרת הולכה שתעבור דרך קפריסין הטורקית ויוון ומשם לאיטליה. מדובר בצנרת הולכה באורך שלך כ-2,000 ק"מ, כאשר מזכר הבנות להקמתו כבר נחתם בין המדינות, והוא זוכה לתמיכה מוצהרת מצד ממשלת ארה"ב.

ואכן, לפי הדיווח של נתג"ז, "בחודש מרץ 2019 נפגשו נציגים מהחברה עם נציגי חברת Poseidon IGI המטפלת בפרויקט EastMed ,הבוחן חיבור צנרת גז טבעי בין המדינות ישראל-קפריסין-יוון-איטליה. הצדדים החליטו לשתף מידע ביניהם על מנת שניתן יהיה לבחון אפשרויות לשיתוף פעולה בעתיד", כאשר ההערכות הן שחלקה של נתיבי גז עשוי להיות הקמה של עשרות הקילומטרים הראשונים של הצנרת מחופי ישראל לכיוון קפריסין.

צינור גז (ארכיון), צילום: shutterstock צינור גז (ארכיון) | צילום: shutterstock צינור גז (ארכיון), צילום: shutterstock

עוד עולה מעיון בדו"חות החברה שבסוף אוקטובר האחרון החברה החלה "מו"מ עם נובל אנרג'י ודלק לגבי אפשרות של הולכת גז טבעי למצרים באמצעות מערכת ההולכה", פעולה שאמורה על פי הערכות בסביבת שותפות "תמר" להסתכם בהזרמה ראשונית כבר ברבעון השני של 2019.

הוצאות המימון שחקו את הרווח

בצד של המספרים נתיבי גז מדווחת על רווח נקי של כ-56 מיליון שקל ב-2018 - ירידה של כ-30% לעומת הרווח הנקי שהושג ב2017 (כ-80 מיליון שקל). עיון בתוצאות החברה מלמד שצבר ההכנסות דווקא רשם עלייה, והסתכם ב-2018 בכ-595 מיליון שקל, עלייה של כ-7.6% לעומת סך ההכנסות ב-2017 (כ-553 מיליון שקל). הרווח התפעולי אף עלה ביחס ל-2017 ובמועד הדיווח הוא הסתכם בכ-230 מיליון שקל (עליה של כ-4.7% לעומת 2017). לרוע מזלה של החברה היא רשמה בשנה החולפת עלייה בהוצאות המימון מכ-114 מיליון שקל לכ-158 מיליון שקל, מה ששחק עבורה את הרווח שהושג בסופה של השנה.

בצד הפעילות השוטפת, נתג"ז השלימה את החיבור הראשוני של צנרת הגז לירושלים בהשקעה של כ-290 מיליון שקל, כמו גם דיווח על אפשרות לחבר את "מתחם אוטובוסים של חברת מטרופולין בכפר סבא", עבור תחבורה ציבורית שתפעל באזור ונתמכת בשימוש בגז טבעי.

שיאן המשכורות בחברה הוא המנכ"ל שמואל תורג'מן עם עלות שכר שנתית של כ-778 אלף שקל. עלות שכרו של יו"ר החברה איתן פדן הסתכמה בכ-171 אלף שקל בלבד, זאת עבור פעילות בחצי משרה. "גם בשנים הבאות, תמשיך נתג"ז להוציא אל הפועל בהצלחה את המשימות והמטרות שמתווה משרד האנרגיה ולהיות ממובילי מהפכת הגז הטבעי בישראל", סיכם פדן.

תגיות