אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חללית? קודם שהרכבות יגיעו בזמן צילום: YNET

דעה

חללית? קודם שהרכבות יגיעו בזמן

למרות הגירעון העצום שממשלתו הקודמת של נתניהו הצליחה ליצור, הוא כבר הבטיח כסף למימון החללית הבאה. בראשית המקורית היתה יוזמה פרטית שקיבלה מימון ממשלתי זעום, רק כ־2.5% מהמימון, ורובו הגיע מפילנתרופים

14.04.2019, 23:46 | אדריאן פילוט

ממשלת נתניהו החמישית טרם הורכבה, אך יצאה רשמית לדרך עם הבטחה ראשונה. ראש הממשלה היוצא והנכנס, בנימין נתניהו כבר הכריז: "אנו מתכוונים לשגר את בראשית 2. ממשלת ישראל, שהשתתפה בשיגור החללית הראשונה, תשתתף גם בשיגור החללית השנייה". למרות הגירעון העצום שממשלתו הקודמת הצליחה ליצור, כבר הבטיח נתניהו כסף למימון החללית הבאה. בראשית המקורית היתה יוזמה פרטית שקיבלה מימון ממשלתי זעום (כ־2.5% מהמימון), בעוד שמרבית הכסף הגיע מפילנתרופים.

קראו עוד בכלכליסט

בנימין ושרה נתניהו באירוע הנחיתה - שלא הושלמה - של החללית בראשית על הירח, צילום: ‏‏ניצן סדן בנימין ושרה נתניהו באירוע הנחיתה - שלא הושלמה - של החללית בראשית על הירח | צילום: ‏‏ניצן סדן בנימין ושרה נתניהו באירוע הנחיתה - שלא הושלמה - של החללית בראשית על הירח, צילום: ‏‏ניצן סדן

בראשית היא הצלחה אדירה לישראל. העובדה שהתרסקה על הירח זניחה. רק שלוש המעצמות העולמיות (ארה"ב, ברית המועצות לשעבר וסין) הצליחו לעשות זאת קודם, אך בניגוד מוחלט לישראל, ממשלותיהן שילמו הון עתק. ממשלת ישראל עשתה זאת עם השקעה של 10 מיליון שקל בלבד מתוך עלות כוללת של 100 מיליון דולר, סכום מצחיק במונחי חלל.

החלטת נתניהו נכונה ומוצדקת: יש להצלחה של בראשית שני היבטים. הראשון, העולם העוין ראה פנים אחרות של ישראל שאינן קשורות לפלסטינים ולסכסוך. ואולי חשוב יותר: אלפי ילדים ישראלים החלו להתעניין בחלל, טכנולוגיה ומדעים אחרי שצפו בטלוויזיה, מה שכבר כונה "אפקט בראשית". התרומות האלה מוכרות כ"השפעה חיצונית חיובית" – התועלת או העלות מעסקה כלכלית שמוטלת על פירמות או אנשים שאינם מעורבים ישירות בעסקה. כמו כל השפעה חיצונית, מישהו חייב לשלם או להזדכות עליה. לכן טבעי שהממשלה תבקש להשתתף במימונה.

שיבושים בתחנת רכבת ההגנה בת"א, צילום: עמרי מתתיהו שיבושים בתחנת רכבת ההגנה בת"א | צילום: עמרי מתתיהו שיבושים בתחנת רכבת ההגנה בת"א, צילום: עמרי מתתיהו

אלא שאסור להתבלבל: המוניטין של ישראל וחוסנה עדיין יימדדו בפרמטרים אחרים, הרבה פחות רומנטיים או מורכבים מהנחתת חללית על הירח. למשל, רכבות שיעמדו בזמנים או ספירה תקנית של פתקים בבחירות. נכון, אלה דוגמאות קיצוניות, לא מלהיבות, שמקנות הרבה פחות גאווה לאומית, אבל הממשלה החדשה חייבת לעסוק, ובעיקר לתקצב את ה"חיים עצמם" ופחות להתבשם בהישגים הללו.

הדוגמה הקיצונית ביותר, להבדיל אלף אלפי הבדלות, היא צפון קוריאה: האזרחים מתים מרעב, אך פיתוח נשק גרעיני, טיפוח ספורטאים ומצעדי ראווה יש למכביר. העולם כבר הפנים: ההישגים הללו מיועדים להסתיר חוסרים ולא להדגיש יתרונות. ישראל רחוקה משם שנות אור, ומשכך, החברה והכלכלה בישראל יימדדו על פי פרמטרים אחרים לחלוטין.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
יחי הצנזורה והצנזור - אחזור ואכתוב את מה שכתבתי אתמול
כותב הכתבה הזו פשוט לא מחובר. הוא פשוט מדגים הכי טוב את ההבדל התהומי שבין יוזמה פרטית, טכנולוגית, מתקדמת, פורצת דרך, ויעילה, מול מערכת הסתדרותית, מסואבת, עצלנית, גזלנית, ובלתי יעילה. הוא מדגים בדיוק את ההבדל בין מצב של חברה ממשלתית, הסדתרותית, שבה העובדים נבחרים על ידי קשרים, ועושים הכל כדי שהחברה תשאר מפגרת מכל הבחינות, יקרה לתפעול פי כמה ממה שצריך, גדולה, ובלתי יעילה (מישהו אמר סוציאליזם?), ומולה חברה צעירה, שפועלת מכוחם של אנשים פרטיים, יצרניים,פורצי דרך, שנבחרים על פי כישורים, ועל פי הערך שהם מביאים איתם. כדי שהרכבות יגיעו בזמן, וגם יהיו הרבה יותר זולות לכל האזרחים, צריך לעשות לרקבת את מה שעשו לרשות השידור - לסגור ולפטר את כולם. אחרכך - להקים חברה פרטית, יעילה, טכנולוגית, שתכניס אוטומציה ואוטונומיה, תייתר כמעט את כל הנהגים, אטטים, ועוד אוכלי חינם ומובטלים סמויים.
המגיב  |  15.04.19
3.
הוא לא אמר שיממן מקופת המדינה את הפרוייקט
הוא אמר שידאג שיקוםם פרוייקט, ועובדה כבר עכשיו כפי הנראה הפרוייקט בראשית 2 יקום על בסיס תרומות מפילנטרופים. עצם היותו בשיגור ובנחיתה במטה תעשייה אוירית, הוסיף יוקרה ומעמד לפרוייקט, יותר אנשים רוצים להיות שותפים לפרוייקט וגם לתרום כסף. המדינה נתנה לפרוייקט רק את מה שיכלה לפי החוקים של התחרות של גוגל (למרות שהתחרות הסתיימה לפני הפרוייקט) ובקשר לרכבת, בשביתה הקודמת היו מספיק קולות שקראו לפטר את כל העובדים ולהעסיקם מחדש, ללא הועד ההורס, דבר שהיה משבית לחלוטין את הרכבות לחודשיים, אבל פותר את ההבעיות שאנחנו צריכים להתמודד איתם היום, אבל לא, בוא ניתן לועד ההרסני שלהם להחליט מתי תהיה ומתי לא תהיה לנו רכבת.
עמית  |  15.04.19
2.
קודם לבטל את הועדים ולהחליש את ההסתדרות
למנוע זכות שביתה בארגונים כמו הרעבת, לא לתת משכורות גבוהות ולפטר עובדים מיותרים ולא יעילים. יש המון שירצו לעבוד ברכבת שכר יותר שפוי ובלי זכות שביתה, עבריינית כמו גילה מקומה לא איתנו - שתלל לעבוד אם מישהו ירצה להעסיק אותה...
הועדים אסון למדינה  |  15.04.19