אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כן לתוכנית גריטה כוללת, ומהר צילום: יח"צ

דעה

כן לתוכנית גריטה כוללת, ומהר

תוכנית גריטה יעילה בישראל צריכה להתייחס לא רק לכלי רכב בני 20 שנה, אלא גם לכלי רכב חדשים יותר, כך יצומצם זיהום האוויר וכלי רכב פחות בטיחותיים יירדו מהכביש

10.05.2019, 08:09 | אבי הורוביץ

מדינת ישראל נמצאת בפיגור רב לעומת העולם המערבי בתחום גריטת כלי רכב. באנגליה למשל גורטים כלי רכב ומעניקים פיצוי לבעלים לפי כמות הפליטה שכלי הרכב פולט. באנגליה גם איו צורך להמתין, כמו בארץ 20 שנה כדי להעביר את כלי הרכב לגריטה.

המצב בישראל הולך ומחמיר. בעלי כלי רכב ישנים פשוט נוטשים אותם ברחבי הערים ותופעה זו תלך ותגבר כל עוד המדינה לא מחדשת את תוכנית הגריטה במתכונת משופרת. יש כיום פתרונות נוחים וזולים במקום לרכוש רכב משומש ולא בטיחותי. לדוגמה: תוכנית הליסינג הפרטי.

 

עד לשנת 2010 היתה בארץ תוכנית גריטה שהתייחסה רק לכלי רכב פרטיים בני 20 שנים לפחות, וברגע שהתקציב נגמר - היא הופסקה. גם אם תוכנית הגריטה היתה עומדת בעינה, היא לא היתה רלוונטית משום שאחזקת כלי רכב למשך 20 שנה כמעט ולא קיימת בארץ.

 

למה רק רכבי דיזל מזהמים?

 

כיום קיימת תוכנית גריטה רק לכלי רכב מסוג דיזל, המזהמים משמעותית, אך רק לכלי רכב כבדים.  המטרה העיקרית בתוכנית היא הוצאת כלי רכב כבדים המזהמים את איכות הסביבה מהשוק. המשרד להגנת הסביבה קבע כי תוכנית זו מתייחסת לכלי הרכב שעלו על הכביש עד לשנת 2005, הסיעו עד שמונה נוסעים ויותר ובני 12 טון ומעלה. במשרד מעריכים כי יישום התוכנית תביא לצמצום זיהום האוויר ב-30%.

תוכנית זו מבורכת, אך מה עם כלי רכב פרטיים ישנים? גם הם מזהמים, בעיקר לאור הכמויות הגדולות שלהם המצויות ברחבי הארץ.

גריטת מכוניות, צילום: בלומברג גריטת מכוניות | צילום: בלומברג גריטת מכוניות, צילום: בלומברג

במקומות אחרים בעולם - או שמוכרים את כלי הרכב הישנים למדינות "עולם שלישי" או שיש תוכנית גריטה ועושים בה שימוש. לצערנו, יצוא מישראל הוא בלתי אפשרי בגלל בעיות בתמחור כלי הרכב. מחירי כלי הרכב בארץ גבוהים מכל מדינות אירופה כאשר המס מייקר את המחיר כבר בהתחלה, ולכן בעת המכירה צריך לבקש מחיר יותר גבוה – דבר שהופך את היצוא ללא רלוונטי. כדי להתגבר על המכשול נעשה בעבר ניסיון ליזום החזר מס אבל משרד האוצר התנגד.

 

מאחר שכבר אחרי 7-5 שנים, כלי הרכב הופכים להרבה פחות אטרקטיביים והמשתמשים מעוניינים למוכרם, קשה עד בלתי אפשרי למצוא להם רוכשים במחיר סביר. המוכרים יעדיפו להחזיר את כלי הרכב הישנים למדינה ולקבל פיצוי הולם עליהם.

תוכנית גריטה יעילה בישראל צריכה להתייחס לא רק לכלי רכב בני 20 שנה, אלא גם לכלי רכב חדשים יותר. למעשה, התוכנית צריכה לחול החל מהשנה השביעית, תוך הענקת פיצוי מדורג: ככל שכלי הרכב חדש יותר, הפיצוי יהיה גבוה יותר. תוכנית גריטה יעילה תצמצם את זיהום האוויר ותבטיח שכלי הרכב על הכבישים יהיו בטוחים יותר.

הכותב הוא מייסד הליסינג בישראל ומשמש כיועץ ליסינג לארגונים וחברות

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות