אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השביתות ברכבת עלולות לפגוע בה לקראת גיוס חוב צילום: אלעד גרשגורן, עמית שאבי

השביתות ברכבת עלולות לפגוע בה לקראת גיוס חוב

רכבת ישראל, שאמורה לפרוע חוב של מיליארד שקל בשנה הבאה, תתקשה לגייס חוב נוסף של מיליארד שקל למימון הוצאות תפעול. ביטולי הנסיעות וההתכתשויות בין ההנהלה לוועד עלולים להרתיע גופים מוסדיים מגיוס החוב

29.04.2019, 08:41 | ליאור גוטמן

רכבת ישראל דיווחה אתמול לבורסה כי "רשות ניירות ערך החליטה להאריך את התקופה להצעת ניירות ערך על פי תשקיף המדף של התאגיד עד לפברואר 2020".

המשפט הזה מקרב את רכבת ישראל צעד נוסף לכיוון הנפקה בבורסה, שכן בדו"חות החברה לסוף 2018 היא דיווחה כי מזה מספר חודשים היא מחכה לתשובה בנדון. השאלה שעל הפרק היתה אם הרכבת תוכל לגייס חוב בהיקף של כמיליארד שקל כדי לממן את ההוצאות התפעוליות השוטפות שלה.

קראו עוד בכלכליסט

בכירי החברה וכן משרדי התחבורה והאוצר חוששים שמצבה הרע של החברה, יחד עם ההתכתשויות הבלתי פוסקות מול ועד העובדים, עלול להביא את המוסדיים לדרוש ריבית גבוהה יותר בגיוס החוב הבא. מאחר שהחברה אמורה לפרוע את גיוס החוב המקורי שלה - גם הוא מיליארד שקל - כבר בשנה הבאה, נפתחה האפשרות למחוק את החברה מהבורסה ולהפוך אותה ללא שקופה לציבור, וזאת דווקא בתקופה שהיא מחייבת הבראה "תחת אור השמש".

 , צילום: אוראל כהן צילום: אוראל כהן  , צילום: אוראל כהן

הדיוק נפגע, התמיכה הכספית מהמדינה תקטן

הדיווח עשוי להצביע על כך שהרכבת עולה על הפסים הנכונים מבחינת היכולת הפיננסית של הארגון, זאת אחרי שנה קשה במסגרתה הרכבת סיימה את 2018 בהפסד של כ־338 מיליון שקל. אולם נתונים ראשוניים שהגיעו ל"כלכליסט" מעידים שייתכן שהרבעון הראשון של 2019 דווקא אינו מעודד ביחס ליכולת של החברה להחזיק את הראש מעל למים.

כך למשל, מדד הדיוק של הרכבת, שעל פיו נקבעת בין השאר הסובסידיה הממשלתית שמתקבלת מדי חודש, מעלה שבחודש מרץ נרשמה ירידה מ־92% דיוק ל־86%, מה שעלול להוביל למסקנה שהתמיכה הכספית של המדינה תהיה קטנה ממה שקיוו לה. למעשה, במהלך ינואר ופברואר נרשמו אירועים בכ־2,130 רכבות, כאשר כ־120 נסיעות בוטלו. במרץ ואפריל, תקופה בה הוועד השבית את קווי כרמיאל־חיפה ולוד־ראשונים, מספר הרכבות שאיחרו זינק לכ־3,400 ומספר ביטולי הנסיעות קפץ ל־460 נסיעות.

מימין: יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ויו"ר הרכבת דן הראל, צילום:  אלעד גרשגורן, עמית שאבי מימין: יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ויו"ר הרכבת דן הראל | צילום: אלעד גרשגורן, עמית שאבי מימין: יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ויו"ר הרכבת דן הראל, צילום:  אלעד גרשגורן, עמית שאבי

בנוסף, בחלק נרחב מהחודשים הראשונים של 2019 חטיבת המטענים פעלה תחת עיצומים, ובשל כך ההערכות הן שתרשם צניחה של עשרות אחוזים בהובלת מטענים בתחילת השנה. כזכור, בדירקטוריון הרכבת כבר המליצו לחברה לסגור את חטיבת המטענים, אולם הסגירה בפועל מחכה לשרי התחבורה והאוצר החדשים שייכנסו אולי בחודש הבא לתפקידם. ברכבת העריכו בעבר שכל יום שביתה בחטיבת המטענים גרר אותה להפסד של כ־1.2 מיליון שקל ליום.

בתוך כך הרכבת ממשיכה לסחוב תקלות בקו החצי חשמלי מירושלים לנתב"ג, וגם אתמול בשעות הערב בוטלו שתי נסיעות עקב תקלה טכנית. הפעם לא מאשימים שם את הוועד.

המשמעות המעשית היא שהרכבת הסיעה פחות מטענים, ואף הסיעה פחות נוסעים ולקוחות, מה שישתקלל לכדי ירידה אפשרית בהכנסות החברה או בשורת הרווח הסופי.

במקביל לביה"ד: ההסתדרות בודקת מי אחראי לשביתות

בינתיים הצדדים מנסים להתרגל להפסקת האש שבית הדין לעבודה כפה בסוף אפריל על ההנהלה ועל ועד העובדים: עליהם לנהל מו"מ לאורך 60 יום כדי ללבן את המחלוקות בחברה.

במקביל, ההסתדרות הקימה ועדת בדיקה בראשות השופט (דימ) אמנון שטרסנוב, שתבחן מי השבית את הרכבת ביום שישי לפני כשבועיים למשך כשעתיים. בסביבת הרכבת מעידים שהם התבקשו לספק מסמכים ותובנות שיעזרו להסביר מי מנהל שם את העניינים. בין הצדדים קיים אמנם ערוץ פתוח, אולם אף אחד במשרדי הממשלה לא אוהב את העובדה שההסתדרות תבדוק חברות ממשלתיות - משום שזה עלול להתגלגל לוועדות בדיקה גם בנמל אשדוד, בחברת החשמל או ברשות שדות התעופה.

השורה התחתונה: הנהלת החברה לא ששה לשתף פעולה, אך מבינה את הצורך של ההסתדרות להראות שהיא מצליחה להשתלט על מה שקורה שם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות