אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועד עובדי הרכבת הגיש תביעת דיבה על סך מיליון שקל נגד ההנהלה צילום: אלעד גרשגורן

ועד עובדי הרכבת הגיש תביעת דיבה על סך מיליון שקל נגד ההנהלה

כתב התביעה הוגש על רקע הטענות כי הוועד היה אחראי לעצירת תנועת הרכבות ביום שישי לפני כשבועיים. "הנתבעים הפיצו דברי בלע ופרסומים שקריים בעלי תוכן מסית ופוגעני במכוון וביודעין", נכתב בתביעה עליה חתומים יו"ר הוועד גילה אדרעי, יו"ר ועד דרום ליאב אליהו ויו"ר ועד צפון גיל יצחק

01.05.2019, 10:35 | ליאור גוטמן

ועד עובדי הרכבת הגיש אתמול (ג') בלילה תביעה בגין פרסום לשון הרע (דיבה) על סך מיליון שקל כנגד הרכבת, מנכ"ל הרכבת בפועל אורי שריר וסמנכ"ל חטיבת נוסעים בועז הירש. מי שחתום על כתב התביעה הם יו"ר הוועד גילה אדרעי, יו"ר ועד דרום ליאב אליהו ויו"ר ועד צפון גיל יצחק.

קראו עוד בכלכליסט

כתב התביעה שהוגש מתייחס לאירועי יום שישי, ה-12 באפריל, אז עצרה הנהלת הרכבת את כל תנועת הרכבות לכשעתיים תוך מה שבוועד מכנים הפצה לאמצעי התקשורת פרסומיים שקריים, חלקם לכאורה בכוונת מכוון, כאילו ידו של הוועד בהשבתה "במטרה להסיט את הדיון מהכשלים והמחדלים הניהוליים של הנהלת הרכבת כפי שעלו באופן חמור וברור בדו"ח מבקר המדינה ומכשליה הניהוליים היומיומיים".

גילה אדרעי , צילום: אלעד גרשגורן גילה אדרעי | צילום: אלעד גרשגורן גילה אדרעי , צילום: אלעד גרשגורן

כתב התביעה, שהוגש לביה"ד לעבודה בתל אביב, מעלה טענות לפיהן "הנתבעים מפיצים דברי בלע ופרסומים שקריים בעלי תוכן מסית ופוגעני במכוון וביודעין, כאילו ועד העובדים הוא האחראי לעצירת תנועת הרכבות ביום שישי 12.4.2019 באמתלה שקרית וזדונית שהוביל התחלות של שמונה פקדים, דבר שלא היה ולא נברא, והכל מתוך מטרה ברורה שלא לומר מוצהרת, לגנות את ועד העובדים והעומדים בראשו ולפגוע בתדמיתם ובשמם הטוב בכוונה ממשית לבזות אותם בקרב הציבור הרחב ולהאשימם במסכת שקרים ובדיות". עוד טוענים שם ש"אין עסקינן בפרסומים אשר באו לעולם בתום לב, אלא בפרסומים שקריים אשר פורסמו מתוך ידיעה ברורה של הנתבעים, כי המדובר בפרסומי כזבים. הנתבעים מחד גיסא החליטו מיוזמתם להפסיק את תנועת הרכבות חרף כך שלא הייתה כל סיבה ממשית או מבוססת לקבלת החלטה כאמור, ואילו מאידך גיסא, הנתבעים הטילו אשמה על החלטתם לעצור את תנועת הרכבות על התובעים, תוך שידוע לנתבעים היטב, כי הפרסום משולל יסוד ומשמיץ ומתוך כוונה להזיק לתובעים".

בוועד הרכבת מחדדים ש"יודגש כי התובעים לא נתנו שום הנחיה או הוראה לאף עובד "להתחלה" או להשבית פעילות כלשהי, לא ידעו על "התחלה" כלשהי ולא אישרו אותה, באופן מפורש או עקיף. התובעים למדו על ההחלטה של הנהלת הרכבת לעצור את פעילות הרכבת, כביכול בגין מחלת פקדים, אך ורק מפרסומי התקשורת ומיד עם הישמע הדבר, התובעים ביצעו את עבודת הנהלת הרכבת ומצאו בעצמם עובדים שיחליפו את מנהל המשמרת החולה שכביכול בגין מחלתו הופסקה כלל תנועת הרכבות".

המסקנה שלהם היא שמדובר ב"הליך מתוזמן ומתוכנן של הנתבעים לייצר משבר מבוים ופיקטיבי שמטרתו להשפיע על דעת הציבור, ביקשו הנתבעים בנוסף להכשיר את הקרקע ליוזמה פוליטית של שר התחבורה לקדם את הצעת "חוק בוררות חובה" שבאופן בלתי מקרי פורסמה של ידו יומיים לאחר עצירת תנועת הרכבות ביום 14.4.2019".

אז מה מבקשים בוועד? הדרישה הראשונית היא כאמור לקבוע כי הפרסומים נשוא תביעה זו מהווים לשון הרע על פי דין. עוד מבקשים שם שביה"ד יורה לנתבעים "לפרסם התנצלות פומבית על חשבונם ולפרסום תיקון והכחשה בתפוצה בה הפיצו את הפרסומים השקריים וכן במקום ובנוסח שיקבע בית המשפט הנכבד". ומה לגבי פיצוי כספי? בוועד מבקשים להורות לנתבעים לשלם לתובעים סך מיליון שקל, כמו גם שכר טרחה לעו"ד, ואף להעביר לוועד את כל ההקלטות של מכרז השליטה של הרכבת (המשוא"ה) מאותו סוף שבוע.

עו"ד סיגל פעיל, שמייצגת את ועד העובדים, מסכמת ש"הגשנו בשם ועד העובדים והעומדים בראשו תביעת דיבה בסך מיליון שקל כנגד הנהלת רכבת ישראל ומנהלים ברכבת שהתבטאו התבטאויות שקר של ממש, מתוך כוונה וידיעה שמדובר בדברים שהם אינם אמת. וזאת כדי להטעות את הציבור לחשוב חשיבה שקרית ומכפישה כנגד ועד עובדי הרכבת והעומדים בראשו. מדובר על האירוע שהיה ביום שישי 12.4 וימים לאחר מכן. אנחנו מצפים מבית הדין לעבודה שיגרום להנהלת הרכבת לתת את הדין על המעשים החמורים שהיא עשתה כנגד עובדיה וכנגד נציגות העובדים".

מהרכבת נמסר בתגובה, "מדובר בתביעת סרק לצרכים תקשורתיים, ותכליתה לשרת את מאבקה של הגב' אדרעי, לנוכח התחקיר המתבצע כעת על אירועי אותו יום, של השופט סטרשנוב.

"צר לנו כי בשבוע בו מחודש המו"מ בוחרת גילה אדרעי להמשיך ולהתכחש לפגיעה החמורה שגרמה לציבור הנוסעים, באמצעות שלל תופעות בלתי חוקיות ואלימות, לרבות עצירת רכבות פראית ואלימה תוך שימוש ברשת החירום, בידי סגן יו"ר הועד, ליאב אליהו, החתום על התביעה.

"ההתנצלות היחידה של הנהלת הרכבת היא כלפי הנוסעים, אשר נפגעו באופן חמור בשבועות האחרונים כתוצאה ממעשי ראשי הועד, אשר הגיעו לשיאם עם הפגיעה בפיקוד הרכבת, לאחר התחלות בלתי חוקית של עובדים. אנו קוראים לגילה אדרעי וסגניה להמשיך ולשמור על השקט התעשייתי, כפי שהורה להם בית הדין לעבודה, ולהגיע לשולחן המו"מ בתום לב".

תגיות