אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גל התייקרויות בשוק הרכב: תכינו עוד אלפי שקלים למכונית חדשה

גל התייקרויות בשוק הרכב: תכינו עוד אלפי שקלים למכונית חדשה

יבואנים רבים פירסמו אתמול את המחירים המעודכנים לאחר עדכון הטבת המס הירוק; דגמים פופולריים של יונדאי, קיה, מאזדה וסובארו יתייקרו בסכומים של עד 5,000 שקל; לא נפגעו: יונדאי איוניק וטויוטה קורולה היברידיות; יתייקרו רק אחרי פסח: דגמי אאודי וסוזוקי

02.04.2019, 08:38 | אודי עציון

שבועיים אחרי שמבקר המדינה קבע בדו"ח חריף שהמדינה הזניחה את התחבורה הציבורית, מה ששלח ישראלים רבים לרכוש רכב פרטי, משרד האוצר ורשות המסים מנחיתים מכה על בעלי המכוניות.

קראו עוד בכלכליסט

אחרי ששלשום בלילה זינקו מחירי הדלק ב-20 אגורות לליטר, כאשר 65% ממחיר הליטר הם מסים שונים, אתמול נכנסו לתוקפו תקנות המיסוי הירוק, ומחירי עשרות דגמי מכוניות עממיות זינק באלפי שקלים. המדינה ניצלה את הצורך לעדכן את נוסחת זיהום האוויר בהתאם למעבר לתקינת WLTP החדשה באירופה, כדי להעלות את הרף גם בישראל, מה שהקטין את הטבות המס לדגמים חסכוניים, ואף ביטל הטבות משמעותיות לחלק מהדגמים ההיבירידים. מנגד, ההטבות למכוניות היוקרה ההיברידיות הנטענות לא נפגעו, כך שישראלים שהממון בידם יוכלו להמשיך לרכוש מכוניות פאר ירוקות הטבת מס שיכולה להגיע ל-300 אלף שקל.

יונדאי טוסון יונדאי טוסון יונדאי טוסון

מנגד, רוכשי מכוניות עממיות ישלמו יותר. כפי שנחשף באתר "כלכליסט", התייקרה מאזדה 6 ב-6,000 שקל, קיה פיקטו ויונדאי טוסון ב-2,000 שקל. עוד לפני כן טויוטה פריוס+, דגם המיני ואן 7 מושבים הירוק עממי היחידי התייקר ב-5,000 שקל, והג'יפון ההברידי של טויוטה, ראב4, התייקר ב-10,000 שקל.

אבל אתמול (ב') נחשפו התייקרויות משמעותיות יותר: סובארו אימפרזה המשפחתית והג'יפון XV עם מנוע 1.6 התייקרו שניהם ב-5,000 שקל. בסכום דומה. הונדה סיוויק התייקרה בעד 4,000-5,000 שקל. ג'יפון היוקרה של וולוו XC40, שעדיין לא מיוצר בגרסה היברידית נטענת, התייקר ב-5,000 עד 9,000 שקל. ועוד עדכונים:

יונדאי: מחירי i10 ו-i20 עלו ב-2000 עד 3000 שקל, בעוד שהטוסון הבסיסי התייקר ב-2000 שקל. יונדאי לא תייקר בינתיים את מחירי הסונטה ההיברידית, שאיבדה את הטבת המס המוגדלת.

קיה: סיד 1.4 ליטר טורבו מתייקרת ב-4,000 שקל, בעוד שמחיר קיה ספורטאז' הפופולרי ב-2,000 שקל.

מאזדה 3 והג'יפון CX3 מתייקרים ב-2,000 שקל. מחירי מאזדה 2 הקטנה לא ישתנו בינתיים וכך גם הג'יפון CX5.

סיאט: ארונה התייקרה בין 1,500 ל-2,000 שקל, איביזה ב-1,000 שקל ולאון ב-800 שקל.

סיאט ארונה, צילום: אוראל כהן סיאט ארונה | צילום: אוראל כהן סיאט ארונה, צילום: אוראל כהן

מיצובישי: דגמי ASX, אקליפס ואאוטלנדר התייקרו ב-2,000-3,000 שקל.

סובארו: ה-XV עם מנוע 2 ליטר התייקר בעד 3,000 שקל, כמו הפורסטר הבסיסי.

הונדה מייקרת את הג'אז הקטנה בעד 3,000 שקל, ובסכום זהה את הסיוויק 1 ליטר. סיוויק 5.1 ליטר התייקרה בעד 4,000 שקל. הסיוויק טייפ-R הספורטיבית התייקרה ב-5,000 שקל. הג'יפון HR-V התייקר ב-2,000 שקל.

