אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדקו חגורות, ענף התעופה צפוי להמריא צילום: שאטרסטוק

הדקו חגורות, ענף התעופה צפוי להמריא

החברות מייצרות רווחים ומחלקות אותם למשקיעים תוך התייעלות מרשימה. עם זאת, הרבעון האחרון השפיע על תמחור מניות התעופה שנסחרות בתמחור נמוך מאוד בהשוואה היסטורית בענף. דווקא הפעם, שלא בצדק

11.04.2019, 07:19 | שמוליק קרפף

במהלך העשור הראשון של שנות ה־2000 חברות התעופה לא הוסיפו ערך רב, אם בכלל, לבעלי מניותיהן. שילוב של רמות חוב גבוהות, השקעות משמעותיות ותזרים מזומנים חלש הוביל לתשואות פושרות במקרה הטוב.

כפועל יוצא מכך, המשבר הפיננסי של 2008 והזינוק החד במחירי הנפט שהתלווה אליו, הכריעו את חברות התעופה והובילו לגל של פשיטות רגל בענף בין השנים 2009־2011. הדינמיקה העסקית בענף התעופה השתנתה מאוד מאז. אסון התעופה שהתרחש בחודש שעבר, בו התרסק מטוס הבואינג 737 באתיופיה לאחר ההמראה, היה בעל השפעה ממשית על מניותיהן של יצרניות התעופה, אך בעל השפעה זניחה יחסית על מניותיהן של חברות המפעילות קווי תעופה.

אז והיום

השינוי הראשון שחל בענף הוא ירידה במספר השחקנים. בממוצע, כל שלוש חברות התמזגו לתוך חברה אחת במהלך השנים 2009 עד 2011. השינוי השני והמהותי שפקד את הענף בעקבות גל פשיטות הרגל, בא לידי ביטוי בשינוי האסטרטגיה העסקית.

השינויים באסטרטגיה באו לידי ביטוי בשני מישורים. האחד, יישום משמעת תקציבית הדוקה בקרב החברות, עם דגש מיוחד על התייעלות. זו באה לידי ביטוי בהקטנת סעיף ההוצאות ובעלייה בתזרים המזומנים. המישור השני שבו חל שינוי הוא רמת המינוף במסגרתו פועלות החברות בענף. ההבנה כי רמת חוב גבוהה מדי עלולה לסכן את הפעילות השוטפת, חלחלה היטב להנהלות חברות התעופה בארה"ב בעקבות המשבר הפיננסי. החברות החלו בתהליך הדרגתי של הקטנת מינוף לאורך השנים. לשם המחשה, כיום לדלתא אירליינס (סימול: DAL) קיים חוב נטו של 7.5 מיליארד דולר, המהווה 12% בלבד מהמאזן הפיננסי של החברה. זאת בהשוואה לשנת 2010, עת נשאה החברה חוב נטו של 12 מיליארד דולר, שהיווה 28% מהמאזן הפיננסי של החברה.

בעקבות השיפור המשמעותי החלו חברות התעופה בארה"ב לשתף את בעלי המניות בהצלחה. במהלך 12 החודשים שחלפו, חילקו שלוש חברות התעופה הגדולות בארה"ב כ־6 מיליארד דולר לבעלי מניותיהן, הן באמצעות תשלום דיבידנד והן באמצעות רכישה עצמית של מניות (Buy Back). בולטת לחיוב דלתא אירליינס עם מדיניות תגמול קבועה, במסגרתה 70% מתזרים המזומנים הפנוי של החברה יוחזר לבעלי מניותיה. שווה לציין שהרוב המכריע של הסכום, כ־5 מיליארד דולר, לא חולק כדיבידנד, אלא דווקא באמצעות רכישה עצמית של מניות. זהו נתון שעשוי לאותת על כך שהמניות בענף נסחרות בתמחור נמוך במיוחד ושהנהלות החברות שמות לב לעניין ומוכנות לעשות מעשה.

טיסה בטוחה

דלתא היא החברה הרווחית ביותר מבין ארבע חברות התעופה הטרנס־אטלנטיות. ברבעון שחלף רשמה החברה הכנסות של 10.4 מיליארד דולר, עלייה של 7.5% ביחס לרבעון המקביל בשנה הקודמת. העלייה הנאה בהכנסות התבססה על עלייה בהכנסות ממכירת כרטיסי טיסה לנוסעים וכן על עלייה בהכנסות ממטענים במהלך הרבעון שחלף, בהשוואה למקבילו. למרות העלייה במחיר הנפט, רשמה החברה שולי רווח נקי (לפני מס) של 11%, זאת בהשוואה ל־9.8% ברבעון הרביעי של 2017.

במהלך שנת 2018, ייצרה דלתא איירליינס תזרים מזומנים מפעילות בהיקף של 6.9 מיליארד דולר. בפרט, דלתא ייצרה תזרים מזומנים חופשי (FCF) בהיקף של 2.3 מיליארד דולר, וזאת לאחר השקעה בהיקף של 4.7 מיליארד דולר, בעיקר בפיתוח וברכישה של מטוסים. במקביל, במהלך השנה שחלפה השיבה החברה כ־2.5 מיליארד דולר לבעלי המניות באמצעות רכישה עצמית של מניות ותשלום דיבידנד. במבט לרבעון השני של 2019, ציינה הנהלת החברה כי היא צופה עלייה של בין 6% ל־ 8% בשורת ההכנסות, ורווח נקי של בין 2־2.3 דולר למניה. עבור שנת 2019 כולה צופה החברה רווח נקי של בין 6 ל־ 7 דולר למניה, המהווה עלייה מרשימה של 15% בהשוואה לרווח הנקי המתואם למניה במהלך 2018.

הסיכונים

קיימים שני סיכונים עיקריים בהשקעה. הראשון נובע מעלייה חדה ומהירה במחירה של חבית נפט, המשמשת כחומר הגלם העיקרי לייצור דלק סילוני. הסיכון השני נובע מעלייה בתחרות בין חברות התעופה, העלולה להביא לשחיקה בשולי הרווח התפעולי.

השורה התחתונה - תמחור זול של מניות, מחירי נפט נמוכים ויכולת ייצור מזומנים הופכים את ענף התעופה להשקעה מעניינת

הכותב הוא אנליסט ניירות ערך זרים במערך ייעוץ ההשקעות של בנק לאומי

 

המלצות:

 

Delta Airlines (סימול: DAL) - חברת התעופה המובילה בארה"ב והשנייה בגודלה בעולם מבחינת צי המטוסים והיקף הנוסעים. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 33.6 מיליארד דולר. בשנה שחלפה רשמה החברה הכנסות ותזרים מזומנים מפעילות ורווח מתואם (לפני מס) של של 44.4 ו־5.2 מיליארד דולר בהתאמה. במהלך השנה האחרונה השיבה 2.5 מיליארד דולר לבעלי מניותיה בתשלום דיבידנד ורכישה עצמית של מניות.

 

Southwest Airlines (סימול: LUV) - חברת התעופה מסוג הלואו‑קוסט הגדולה בעולם. החברה היא פועלת עם צי של למעלה מ־700 מטוסים הטסים ל־100 יעדים שונים ברחבי העולם. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 28 מיליארד דולר ובשנה שחלפה רשמה הכנסות ורווח מתואם (לפני מס) של 22 ו־3.1 מיליארד דולר בהתאמה. במהלך השנה, השיבה החברה 2.3 מיליארד דולר לבעלי מניותיה באמצעות דיבידנד ורכישה עצמית של מניות.

 

American Airlines (סימול: AAL) - חברת התעופה הגדולה בעולם עם צי של למעלה מ־1,300 מטוסים הטסים ל־170 יעדים שונים ברחבי העולם. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 14 מיליארד דולר. בשנה שחלפה רשמה החברה הכנסות ורווח מתואם (לפני מס) של 44.5 ו־2.8 מיליארד דולר, בהתאמה. במהלך השנה האחרונה השיבה 986 מיליון דולר לבעלי מניותיה באמצעות תשלום דיבידנד ורכישה עצמית של מניות.

תגיות