אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"חות נמלי ישראל: שורה של נתונים מדאיגים - ו-22% עלייה ברווח הנקי בזכות המדינה צילום: רויטרס

דו"חות נמלי ישראל: שורה של נתונים מדאיגים - ו-22% עלייה ברווח הנקי בזכות המדינה

החברה רשמה רווח נקי של 441 מיליון שקל ב-2018, למרות זינוק בהוצאות הההנהלה והכלליות, האחזקה וההפעלה, ולמרות ירידה בהכנסות משירותי נמל ומדמי תשתית; ההסבר: הכנסות של 173 מיליון שקל ממיסים, בזכות "הסכם שומות עם מס הכנסה"

31.03.2019, 16:31 | ליאור גוטמן

חברת נמלי ישראל (חנ"י), היא הרגולטור של כלל הנמלים הפועלים במדינה, סיימה את 2018 עם לא מעט בשורות מטרידות. השורה התחתונה של התוצאות הכספיות של החברה, עליהן דווח בסופ"ש האחרון, היא מחמיאה לכאורה: עלייה של 22% בשיעור הרווח הנקי, מ-362 מיליון שקל ב-2017 ל-441 מיליון שקל ב-2018.

קראו עוד בכלכליסט

נמל חיפה, צילום: זהר שחר נמל חיפה | צילום: זהר שחר נמל חיפה, צילום: זהר שחר

עם זאת, מעיון בדו"חות עולה שהתוצאות הכספיות עלולות לתעתע: כך, סך הכנסות החברה בגין שירותי נמל או דמי תשתית שהיא גובה, ירדו בשיעור של כ-5%, והסתכמו ב-887 מיליון שקל; זאת לעומת סך הכנסות של 937 מיליון שקל בשנת 2017. בנוסף, סך הוצאות האחזקה וההפעלה של החברה עלו ב-21% (מ-303 מיליון שקל ל-367 מיליון שקל) בשל גידול בהוצאות פחת, יבוא תבואות, תמלוגים ותשתיות משותפות.

אם לא די בכך, הוצאות הההנהלה והכלליות של החברה זינקו ב-36%, לרף של 101 מיליון שקל, בעיקר בשל גידול לחובות מסופקים ועליות שכר שונות. כל אלו, כאמור, הביאו לצניחה של 26% ברווח התפעולי, מ-564 מיליון שקל ב-2017 ל-419 מיליון שקל בשנה המדווחת. בשנה שעברה אף נרשמו לחברה הכנסות אחרות, כמו למשל פיצוי בגין שינוי ייעוד קרקע באזור הנמל החדש בחיפה, בהיקף כספי של 54 מיליון שקל - כסף שלא נכנס לקופתה השנה. ועל כל אלה נרשמה עלייה חדשה בהוצאות המימון: בשנת 2017 רשמה החברה הכנסות מימון בהיקף של 70 מיליון שקל, ואילו השנה - 152 מיליון שקל. עיון בנתוני חברת נמלי ישראל מעלה שחלק מההפסד, בהיקף של 43 מיליון שקל, מקורו ב"הפסד מהשקעה ביעודה לפנסיה", של כספי העובדים.

מנכ"ל נמלי ישראל, שלמה ברימן. שיאן השכר בחברה, צילום: נמרוד גליקמן מנכ"ל נמלי ישראל, שלמה ברימן. שיאן השכר בחברה | צילום: נמרוד גליקמן מנכ"ל נמלי ישראל, שלמה ברימן. שיאן השכר בחברה, צילום: נמרוד גליקמן

המדינה נחלצה לעזרה

לכאורה, השורה התחתונה של החברה הייתה אמורה להראות הפסד שנתי - אולם כאן נחלצה המדינה לעזרה: לפי דיווחי חברת נמלי ישראל, היא רשמה הכנסות ממיסים בהיקף של 173 מיליון שקל, זאת בשל מה שמכנים שם "הסכם שומות עם מס הכנסה אליו הגיעה החברה; הוקטנו הפרשות למס שנוצרו בשנים קודמות וכתוצאה מכך, רשמה החברה הכנסות מיסים". זאת, לעומת הוצאות מיסים של 326 מיליון שקל ב-2017. השורה התחתונה, כאמור, היא רישום של רווח נקי בהיקף של 441 מיליון שקל, שנולד בכלל בשל הסכמות עם רשות המיסים.

אחד הסעיפים המדהימים בדו"ח הוא זה העוסק בעובדה שחנ"י משלמת ל-2,115 גילמאי החברה פנסיה בשיעור של כ-10 אלף שקל, כאשר גילם הממוצע עומד על 77. בחברה טוענים שמדובר בגמלאים של רשות הרכבות והנמלים, שעבדו שם עד אמצע העשור הקודם. עוד עולה מהדו"ח, שמסוע הגרעינים החדש של מדינת ישראל, שמוקם בנמל אשדוד, יהיה מוכן רק בעוד 30 חודשים; עד אז, האוכל המיועד לבהמות ולענף הלול ימשיך לחכות לעיתים שבועיים ויותר לפריקה, מציאות שמשפיעה לרעה על יוקר המחיה.

שיאן השכר בחברה הוא המנכ"ל שלמה ברימן, עם עלות שכר של כמיליון שקל בשנה, מתוכם 89 אלף שקל בונוס עבור יעדים שהושגו בשנת 2017.

תגיות