וולוו V40 התייקרה בעד 5,000 שקל והג'יפון XC40 התייקר ב-5,000 עד 9,000 שקל.

טויוטה: הראשונה שפרסמה את המחירים החדשים עוד לפני חודש, קורולה בנזין התייקרה ב-3,000 שקל.ויאריס ב-2,000 שקל.

טויוטה קורולה, צילום: אודי עציון טויוטה קורולה | צילום: אודי עציון טויוטה קורולה, צילום: אודי עציון

אאודי לא מעלים עד סוף אפריל, סוזוקי עד אחרי פסח, ובמקביל מתחילים למכור את הבאלנו המשפחתית עם מערכות בטיחות אקטיבית, בלימה ובקרת שיוט. מחירי חלק מהדגמים לא התייקרו אחרי שהיבואנים שחררו בחודש האחרון ממכס עשרות אלפי מכוניות, וממשיכים למכור את המלאי במחירים הישנים.

המרוויחות: ההיברידיות

מי שמחיריהן לא השתנו הן שתי המכוניות הנמכרות בארץ, יונדאי איוניק וטויוטה קורולה ההיברידיות, לצד קיה נירו. גם טויוטה פריוס, שבתחילה היה נראה כי תאבד את הטבת המס המוגדלת, תשלום של 30% מס קנייה במקום, נשאר בסוף בגבולות הזיהום שמאפשרות לה להמשיך וליהנות מההטבה.

וכך, בזמן שמכוניות אחרות מתייקרות, ההיברידיות, שגם חסכוניות מאוד בדלק, יהפכו אטרקטיביות עוד יותר לנהגים, בין אם כרכישה פרטית ובין אם כרכב ליסינג מהעבודה, שם הן מקבלות גם הטבה בסך 500 שקל לחודש בשווי השימוש. אין ספק שמבחינת רשות המסים מדובר בפרצת מס שתיסגר, ייתכן שכבר בסוף 2019 לקראת עלייתם לכביש בינואר של דגמי 2020.

 , צילום: שאטרסטוק צילום: שאטרסטוק  , צילום: שאטרסטוק

ועוד מרוויחים: רכבים מזהמים

שיטת המיסוי הירוק מחלקת את המכוניות ל-15 קבוצות זיהום, כאשר בראשונה נמצאות מכוניות חשמליות, וב-15 המכוניות המזהמות ביותר, שלא מקבלות כלל הנחות במס. כך שמכוניות שכבר היו בדרגת המס הגבוהה כבר אין הטבה לאבד, מחיריהן לא משתנים כעת, רק פער המחיר ביניהן למכוניות החסכוניות שכן מתיקרות. בקבוצה הזו נמצאים ג'יפונים רבים. גם כאן מדובר בפרצה הפכה, שהופכת את שוק הרכב לאדיש לשינויי המס, כאשר השיטה כבר לא מסוגלת להעניש מכוניות מזהמות. את הפרצה הזו ספק אם ברשות המסים יטרחו לסגור.

המרוויחים המפתיעים: בעלי המשומשות

עליית מחירי המכוניות החדשות צפויה לגרור אחריה כלפי מעלה את מחירי המכוניות המשומשות הצעירות, בנות שנה, שנתיים ואולי אף שלוש שנים. בנוסף, התייקרות המכוניות החדשות, שתדרוש מבעלי רכב משומש להוסיף סכומים גדולים יותר ברכישת רכב מהניילונים, תשלח את חלקם לרכוש רכב משומש צעיר, ותגרור עלייה בביקושים למכוניות יד שנייה, מה שיסייע גם כן לעליות מחירים.

המפסידים: יבואני הרכב והלקוחות

כמעט כל יבואני הרכב "בלעו" חלק מההתייקרות, ולא העלו את מחירי המכוניות במלוא שווי עליית המס. זאת מחשש שהתייקרות גדולה מדי תרחיק מהם לקוחות. את ההשפעות אפשר יהיה לראות בדוחות הכספיים הבאים של היבואנים שהם חברות ציבוריות, כמו דלק מוטורס וקרסו מוטורס. אפשר יהיה להרגיש בהם גם באולמות התצוגה, שם יצמצמו היבואנים את ההנחות ואת הטבות הטרייד אין לרוכשים. גם ההנחות לחברות הליסינג צפויות לקטון, מה שייקר את חוזי ההחכרה ואת מחיר המכוניות החדשות במסלולי הליסינג הפרטי והאפס ק"מ.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות