אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בני גנץ - המטרה העיקרית של מתקפות הפייק ניוז בישראל צילומים: אי פי איי

בני גנץ - המטרה העיקרית של מתקפות הפייק ניוז בישראל

ניתוח של חברת המדיה ווקאטיב מגלה שיו"ר מפלגת כחול לבן הוא המותקף העיקרי בפעילות הבוטים והחשבונות הפיקטיביים ברשת הישראלית, בעוד בנימין נתניהו הוא המוטב העיקרי, שזוכה בעיקר לאזכורים חיוביים מרשתות הבוטים. בחודשיים האחרונים חל זינוק של 89% בתפוצת בפייק ניוז בארץ

04.04.2019, 15:29 | עומר כביר
יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, ספג את כמות הפייק ניוז הגדולה ביותר במערכת בחירות הנוכחית, עם חשיפה ממוצעת של יותר ממיליון גולשים בשבוע וחשיפת שיא של 2 מיליון איש - כך לפי נתונים שאספה וניתחה חברת המדיה ווקאטיב בשבועות האחרונים. לפי החברה, ראש הממשלה בנימין נתניהו היה הדמות המובילה בשיח הבוטים והחשבונות החשודים, אך זכה לרוב לאזכורים חיוביים מצדם.

קראו עוד בכלכליסט

לדברי החברה, מאז ההכרזה על הבחירות ב-25 בדצמבר היא סרקה וניתחה 2.8 מיליון פוסטים, ציוצים, טוקבקים, כותרות, תגובות בפורומים ואזכורים פוליטיים. 900 אלף מתוכם הגיעו מפייסבוק ועוד 400 אלף מטוויטר. לאורך מערכת הבחירות חלה עלייה קבועה בהיקף הפייק ניוז ברשת, שעמדה בשבועיים שלפני סיומה על 14% עם ממוצע של 11% לאורך התקופה. בין השבוע הראשון של פברואר לשבוע האחרון של מרץ עלתה כמות הפייק ניוז ב-89%.

בנימין נתניהו ובני גנץ, צילומים: אי פי איי בנימין נתניהו ובני גנץ | צילומים: אי פי איי בנימין נתניהו ובני גנץ, צילומים: אי פי איי

גנץ עמד במוקד מרבית הידיעות השקריות שפורסמו, רובן בעלי גוון שלילי שנועדות להשמיצו, בין השאר באמצעות קישור בין משפחתו לארגוני שמאל או האשמות בפדופיליה. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה במוקד ידיעות שקריות רבות שתקפו אותו מימין ומשמאל, אך גם הזכירו אותו בהקשרים חיוביים.

הפייק ניוז עם התפוצה הגבוה ביותר היתה הכותרת שלפיה "גנץ לא פוסל לשבת עם המפלגות הערביות ונתמך על ידי הרשות הפלסטינית". פוטניצאל החשיפה של ידיעה זו נע בין 1.5 מיליון ל-2 מיליון גולשים, והיא הופיעה, בניסוחים שונים, 5,559 פעמים בפוסטים ותגובות ברשתות חברתיות ובאתרי החדשות המובילים. לדברי ווקאטיב, הידיעה זכתה לתפוצה גדולה יותר פייק ניוז שעסקו בפעילות של אשתו של גנץ במחסום ווטש, בין השאר מכיוון שהופצה גם גם על ידי גורמים רשמיים.

במקום השני נמצאת הידיעה השקרית ש"גנץ מעורער בנפשו ומטופל בתרופות פסיכיאטריות", עם פוטנציאל חשיפה של בין מיליון ל-1.3 מיליון גולשים. הידיעה קודמה כחלק מהנרטיב של הליכוד וזכתה לתפוצה בסיוע כתבה של בן כספית במעריב. הידיעה ש"נתניהו הרוויח מעסקת הצוללות כ-16 מיליון שקל" נמצאת במקום השלישי במדד הפייק ניוז עם פוטנציאל חשיפה של בין 500 אלף ל-700 אלף גולשים. היא קודמה, בין השאר, על ידי גנץ ובכירי כחול לבן.

הבוטים מפרגנים לימין

נתניהו היה הדמות המוזכרת ביותר בקרב הבוטים, הטרולים והחשבונות החשודים, אם כי רוב האזכורים לגביו הם בהקשר חיובי. במקום השני נמצא גנץ, עם רוב לאזכורים שליליים ואף אלימים. למעשה, פרט לנתניהו רוב האזכורים של שאר הדמויות הפוליטיות נעשות בהקשר שלילי. בנוסף, זיהתה ווקאטיב התאמה ברורה בין אירועים אקטואליים לאזכורים של דמויות בולטות. למשל, החשבונות החשודים הזכירו את גדעון סער בעיקר בתקופת הפריימריז בליכוד, ואביחי מנדלבליט עלה כאשר תיקי נתניהו היו הנושא המוביל.

"פייק ניוז הן חלק ממציאות חיינו", אמר מתי כוכבי, מייסד AGT, החברה האם של ווקאטיב. "זאת עובדה. האם ניתן בכלל להילחם בזה ובאילו אמצעים - רק הזמן יגיד. העיקרון הוא שאנשים צורכים פייק ניוז על פי נטיתם הפוליטית. אנחנו רצינו להסביר באופן ברור, שפייק ניוז הן חלק אינטגרלי מהשיח הפוליטי, אבל אנשים בסוף יאמינו למה שמתאים להם. התופעה של הפייק ניוז מטרידה אותי כי פוטנציאל הפגיעה שלה בישראל על ידי ארגונים אנטי ישראליים ואנטישמיים הוא אדיר. הם יפיצו את זה בסביבות נאיביות או אדישות ויוכלו להשפיע באופן דרמטי על היחס לישראל".

השבוע נחשף מערך עצום של חשבונות מזויפים שהפיצו מידע שקרי על גנץ ומפלגתו, והופעלה לטובת הליכוד. מפלגתו של נתניהו טענה שמדובר במשתמשים אמיתיים, אך מומחי רשת טענו שאותם גולשים הפעילו בעצמם חשבונות פיקטיביים.  

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות