אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נמל אשדוד מתחבר לגז הטבעי - בדרך להקמת תחנת כוח פרטית צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

נמל אשדוד מתחבר לגז הטבעי - בדרך להקמת תחנת כוח פרטית

הסכם שעליו חתם נמל אשדוד עם חברת נגב גז יאפשר לו להקים תחנת כוח שתשחרר אותו מהתלות ברשת החשמל הארצית. המהלך צפוי לקזז בהוצאות האנרגיה שלו ולהגביר את האטרקטיביות למשקיע פוטנציאלי

15.04.2019, 06:51 | ליאור גוטמן

נמל אשדוד חתם לפני כמה ימים על הסכם לחיבורו למערכות הולכת הגז הטבעי הפנים־ארצית, כך נודע ל"כלכליסט". ההסכם נחתם עם חברת נגב גז טבעי, זכיינית החלוקה של אזור הדרום, שבבעלות אמישראגז, אלקטרה ואהרון חמו. חיבור זה, הראשון מסוגו, יאפשר לנמל להקים בשטחו תחנת כוח פרטית בהספק של 5—10 מגה־ואט, לספק את צורכי האנרגיה שלו בעצמו, ללא תלות במערכת החשמל הארצית, ולחסוך בהוצאות האנרגיה שלו. על ההסכם חתמו יו"ר חברת נמל אשדוד אורנה הוזמן־בכור ומנכ"ל החברה היוצא יצחק בלומנטל, מול יו"ר נגב גז אייל נחמן ומנכ"ל החברה משה שפיצר.

קראו עוד בכלכליסט

יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן־בכור. "סוגרת מעגל", צילום: עמית שעל יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן־בכור. "סוגרת מעגל" | צילום: עמית שעל יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן־בכור. "סוגרת מעגל", צילום: עמית שעל

נושא הקמת תחנת כוח פרטית בנמל אשדוד נחשף ב"כלכליסט" לפני כחצי שנה, אולם אז דובר על בחינה ראשונית של כדאיות כלכלית. לאחרונה הוחלט להתקדם עם המיזם מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היא היתרון שתחנה פרטית תיתן לנמל בדרכו למציאת משקיע שייכנס בנעלי המדינה כבעליו.

הסיבה השנייה היא כלכלית: בסוף 2014 הנמל החל לקנות חשמל מייצור פרטי מידי חברת דליה אנרגיות בהיקף שנאמד ב־21 מיליון שקל לשנה - צעד שבעקבותיו קיזז הנמל מהוצאות החשמל שלו כ־6% - כ־4 מיליון שקל. ההערכות הן שכאשר תופעל התחנה החדשה, הנמל יחסוך עד 5 מיליון שקל בשנה.

הסיבה השלישית היא תפעולית־ביטחונית. לאחר שבמבצע צוק איתן היה נמל אשדוד מטרה לטילים מרצועת עזה, הנהלת הנמל חוששת שפגיעה במערכת החשמל הארצית תנתק את הנמל מפעילות ומזרזת אותה להקים מערכת עצמאית, שתגובה ברשת הארצית.

מאחר שמדובר בתחנת כוח זעירה, הקמתה אמורה להימשך לכל היותר 24 חודשים בלבד. עלות ההקמה מוערכת ב־30 מיליון שקל. בסביבת הנמל אומרים שנבחנים גם פרויקטים משלימים לייצור החשמל בנמל, בהם בית קירור שינצל את אנרגיית החום השיורית מתחנת הכוח, והקמת מתקן הנזלה קטן לגז טבעי עבור תדלוק גוררים ווציוד תפעולי.

הוזמן־בכור אמרה כי "הדירקטוריון זיהה את המהפכה שצפויה בענף הספנות והצורך בהפעלה ירוקה של הנמלים. אני מעריכה שלא ירחק היום שבו גם האוניות יופעלו באמצעות גז ועלינו להיות ערוכים. אני סוגרת מעגל שפתחתי כשהייתי מנכ"לית משרד האנרגיה וקידמתי רבות את הנושא".

תגיות