אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הגיע הזמן למרד הבוטים קרדיט: יח"צ דיבור אחר

הגיע הזמן למרד הבוטים

עולם התוכן והמדיה משתנה במהירות והגיע הזמן שכל השחקנים בזירה יפתחו סט כלים חדשים להתמודדות. אבל השינוי העמוק ביותר צריך להתרחש אצל כולנו - אנחנו חייבים להיות ביקורתיים כלפי התוכן שאנו נתקלים בו

05.04.2019, 08:08 | ברי רוזנברג
השבוע הבוטים השתלטו על חיינו ועל סדר היום שלנו. הפכנו למומחים בפרופילים מזויפים, פייקים, קונספירציות, האשמות ולפרשנים טכנולוגיים ופוליטיים.

אבל הגיע הזמן לומר את האמת הכואבת: אנחנו הבוטים.

הפוליטיקאים, הקמפיינרים, התקשורת - הפכו את כולנו לבוטים. מכונות של לייקים, שיתופים והדהוד הפחדים של עצמנו. מבחינתם אנחנו נטולי עמדות ודעות, ולא מעניין אותנו הבעיות האמיתיות שיש כאן. בעזרת ספינים, פייק ניוז, סלוגנים מעוצבים והפחדות הם בטוחים שניתן להזיז אותנו כמו כלים על לוח השחמט.

 , צילום: Oxhow צילום: Oxhow  , צילום: Oxhow

אנחנו פחות משבוע לבחירות - כמה באמת דיברנו במערכת הבחירות הזו על הבעיות במדינה? על איך אפשר למרות המחלוקות להתגבר על השסעים בינינו?

על מה כן מדברים? על ספינים ולכלוך פרסונלי על המועמדים השונים. ומה אנחנו הבוטים עושים? בולעים כל ספין ונעים לצלילי החלילים של הספינולוגים.

עלה עוד סרטון רשת? חייבים ישר להגיב, מהר וכמה שיותר בחריפות. או שאתה בעד או נגד. אם אתה לא איתנו את נגדנו. לא צריך לשאול האם המידע נכון או הגיוני, אין זמן להתעמק, לנהל שיחה, להתווכח, חייבים לצופף שורות עם "המחנה" כי אחרת במלחמה נגד "בני החושך" האחרים ינצחו ואז יהיה כאן ממש רע.

השיח ברשת יושב על שסעים עמוקים וחששות אמיתיים שיש לקהילות ולקבוצות השונות בחברה בישראל מפני ה"אחרים" ויותר ויותר אנשים - חרדים, חילונים, דתיים, ערבים, מזרחים, דוברי רוסית ועוד, מרגישים שעולם הערכים שלהם ודרך החיים שלהם נמצאים תחת סכנה. והפחדים האלה, הם הסחורה הכי טובה בשוק, ותמיד יש מישהו שמוכר, ובזול.

מאז ומתמיד היו מניפולציות וניסיונות להשפיע על התודעה ודעת הקהל, והתמודדנו איתם יפה.

הרשתות החברתיות מציבות בפנינו אתגרים חדשים - איך מתמודדים עם היכולת "לטרגט" - להגיע לכל אחד מאיתנו לטלפון הנייד, עם הבנה די טובה לגבי מה התפיסות הפוליטיות שלנו, מה אנחנו הכי אוהבים ובעיקר ממה אנחנו פוחדים. כיצד נוכל לזהות "פייק ניוז" מתוך זרם המידע הענקי שאנו צורכים בכל רגע נתון, ואיך נוכל באמת לראות את מציאות ולהבין מה חושבים האנשים סביבנו כאשר כל כך קל להדהד מסרים על ידי קהילות תומכים מאורגנות, צבאות טוקבקיסטים וכן לפעמים על ידי משתמשים פיקטייבים או בוטים.

עולם התוכן והמדיה משתנה במהירות והגיע הזמן שכל השחקנים בזירה הזו יפתחו סט כלים חדשים לזירת הרשתות החברתיות. הפלטפורמות הגדולות יצטרכו לעשות שינויים, ארגוני החברה האזרחית יצטרכו לעמוד על המשמר, לדרוש שקיפות, לחשוף מניפולציות וגם מוסדות המדינה ידרשו להתאים את עצמם.

אבל השינוי העמוק ביותר צריך להתרחש אצל כל אחד ואחת מאיתנו. אנחנו חייבים להיות ביקורתיים כלפי התוכן שאנו נתקלים בו, לדרוש להבין מה המקור שלו, לנסות לצאת מתוך תיבות התהודה של הקהילות והתפיסות הפוליטיות שלנו ולנהל ויכוחים אמיתיים ועניינים עם מי שבהכרח לא חושב כמונו. ובעיקר להשתמש ברשת כדי ליצור חיבורים חדשים ודרכים חדשות להתווכח, לנהל דיון ולנסות לחיות כאן יחד.

המסקנה המרכזית היא שהגיע הזמן למרד הבוטים. מרד צרכנים של ממש.

הגיע הזמן שאנחנו האזרחים במדינה נראה לפוליטיקאים, לקמפיינרים וגם לתקשורת שאנחנו לא בוטים. שאנחנו לא בולעים כל ספין ולא מוכנים יותר לתת להם לנהל את חיינו בדרך זו.

אנחנו לא מוכנים לשיח החריף הזה ברשת, נמאס לנו ממלחמות של הטובים והצודקים בעיני עצמם נגד הרעים, לא מעוניינים עוד בעיסוק נמוך בכל רכילות אודות מועמד כזה או אחר.

אנחנו רוצים דיבור אחר. ערכי, מהותי, שעוסק בסוגיות החשובות ביותר לחיינו, בעתיד שלנו, במדינה שנשאיר לילדנו ואיך נוכל לחיות כאן יחד, חרף ההבדלים והמחלוקות בינינו.

הגיע הזמן שהבוט יקום על יוצרו ויגיד לו עד כאן.

עד יום הבחירות לנו "הבוטים" יש הזדמנות לשלוח מסר ברור ברשתות החברתיות: הגיע הזמן שתעשו דיבור אחר, אנחנו מפסיקים לקנות את החריף שאתם מוכרים לנו.

ברי רוזנברג הוא מנהל מיזם דיבור אחר מבית לחיות ביחד, שמוביל את אתגר החריף שנועד להוריד את רמת החריפות ברשת בתקופת הבחירות

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הליכוד וכחול-לבן הרבה יותר קרובות אחת לשניה אידאולוגית מאשר כל יתר המפלגות
כל ניסיון לייצר הבדל מהותי בין שתי המפלגות הגדולות הוא רק באמצעות בחירת השותפות לקואליציה, אפשר לומר שהליכוד הוא עם נטייה קטנה ימינה וכחול לבן עם נטייה קטנה שמאלה. אם לא היו מייצרים את גל השנאה והפילוג, היינו יכולים לקבל קואלציה גדולה שמייצגת 80 אחוז מהציבור השפוי בישראל, זה שהולך בתלם, משלם מיסים ומשרת במילואים. אומרים ש 40% מהאנשים לא יודעים במי להצביע, אישית מכיר המון אנשים טובים שלא החליטו והיו מאוד שמחים לממשלת איחוד במקום העתיד הלא ברור שיביאו עלינו "ממשלת ימין" או "ממשלת שמאל".
שמעון  |  05.04.19
1.
תקשורת בוטית
הבעיה מתחילה בתקשורת, וזה לא בעיה שיש דעה מסוימת לאתר תקשורתי מימין או שמאל אלה הדרך להובלת הדעה האם היא מניפולטיבית תועמלנית או מנסה לשמור על קו עם המציאות, זה יוצר אובדן אמון בין צרכן המידע לספקי המידע, קח שמצד אחד (לדעתי לא בדוק מדעית) במיוחד בימין יש חוסר אמון כמעט מוחלט במדיה עד עוינות ודפקה בשמאל יש נטיה להאמין יותר לכלי התקשורת ללא ספקנות רצויה כי (הרי רק המדיה הימנית מטעה לא שלנו), שני המצבים אינם טובים כי התקשורת היא כלי חשוב לדמוקרטיה להתנהלות תקינה של מדינה.
אזרח  |  05.04.19