אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחת ולתמיד: מה מותר לקחת מהחדר במלון בלי שייחשב לגניבה? צילום: שאטרסטוק

סודות החופשה

אחת ולתמיד: מה מותר לקחת מהחדר במלון בלי שייחשב לגניבה?

אורחי מלונות לוקחים הביתה חלוקים, קולבים, סדינים, כריות, כיסויי אסלה וכמובן שאת בקבוקי השמפו והמרכך הקטנטנים. היכן עובר הגבול? באיזה מקרה יעדיפו מלונות לחייב אתכם אם תיתפסו, ומתי תחכה לכם שיחה לא נעימה בתחנת המשטרה הקרובה?

20.04.2019, 07:59 | שירות כלכליסט
כל ישראלי מכיר את הסיפורים על גניבות ממלונות וכנראה שלא מעט גם חטאו בכך פעם או פעמיים; הכוונה כמובן היא לא לגניבות גרנדיוזיות כמו ברזים, אלא דווקא לפריטים הקטנים והזולים יותר כמו הסבון ודוגמיות השמפו. יש משהו ביוקרה והפינוקים של המלון שכנראה מעורר את היצר הזה להכניס כמה שאפשר לתוך המזוודה. עד כדי כך שלפעמים זה מרגיש שרק חוש המוסר וגודל המזוודה הם שמפרידים בינינו לבין פשיטה המונית על כך מה שיש לחדר המלון להציע, כולל המגבות והווילונות.

קראו עוד בכלכליסט

"אנשים יגנבו כמעט כל מה שהם יכולים: חלוקים, קולבים, סדינים, מגן למזרן, מגבות, כריות, כיסוי לאסלה, כל מה שיש בחדר", סיפר לדיילי טלגרף דיוויד אלטון מרשת המלונות הקטנה Homegrown Hotels. בבריטניה. לדבריו, ככל שמדובר ברשת גדולה יותר, כך רגשות האשם דווקא קטנים יותר. האם כל מה שלוקחים מהמלון קטן כגדול נחשב כגניבה?

חלוקים ומגבות - לגיטימי לקחת?, צילום: שאטרסטוק חלוקים ומגבות - לגיטימי לקחת? | צילום: שאטרסטוק חלוקים ומגבות - לגיטימי לקחת?, צילום: שאטרסטוק

מבירור שערכו בעיתון הדיילי טלגרף עם מנהלי מלונות עולה כי כולם מסכימים שמותר לקחת מוצרי טואלטיקה ותמרוקים. הנחת היסוד היא שאם אי אפשר להשתמש בזה שוב, ניתן לקחת את הפריט הביתה. בדומה, פריטים קטנים עם הלוגו של המלון כמו פנקסים, לא באמת יחסרו. אפילו תוכלו לספק למלון מעט פרסום אם תשתמשו בעט במקום ציבורי. "לבתי המלון יש מוצרים רבים כולם חמודים ובגודל המתאים לנסיעות הממתינים בחדרים", הוסיף ג'ייקוב טומסקי שעבד במשך עשר שנים בתעשיית המלונאות. "העזיבה של המלון לא דומה לבידוק הביטחוני בשדות התעופה, אף עובד שמכבד את עצמו לא יחטט לכם בתיקים ויחפש בקבוקון של שמפו. אנחנו בעצם מקווים שתקחו את הדברים האלה ורוצים שתחשבו עלינו כשתשתמשו בהם העתיד. אנחנו רוצים שכף הנעליים שגנבתם ועולה 1.79 דולר תהיה הסיבה שתזמינו אצלנו עוד חופשה בתעריף של 279 דולר ללילה".

טומסקי לא הסתפק בכך והמליץ לפשוט על העגלה של החדרניות לפני העזיבה. "תמלאו את התיקים שלכם בקרם ידיים בריח שקדים וסבון פנים גויאבה עם פתיתי אספרסו", אמר. לדבריו, גם אם תיתפסו בעת המעשה, פשוט תאמרו שנגמר השמפו ורציתם לחסוך להם את הטרחה. "חשבו על זה בצורה הזו: התכשירים האלה הם בשבילכם. אנחנו לא יכולים להפריך טענה שלכם שאתם צריכים 15 בקבוקוני של שמפו כדי לחפוף את השיער".

תמרוקים? קחו כמה שתרצו, צילום: שאטרסטוק תמרוקים? קחו כמה שתרצו | צילום: שאטרסטוק תמרוקים? קחו כמה שתרצו, צילום: שאטרסטוק

גניבת מגבות? פשע בבריטניה

אם כך, כולם מסכימים שהסבון והשמפו הם שלל הוגן. מה לגבי פריטים מעט גדולים יותר, כמו מגבות? מבחינת עובדי בתי המלון המגבות לא נועדו שיקחו אותן הביתה, שכן מדובר בחפצים שנועדו לשימוש רב פעמי. דובר משטרת לונדון אישר גם כן כי גניבת מגבות מבית מלון "היא פשע". בכל זאת, במרבית המקרים, במלון יעדיפו להכניס את האורחים שגונבים מגבות לרשימה השחורה ולחייב את כרטיס האשראי שלהם, מבלי לערב את רשויות החוק. ביפן לעומת זאת, נעצר זוג צעיר לאחר שניסה לגנוב חלוקים ומאפרה, ובניגריה אישה נידונה לשלושה חודשי מאסר לאחר שגנבה שתי מגבות ממלון טרנסקורפ הילטון אבוג'ה.

בדיקה קודמת של הטלגרף חשפה מהם הפריטים שנגנבים הכי הרבה ממלונות. כפי שניתן לצפות, הפריט הגניב בותר הוא מגבות וסדינים ולאחר מכן סוללות ונורות, אוכל ושתייה, סכו"ם, מסגרות של תמונות, יצירות אמנות, וילונות, קומקומים, וספרים, בראשם התנ"ך שלרוב נמצא במגירת השידה. עם זאת, לפעמים האורחים מגלים יצירתיות ולא מסתפקים רק בסוללות. רשימת הפריטים ההזויים ביותר שנגנבו מבתי מלון כוללת פסנתר כנף שהאורחים גלגלו החוצה מהלובי של אחד ממלונות רשת סטארווד ואפילו הכלב של הבעלים נגנב. שאר הפריטים ברשימה כוללים גם חזיר בר מפוחלץ, צעצועי מין, נברשת, אח משיש, מספר החדר, חרב מימי הביניים ויצירה של אנדי וורהול בשווי 300 אלף דולר שנגנבה ממלון W בהונג קונג.

התארחו מבלי לגנוב, צילום: Motel One התארחו מבלי לגנוב | צילום: Motel One התארחו מבלי לגנוב, צילום: Motel One

רוצה לקחת הביתה? הכל למכירה

אז כיצד יכולים בתי המלון להגן על הרכוש שלהם מבלי להכעיס או להביך יותר מדי את הלקוחות? במלונות רבים כמו רשת ריץ קרלטון מעודדים רכישת הפריטים ופשוט מציעים אותם למכירה בחנות המזכרות. "חדר מלון צריך להרגיש כמו בית רחוק מהבית", אמר רוברט תריילריל, מנכ"ל מלון קונרד במיאמי. "אם האורח נהנה ממשהו כל כך שהוא רוצה לקחת אותו חזרה איתו הביתה, הוא מוזמן לעשות זאת, אך במחיר".

בארה"ב כמה מהרשתות הצמידו זמזמים אלקטרוניים לחלק מפריטי היוקרה, כדי שיוכלו לנטר היכן נמצאים הסדינים והחלוקים; המגבת תצפצף אם אורח ינסה לקחת אותו איתו. חלק מהמלונות אפילו פועלים כדי למנוע את גניבת התמרוקים, ופשוט מגדילים יותר ויותר את המיכלים כך שהאורחים לא רוצים או אפילו לא יכולים להכניס אותם למזוודה. בסופו של דבר, האורחים צריכים להפעיל שיקול דעת, או במקרים שהוא לקוי לשאול את המלון מה מותר לקחת. אך בהתחשב בפיתוי שבלקיחת משהו שלא שייך לנו ובכך שאנשים עם מוסר מפוקפק לרוב אפילו לא מודעים לכך, נראה שהמלונות מתמודדים בקרב אבוד מראש.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות