אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הלווייתן החדש של איירבוס עולה לאוויר - ומתחיל לעבוד צילום: Airbus

הלווייתן החדש של איירבוס עולה לאוויר - ומתחיל לעבוד

השבוע החל הבלוגה XL, מטוס מיוחד במינו, לבצע טיסות סדירות; איירבוס פיתחה אותו כדי להעביר חלקי מטוסים בין המפעלים שלה באירופה. מדובר במטוס מטען ממשפחת הסופר-טרנספורטר, מטוסים בעלי גוף עצום בגודלו, בהם משתמשות גם בואינג ונאס"א

16.04.2019, 18:21 | ניצן סדן
איירבוס חוגגת: השבוע המריא לראשונה מטוס בלוגה XL מס' 2 שלה במשימה מהמטה בדרום צרפת למטה בברופטון שבוויילס. הבלוגה XL הוא מטוס מטען מיוחד במינו: גופו רחב בצורה שנותנת לו מראה לווייתני, והוא תוכנן במיוחד כדי להעביר חלקי מטוסים בין מפעלי איירבוס.

איירבוס השיקה את הבלוגה המקורי ב-1995, גרסה "מנופחת" של מטוס הנוסעים A300. הדגם החדש, בלוגה XL, מבוסס על ה-A330 ויכול לשאת מטענים גדולים וכבדים משמעותית מקודמו. כיום יש לאיירבוס שני מטוסי בלוגה XL, ועוד שלושה מטוסי בלוגה שצפויים לצאת משירות בעתיד. הבלוגה XL טס לראשונה בשנה שעברה והחל להיבחן במשימות מטען בוויילס לפני חודשיים. עד 2022 מקווה איירבוס להפעיל שישה כמותו, ולהחליף לחלוטין את הדגם הוותיק.

בלוגה XL מס בלוגה XL מס' 2 עולה לאוויר | צילום: Airbus בלוגה XL מס

תצורה זו של מטוסי מטען נקראת סופר טרנספורטר, והיא נשענת על פיתוח של חברת מסרשמיט מימי גרמניה הנאצית, פיתוח ששוכלל בידי בואינג בשנות החמישים. הסופר טרנספורטר נועד להעביר מטענים חורגים, כאלה שלא ייכנסו בגופו של מטוס מטען רגיל.

בלוגה XL מס בלוגה XL מס' 2 על הקרקע | צילום: Airbus בלוגה XL מס

בניגוד למטוס כזה, שנבנה כך שיתאים לכמה שיותר סוגי מטענים, הסופר-טרנספורטר נבנה במיוחד עבור מטענים ספציפיים.

מותק, המטוס התנפח: הכירו את לווייתני השחקים הסופר-טרנספורטר הוא תצורת מטוס נוסעים מיוחדת במינה, שנולדה בפיתוח יצירתי של הנאצים ממלחמת העולם השנייה ולבשה צורה משונה: מטוס שנראה כאילו ניפחו אותו מעבר לפרופורציות. מה מיוחד בהם, עבור מי נבנו ולמה אנחנו לא טסים בהם לחו"ל? ניצן סדן, 28 תגובותלכתבה המלאה

הבלוגה XL של איירבוס נועד להעביר חלקי גוף וכנפיים של מטוסיה, הדרימליפטר - הסופר-טרנספורטר הגדול בעולם, שנבנה בידי בואינג - תוכנן לשאת חלקי 777 ו-787, ואילו מטוס הסופר גאפי של נאס"א תוכנן לשאת שלבי טילים בגדלים שונים.

מטוסי סופר טרנספורטר הם יקרים מאוד, ותחזוקתם יקרה משמעותית משל מטוסי הנוסעים עליהם התבססו בשל העומסים הגדולים בהם נדרש לעמוד המרכב שלהם. למשל, הבלוגה המקורי עלה כ-206 מיליון דולר ליחידה, פי שניים ממטוס A300-600 רגיל, עליו התבסס.  

תגיות