אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמזון נוטשת את השוק הסיני, תחפש רוכש לעסקיה במדינה צילום: Mike Segar

אמזון נוטשת את השוק הסיני, תחפש רוכש לעסקיה במדינה

ענקית הסחר האמריקאית לא הצליחה להתחרות בעליבאבא ו-JD, ואף ניהלה מו"מ לרכישת פעילותה בסין בידי הקמעונאית המקומית Kaola. לא ברור מה יעלה בגורל פעילותה בסין, אך החברה הודיעה שתישאר מחויבת ללקוחותיה

18.04.2019, 14:10 | רפאל קאהאן

אמזון החליטה לצאת מתחום הקמעונאות בסין - כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל מאמש; כל פעילות המסחר שמתבצעת דרך אתר amazon.cn הופסקה לאלתר וחברות לא יתאפשר יותר למכור את מרכולתן דרכו. אמזון החלה את פעילות המכירות בסין עוד בתחילת שנות ה-2000, אך מעולם לא הצליחה להתמודד בהצלחה עם החברות המקומיות - ענקיות כעליבאבא ו-JD.

קראו עוד בכלכליסט

החברה ניהלה מגעים למיזוג הפעילות שלה עם מתחרתה המקומית Kaola, אך לא היכן הם עומדים. אמזון הודיעה שתישאר מחויבת ללקוחותיה בסין דרך שירותיה הגלובליים. מ-Kaola נמסרה הצהרה לא ברורה, לפיה שומרת החברה את האפשרות לקחת בעלות על עסקי אמזון בסין - אך לא ידוע אם אכן יתבצע המהלך, מתי ובאילו תנאים.

מערך לוגיסטי של אמזון, צילום: שאטרסטוק מערך לוגיסטי של אמזון | צילום: שאטרסטוק מערך לוגיסטי של אמזון, צילום: שאטרסטוק

כניסתה של אמזון לסין החלה בשנת 2000 עם רכישת Joyo המקומית, מפעילת אתר למכירות ספרים, מוזיקה וסרטים. כיום הפעילות העיקרית של אמזון במדינה היא באספקת מוצרים מערביים כגון אבקת חלב ומוצרי קוסמטיקה. עם זאת, היקף הפעילות של אמזון נשאר מזערי ביחס למתחרים; היא החזיקה בכ-6% מהיקף המכירות הבינלאומיות בסין, לעומת 25% של Kaola וכ-32% של עליבאבא. Kaola, שמוחזקת על ידי NetEase, חברה ציבורית שמונפקת בנאסד''ק וששוויה כ-35 מיליארד דולר, עשויה להיות הדרך הטובה ביותר עבור אמזון לשמור על השקעותיה בסין. המיזוג בין השתיים יסייע לחברה הסינית בזכות המיתוג המערבי של אמזון ולאחרונה בזכות תשתית הפעילות הנרחבת שלה בסין. קשה מאוד לחברה מערבית להצליח לפעול בסין ללא שותף מקומי.

אחת הבעיות העיקריות של חברות מערביות על פי מייסד חברת המחקר Market Research, שון ריידר, היא שהן לרוב לא מתאימות את עצמן לדרישות של השוק המקומי. לדבריו הן לא מציעות את המוצרים הנכונים וכן את הממשק המבוקש. "כמעט כל חברות המסחר המקוון המערביות נכשלו בסין", הסביר לוול סטריט ג'ורנל. איביי שנכנסה לסין ב-2003 זרקה את הכפפה כבר ב-2006 לאחר שנכשלה בהתמודדות עם עליבאבא.גם וולמארט נכשלה ומכרה את פעילותה ל-JD כמו גם גרופון שהעבירה את עסקיה לטנסנט לאחר שיצרה משבר יח''צ סביב טיבט. עד כה רק לחנויות ממותגות כגון זארה או נייקי זכו להצלחה וזאת בעיקר בזכות המוצרים הממוקדים שהן מציעות. "למרות שסין היא עוגה גדולה, ישנם הרבה שחקנים אגרסיביים שמעוניינים להשתלט עליה, כולל הרבה מקומיים", סיכם ריידר.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות