אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אוני' אוקספורד: עד 2100 יהיו בפייסבוק יותר אנשים מתים מחיים צילום: רויטרס

אוני' אוקספורד: עד 2100 יהיו בפייסבוק יותר אנשים מתים מחיים

הרשת החברתית מאפשרת להפוך את חשבונותיהם של אנשים שמתו לגלעד מקוון, ולפרסם בהם דברי הספד וגעגוע. לפי מחקר חדש, אם תמשיך החברה לצמוח בקצב הנוכחי, ישווה מספר המתים לחיים כבר ב-2070; האם פייסבוק היא שומרת מתאימה לזיכרון יקירינו?

30.04.2019, 13:11 | שירות כלכליסט

אם תמשיך פייסבוק לצמוח בקצב הנוכחי שלה, עד שנת 2100 יהיו בה כ-4.9 מיליארד משתמשים מתים, יותר ממניין המשתמשים החיים שלה - כך מגלה מחקר חדש של אוניברסיטת אוקספורד. הרשת החברתית מאפשרת לקרובי ואוהבי אנשים שנפטרו להפוך את הפרופילים שלהם למעין גלעד מקוון לאחר מותם.

קראו עוד בכלכליסט

לפי המחקר, עד 2070 ישווה מספר המשתמשים המתים למספר החיים; המונח "משתמשים" אולי מטעה, אך החשבונות שלהם ממשיכים להיות פעילים: התמונות והתכנים שלהם נשארים באוויר, וקרוביהם יכולים לפרסם אצלם הספדים, דברי זיכרון ועוד.

יותר מתים מחיים. פייסבוק, צילום: רויטרס יותר מתים מחיים. פייסבוק | צילום: רויטרס יותר מתים מחיים. פייסבוק, צילום: רויטרס

הממצאים מבוססים על מידע מאוכלוסיית בריטניה ומכלי ניתוח פעילות הקהל שמציעה פייסבוק, והמחקר הציף את שאלת הכוח שיש לפייסבוק על המידע המקוון של אדם לאחר מותו. "מעולם לפני כן בהיסטוריה לא היה ארכיון כה נרחב של התנהגות ותרבות אנושיים במקום אחד," אמר לגרדיאן הבריטי החוקר דייוויד ווטסון, ממובילי המחקר. "לשלוט בארכיון הזה יהיה במובן מסוים לשלוט בהיסטוריה שלנו". הוא הזהיר גם מהשארת כל השליטה הזאת בידיה של חברה מסחרית בודדת.

ואכן פייסבוק, שהמוטו שלה היה פעם "לנוע במהירות ולשבור דברים" ידועה לשמצה כחברה שמסגירה מידע אישי לידי מפרסמים וגורמי כוח שונים תמורת תשלום - לא בהכרח המועמדת האופטימלית להנצחת אנשים. נכון להיום, משתמשי פייסבוק יכולים לבחור איש קשר שיקבל גישה למידע שלהם בעודם בחיים. ואולם, אם לא הגדירו משתמש כזה, נוצרת בעיה. הפסיכולוגית איליין קסקט סיפרה למגזין האובזרבר שסירובים שכאלה גורמים עוגמת נפש גדולה: "פייסבוק מספקת תגובה בסגנון 'היינו שמחים לעזור לכם, אבל אין לנו אפשרות כזו' כשהיא טוענת שבכך היא מגינה על זכות המתים לפרטיות, זכות שטכנית אינה קיימת", אמרה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
נו, ברור - משתי סיבות:
1) כבר פחות ופחות מצטרפים משתמשים חיים. הפייסבוק נעשית פחות רלוונטית לדור הצעיר יותר, שמזמן נטש למקומות אחרים. שזה מוביל ל: 2) האם בכלל פייסבוק תהיה בחיים ב-2100? 2100!! עוד 80 שנים?! פייסבוק, אם המותג הזה ישאר בחיים, יהיה משהו אחר *לחלוטין* ולא רשת חברתית (אם בכלל תהיה רשת ולא אבולוציה למשהו אחר בכלל). מי מממן את המחקרים הטפשיים הללו? זה כמו לנסות לחשב בשנת 1900 כמה סוסים ועגלות תצטרך אוכלוסיית העולם 100 שנים אחרי כדי שכולם יוכלו להגיע ממקום למקום.
כאן שם?  |  30.04.19
6.
הבעיה שקצת קשה לעשות כסף על אנשים מתים
פייסבוק הרי מוכרת את המידע שהיא אוספת על האנשים (גם אם הוא נמכר אנונימית). לכן כאשר יהיו יותר אנשים מתים מחיים, החברה תמות יחד איתם, כי אנשים מתים לא הופכים לנתונים סטטיסטיים (הם די סטאטיים היייתי אומר) ואי אפשר למכור להם שום מוצר (בדרך כלל לאנשים מתים אין הרבה דרישות מהחיים - אלא אם מגיע איזה מעלה באוב ומציק להם יותר מידי). אז שיהיה בהצלחה לכולנו.
אבנר  |  30.04.19
לכל התגובות