אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מכונית ישנה היא פצצת זמן מתקתקת" צילום: בלומברג

"מכונית ישנה היא פצצת זמן מתקתקת"

המכוניות החדשות יקרות, הגריטה בוטלה והתחבורה הציבורית כושלת: מאות אלפי ישראלים נוהגים ברכב ותיק ‑ ומסוכן יותר; נתוני "אור ירוק": מכוניות בנות 10 מעורבות ב–21% יותר בתאונות קטלניות, בנות 13 ב–12% יותר; וגם: כך תקנו משומשת בטוחה

24.04.2019, 12:35 | אודי עציון

נוסעים ברכב בן 13 שנה ומעלה? אתם בסיכון גבוה להיות מעורבים בתאונה קטלנית. מנתוני עמותת אור ירוק והלמ"ס עולה, כי ב־2017 היו מעורבות בתאונות כאלה מכוניות פרטיות משנת 2005 או קודם לכן, ב־12% יותר מחלקן במצבת כלי הרכב.

בגלל המיסוי הכבד על רכב חדש וכשלי התחבורה הציבורית, שגם מושבתת בסופי שבוע, ישראלים רבים נוהגים במכוניות בגילים שכבר לא נפוצים במדינות המערב. את המחיר הם משלמים בחשיפה גבוהה יותר לתאונות קשות, כי ככל שמכונית מבוגרת יותר, היא תחסר יותר מערכות בטיחות מודרניות, ותעניק ליושביה הגנה פחותה בעת תאונת דרכים.

בישראל 2.856 מיליון כלי רכב פרטיים, ובהם כ־394 אלף כלי רכב ישנים (13 שנה ומעלה). ב־2017 היו מעורבים בתאונות קטלניות (עם הרוג אחד לפחות) 227 כלי רכב פרטיים, כשב־35 מהן היו מעורבים כלי רכב ישנים. אלה תופסים כ־13.8% ממצבת כלי הרכב הכוללת, אך מעורבים בכ־15.4% מהתאונות קטלניות.

המעורבות הגבוהה יותר של מכוניות ישנות בתאונות קטלניות בולטת עוד יותר כי בדרך כלל הן נוסעות פחות. לפי הלמ"ס, מכונית בת 4 ומטה נוסעת 20.1 אלף ק"מ בשנה בממוצע, בעוד הנסועה השנתית של מכונית בת 5־9 היא 15.1 אלף ק"מ, ושל מכונית בת 10־22, רק 12.2 אלף ק"מ. כך שאף שהסיכוי שלהן למעורבות בתאונה יורד, חומרת התאונה גוברת עם הגיל.

המעורבות של כלי רכב כאלו גבוהה יותר לא רק בתאונות קטלניות. הם מעורבים ב־18% מתאונות הדרכים הקשות, 31% יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב, וב־15% מתאונות הדרכים הקלות, 9% יותר מחלקם היחסי. חלקם בתאונות הקטלניות גבוה יותר בכבישים בין־עירוניים, שבהם מתרחשת הפגיעה במהירות גבוהה יותר. שם שיעור התאונות הקטלניות שלהם גבוה ב־16% מחלקם בכביש.

גם כלי רכב בני 10 ומעלה מעורבים יותר בתאונות קטלניות מאשר חלקם היחסי. בישראל כ־702 אלף כלי רכב כאלה, וב־2017 הם היוו כ־24% מסך כלי הרכב והיו מעורבים ב־29% מתאונות הדרכים הקטלניות, כ־21% יותר. במכונית חדשות, בנות עד 3, המצב הפוך: ב־2017 הן היוו 35% מסך כלי הרכב, אך היו מעורבות ב־32.6% בלבד מתאונות הדרכים הקטלניות.

גריטה של מכונית, צילום: בלומברג גריטה של מכונית | צילום: בלומברג גריטה של מכונית, צילום: בלומברג

בעבר הפעילה המדינה, באמצעות משרדי התחבורה והגנת הסביבה, תוכנית גריטה להורדה מהכביש של כלי רכב בני 15 עד 20, ובמסגרתה קיבל בעל הרכב 3,000 שקל על רכבו הישן. הדבר הופסק בשל חוסר תקציב למרות הביקוש הרב, וכיום מפעיל המשרד להגנת הסביבה תוכנית גריטה מצומצמת, למסחריות ומשאיות בלבד.

"להחזיר את הגריטה"

לדברי מנכ"ל אור ירוק, ארז קיטה: "הסיכון של אדם ממעמד סוציו־אקונומי נמוך למות בתאונה גבוה בהרבה מאדם שיש לו כסף למכונית חדשה. בחדשות יש מערכות בטיחות המתריעות על סכנה ואף מפצות על טעויות ומונעות תאונה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אחראי לאפשר גם למי שאין לו כסף לאוטו חדש לנסוע ברכב בטוח, עם אביזרים שיצילו את חייו בעת תאונה, באמצעות תמריצים והעלאת המודעות לחשיבותן של מערכות מצילות חיים. השר שייכנס לתפקיד חייב לפעול להחזרת תוכנית הגריטה, כדי שניתן יהיה להוריד מהכביש כלי רכב שהם פצצות זמן מתקתקות".

כך תקנו רכב בטוח יותר בכל תקציב

רמת הבטיחות של מכוניות יורדת ככל שהן ותיקות יותר, אך אינה זהה בין יצרנים ודגמים השונים. בכל שנת מודל יש מכוניות שתוכננו מראש בהשקעה גדולה יותר לספוג את אנרגיית ההתנגשות, וצוידו ביותר מערכות שנועדו למנוע תאונה או להקל על תוצאותיה.

כך למשל, רנו מגאן הייתה המכונית הראשונה שקיבלה עוד ב־2003 ציון מרבי במבחן הריסוק האירופי דאז, 5 מ־5 כוכבים. ב־2006 היא הייתה למשפחתית הראשונה שנמכרת בישראל כסטנדרט עם בקרת יציבות – שמסייעת למנוע אובדן אחיזה, ובעקבותיו התנגשות או התהפכות.

פורד פוקוס הפופולרית בעשור הקודם קיבלה ציון זהה מדגמי 2006, ובקרת יציבות כסטנדרט מאמצע 2008. את שתיהן ניתן למצוא בשוק המשומשות בהחל מפחות מ־10,000 שקל. מחפשים אוטו משומש? הנה מה שכדאי לבדוק (המפרט הבטיחותי של כל רכב מופיע ברישיון הרכב).

כריות אוויר: ככל שיש יותר כריות, המכונית מגינה טוב יותר על יושביה. למכונית עם 2 כריות תהיה הגנה על החזה והראש של הנהג והנוסע מלפנים. עם 4 כריות תהיה גם הגנה על המותניים והאגן של היושבים מלפנים. ב־6 כריות יתווספו "כריות וילון" המגינות על גם על ראשי היושבים מלפנים ומאחור. מכונית עם 7 כריות תוסיף כרית להגנת ברכי הנהג.

בקרת יציבות (ESP או ESC): מפחיתה ב־50% את הסכנה לאובדן אחיזה והתהפכות. הפכה לסטנדרט במכוניות פרטיות בישראל מדגמי 2010.

בלימת חירום אוטונומית: החלה להופיע בעשור הקודם ועדיין לא סטנדרטית בכל רכב. מפחיתה ב־50% את הסיכון לתאונת חזית־אחור ועדיפה על פני נערכת שרק מתריעה מפני סכנה מלפנים.

התרעת התנגשות: מפחיתה תאונות חזית־אחור ב־25%, ובניגוד למערכות בטיחות אחרות, ניתן להוסיף אותה למכוניות שלא מצוידות בה. המדינה מעניקה 1,500 שקל הנחה בטסטים למי שטרם התקינו אותה, ויש גם הנחה בביטוח החובה.

ציון בטיחות: בדקו איזה ציון ניתן לאוטו במבחן הריסוק האירופי, שבחן את רוב הדגמים שנמכרים בארץ (euroncap.com).

קורס נהיגה מתקדמת: מעבר להקפדה על רכישת הרכב הבטוח ביותר בתקציב הזמין, לכל נהג מומלץ לעבור קורס המשפר את מיומנות הנהיגה וזיהוי הסכנות בכביש – הרבה מעבר למה שכוללת התוכנית הממשלתית ללימודי נהיגה.

תגיות