אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תשכחו מקודי: הפיראטים מצאו בית חם ומפנק בפייסבוק

דו"ח טכנולוגי

תשכחו מקודי: הפיראטים מצאו בית חם ומפנק בפייסבוק

הרשת החברתית משמשת לצפייה והפצה של סרטים וסדרות דרך כלי הצפייה החברתית שלה; ממשלת ארה"ב שולפת תירוצים חלולים להתנגדותה לניטרליות רשת; ויוטיוב רוצה להשיק סדרות אינטראקטיביות; ולמה כעס אלון מאסק על אמזון

10.04.2019, 12:55 | ניצן סדן

פיראט מביא פיראט

אתמול קיבלתי כמה וכמה הזמנות בפייסבוק לצפייה משותפת באולפני הבחירות, בעיקר מחברים שלי בחו"ל שלא קולטים את ערוצי ישראל. פייסבוק השיקה את תכונת הצפייה המשותפת ביולי שעבר, כשיטה להעלאת זמני צריכת הווידאו - מה שיאפשר לה לייקר חבילות פרסום בוווידאו. לא ברור עד כמה פופולרית התכונה הזאת בקרב הקהל הרחב, אך יש ציבור אחד שאנו יודעים שמאוד אוהב אותה - קהילות הפיראטים למיניהן: משתמשים שלא רוצים להוציא כסף על מנוי בנטפליקס, או כאלה שסבורים שיש בה מעט מאוד תוכן ששווה לראות, בעוד הכל זמין באתרי צפייה ישירה חינמיים.

אתרי הפיראטים מנוטרים תמידית ועליהם לדלג בין דומיין לדומיין, או למצוא כל מיני ערוצי הפצה נסתרים כדי שלא ליפול בידי נחילי הפרקליטים שמחפשים אותם מטעם חברות התוכן. לאחרונה נראה שמצאו בית חם בפייסבוק: מישהו פשוט מעלה סרט שגנב ומשדר אותו בלופ, ואנשים פשוט מתחברים וצופים; קולנוע אינסטנט. לצד סרטים, מוצגות גם סדרות שונות, ואנשי הביזנס אינסיידר, שחשפו את הטרנד, גילו שהפיראטים אוהבים במיוחד את תוכנית הבישול של השף גורדון רמזי.

הפיראטים אוהבים תוכניות בישול, צילום: ויקיפדיה הפיראטים אוהבים תוכניות בישול | צילום: ויקיפדיה הפיראטים אוהבים תוכניות בישול, צילום: ויקיפדיה

בזמן הצפייה מתפרסמים האתרים שמשתפים את הסרט, למי שרוצה למצוא עוד סרטים חדשים - ותיאורטית, אם שיעור הצפייה יהיה גבוה דיו, יתכן שיחוברו אליו פרסומות; זה כבר קרה ביוטיוב, כשמפרסמים הופתעו לגלות שהמותגים שלהם מופיעים לצד תוכן לא חוקי או פוגעני, פשוט משום שחצה את רף הצפיות המינימלי והמערכת של האתר תקעה פרסומת בסרטון. תכונה אחרת בפייסבוק, וידאו בשידור ישיר, מסייע אף הוא לקידום התוכן הפיראטי; מישהו פשוט יושב עם מצלמת FHD באולם קולנוע, ומזרים את הסרט להנאת הקהל ברשת החברתית.

הביזנס אינסיידר פנה לפייסבוק, שעשתה בדק בית וסגרה מספר קבוצות של צפייה חברתית שנהנו מתוכן בחינם. אבל פיראטים הם משהו שקשה מאוד להיפטר ממנו בפלטפורמה שלך, כמעט בלתי אפשרי; אני מנחש שעל כל קבוצה שפייסבוק מצאה ומחקה יש עוד כמה וכמה שלא אותרו, ושבכל יום נוספות עוד קבוצות. בהרבה מובנים, הרשת החברתית היא מקום מושלם להסתיר בו את התוכן הגנוב: רשת גדולה ומסואבת, שמופעלת בידי חברה שלא רוצה להוציא כסף אפילו על איתור תוכן גזעני ומסית לרצח? מצב טוב שסוף סוף מצאו הפיראטים את המנוחה והנחלה.

במקום להסתבך עם פורומים ותוספים, הפיראטים עוברים לפייסבוק, צילום: depositphotos במקום להסתבך עם פורומים ותוספים, הפיראטים עוברים לפייסבוק | צילום: depositphotos במקום להסתבך עם פורומים ותוספים, הפיראטים עוברים לפייסבוק, צילום: depositphotos

בנוסף, בפייסבוק יש להם משהו שלא היה באתרים שלהם: קהל שנמצא שם גם ככה, ושמח לקבל תוכן חינמי איכותי. מפעיל אתר צפייה ישירה פיראטית צריך להתעסק לא מעט בקידום ושיווק, לזרוק לינקים לתוכן שלו בפורומים מפוקפקים למיניהם, ולמלא את כל העמודים בפרסומות וקובצי מעקב של רשתות פרסום, כדי להרוויח מקסימום כסף מכל גולש שהגיע. בפייסבוק החיים קלים: עליו רק להרים קבוצה סגורה, לחלק בה הזמנות לצפייה משותפת, ולחסוך את מאמצי הקידום. בעבר שימשה הרשת החברתית בעיקר כפלטפורמה לקידום הפעילות באתרים הפיראטיים והורדות תוספי קודי, אך שירות הצפייה החברתית יוכל לשנות את התמונה - עד כדי כך, ששירותי הסטרימינג הפיראטיים יוכלו להגר לחלוטין לפייסבוק.

אמנם לתאגידי התוכן, בראשם אולפני הוליווד ותעשיית ההקלטות, יש הרבה כוח והרבה כסף - אבל פייסבוק היא פייסבוק והמומחיות שלה היא להראות לכל אחד שאם הוא הטיטאניק, היא הקרחון: גם ממשלת ארה"ב לא הצליחה לכופף את החברה הזאת. לפייסבוק אין בעיה לקחת קבוצת תובעים, לזרוק עליה כסף ולהמשיך לעבוד כרגיל. כל מה שלא מאיים על הכנסות או צמיחה אוטומטית עובר לעדיפות נמוכה ביותר, ומבחינת פייסבוק, צמיחת פלטפורמת הווידאו שלה היא יעד מהותי.

תירוצים, תירוצים

ניטרליות הרשת - הזכות של כל גולש לגלוש בלי שספקית הרשת שלו תוכל להאט או לייקר שימוש ספציפי שלו בהתאם לאינטרסים שלה - חוסלה אשתקד בארה"ב באדיבות הנשיא טראמפ; מושלי מדינות התנגדו לרעיון הזה, והעבירו חקיקות מקומיות שיבטיחו הגנה על הגולשים, ועם ההפסד היחסי של הרפובליקנים בבחירות אמצע הקדנציה, נראה שהמחוקקים הדמוקרטים ישיבו את הניטרליות לרשת.

נציבות התקשורת הפדרלית, בראשה עומד מר אג'יט פאי - לשעבר בכיר בספקית רשת אמריקאית, לא תאפשר זאת; השבוע הודיעה הממשלה שתטיל וטו נשיאותי על כל חקיקה שתנסה להחיות ניטרליות רשת ברמה הפדרלית.

אג אג'יט פאי | צילום: בלומברג אג

הסיבה האמיתית, להערכתי היא שמר פאי והבוס שלו טראמפ רוצים לפרגן לטייקוני התקשורת במדינה, אבל לנציבות יש הסבר משלה: מתוכננות השקעות גדולות בתחום תשתיות התקשורת בארה"ב, ושיפור משמעותי בביצועי הרשתות הקיימות. אם תושב ניטרליות הרשת, אומרים שם, תשתנה תמונת ההשקעות והצרכן יקבל חיבור פחות מהיר או יציב.

כדי לתאר את הטיעונים הללו, אשתמש במונח שנשיא ארצות הברית פולט בערך פעם ביממה: פייק ניוז. ראשית, אכן חל שיפור בביצועי הרשתות בארה"ב, וצמיחה של 35.8% במהירות הגלישה ב-2018 בהשוואה ל-2017. ואולם, הנתונים מגיעים מחברת Ookla שאספה אותם ברבעונים השני והשלישי של 2018, לפני שביטול ניטרליות הרשת יכל להשפיע על הגלישה בפועל ולתרום לביצועים בדרך כלשהי.

בכל שנה יש יותר צרכני אינטרנט עם יותר מכשירים, והשיפור במהירות הגלישה הוא תהליך שמתרחש כל הזמן, בלי שום קשר לפילטרים שספקיות האינטרנט יכולות או לא יכולות לשים על התוכן.

בנוסף, המידע על הצמיחה בשיעור ההשקעות הגיע מהודעה לעיתונות שהפיצה USTelecom, קבוצת לוביסטים גדולה שמקדמת את האינטרסים של חברות התקשורת. ארגוני זכויות צרכנים בחנו את הנתונים וטענו שאין להם שום אחיזה במציאות, ושאין שום קשר בין צמיחה בהשקעות ובין חופש הגלישה. ממשל טראמפ נקט בשורה ארוכה של צעדים שנגדו את אינטרס הצרכן בארה"ב, ולפי המשך הזעם על סוגיית ניטרליות הרשת, נראה שהפעם לא יוותר לו הציבור. כולי תקווה שנראה את ניטרליות הרשת חוזרת למצבה הקודם; שמר פאי ימצא דרכים אחרות לצ'פר את החברים שלו בתעשייה.

 

קצרצרים

1. יוטיוב בעקבות נטפליקס: שירות הווידאו של גוגל צפוי להשיק סדרות רשת אינטראקטיביות, בהן יוכלו הגולשים לבחור בעצמם לאן יתפתח הסיפור. זה מאוד נחמד, ועשוי להאריך את זמן הצפייה בתכנים ולגרום לגולשים לחזור לאותו סרטון כמה פעמים כדי לצפות בסוף שונה. הגדולה של יוטיוב היא היותה פלטפורמה פתוחה, ולכן יהיה חכם מצידה לפתח כלי שמאפשר להעלות סרטון ובו כמה סופים וכמה כפתורים אינטראקטיביים, כדי שגם הגולשים יוכלו ליצור תוכן כזה. הרי יוטיוב לא יכולה להתחרות בנטפליקס בתחום תוכני המקור, אך פיתוח כזה יוכל לגייס לצידה את היוצרים.

מראה שחורה: בנדרסנאץ מראה שחורה: בנדרסנאץ', החוויה האינטראקטיבית הראשונה של נטפליקס | צילום: מסך: נטפליקס מראה שחורה: בנדרסנאץ

2. וואווי רוצה לגייס את אפל כלקוחה לשבבי ה-5G שלה. הענקית האמריקאית נשענת בשלב זה על שבבי אינטל, לאחר שמערכת היחסים שלה עם קוואלקום הוקפאה בשל פיצוץ ביניהם ומשפט תמלוגים מתוקשר. אפל אמנם לא תשוש לחבור ליריבתה, שגם מקבלת הרבה אש מממשלת ארה"ב וחבירה כזו תחרוך גם את יצרנית האייפון - אבל בפועל, שבבי ה-5G של וואווי נחשבים ליעילים יותר משל אינטל, ויתכן ששת"פ עמה תעשה טוב ללקוחות החברה האמריקאית; בסופו של דבר, האייפון מפגר אחר מכשירי האנדרואיד בתחומים רבים ותמיכת 5G היא רק אחד מהם.

3. אתמול הודיעה אמזון שבכוונתה להשיק רשת לווייני תקשורת שתמנה יותר מ-3,200 מהם, אשר יספקו חיבור אינטרנט לכל העולם לפי דרישה. מדובר בפרויקט שאפתני ביותר, שיוכל לספק לחברה מקור רווח חדש ושליטה טובה יותר על תעבורת המידע אל שירותיה. ואולם, ההודעה עיצבנה את מר אלון מאסק, שקרא לאמזון "מעתיקנית" עם פרסום המיזם. ספייס X, חברת מסחור החלל שלו, כבר פועלת בכיוון דומה - בשלב זה כנראה שרק ברמת המו"פ משום שאין אף גורם בעולם - כולל מדינות - שמסוגל להרים אלפי לוויינים לאוויר במהירות. למאסק היו בעבר טענות על העתקה גם נגד בלו אוריג'ין, חברת מסחור החלל של ג'ף בזוס - ויכול להיות שעם התקדמות המיזם של אמזון, נראה יותר ויותר חיצים נשלחים מצידו של מאסק. בסופו של דבר, לבזוס יש הון זמין גדול בהרבה, והוא לא יתקשה להקדים את ספייס X.

4. שוטרים במחוז וושינגטון באורגון, ארה"ב, הוזעקו לבית מגורים בעקבות דיווח על פריצה שמתרחשת בזמן אמת; הדיירת אמרה בלחש ובאימה שמישהו נמצא אצלה בבית, וכנראה נעל את עצמו בשירותים ומנסה לברוח דרך החלון. השוטרים פרצו לדירה באקדחים שלופים כשאיתם כלב משטרה, וגילו שאין פורץ - רק רובוט רומבה שקצת הלך לאיבוד בעודו שואב את הבית - ונתקע בשירותים בלי יכולת לצאת.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות