אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משאיות מתנגשות: אמזון רוצה להיות האובר של שילוח החבילות צילום: youtube

דו"ח טכנולוגי

משאיות מתנגשות: אמזון רוצה להיות האובר של שילוח החבילות

ענקית הסחר המקוון מפעילה פלטפורמת שיתוף נסיעות הובלה, שתעזור לה לשלוט טוב יותר בשירותיה הלוגיסטיים ולעשות כסף משוק של עשרות מיליארדי דולרים בשנה; עובדי גוגל נערכים לשביתה במחאה על התנכלויות ההנהלה; ולאיזה מנכ"ל של ענקית הייטק יש משרד שמשוריין יותר מנגמ"ש צה"לי מסורתי

01.05.2019, 13:54 | ניצן סדן

מלכת הכביש

אמזון היא אימפריה בזכות שני דברים: היכולת שלה להציע המוני מוצרים, והיכולת שלה להביא אותם אלינו הביתה במהירות. בעוד התנאי הראשון מתקיים בקלות בשל נהירת הסוחרים אליה, בידיעה שאצלה ימצאו קהל עצום, השני הוא אתגר לוגיסטי. איך מבטיחים שהכל יגיע בזמן, בלי שאף חבילה תיפגע? לשם כך, מפעילה החברה פלטפורמת שילוח נרחבת ובה חברות הובלה מקבלות משימות הובלה, וכל הקרטונים מגיעים ליעדם. אמש נודע שאמזון החליטה לקחת את הפעילות הזו צעד אחד קדימה: החל מסוף השנה שעברה, החלה לבחון בצורה מצומצמת שירות שיתוף נסיעות לנהגי הובלה. בדיוק כמו באובר X, יוכלו נהגים מן השורה לאסוף חבילות ולהוביל אותן אל בתי המזמינים.

משאית משלוחים של אמזון, צילום: youtube משאית משלוחים של אמזון | צילום: youtube משאית משלוחים של אמזון, צילום: youtube

כך תוכל אמזון לשלוט טוב יותר בפלטפורמת השילוח שלה, בה יש לא מעט קונפליקטים והונאות - למשל, חברות משלוחים שנהגיהן מתחזים לנהגי חברות אחרות כדי לקבל קווי חלוקה בזמני שיא ביקוש. בנוסף, הפלטפורמה הנוכחית מאוד פרימיטיבית ונשענת על תיאום בטלפונים ואף בשליחת פקס. מערכת מקוונת חכמה שתצמיד חבילות לנהגים ולחברות הובלה תחסוך לאמזון כאב ראש, ותייצר אחד עבור אובר Freight ומתחרות אחרות.

בשלב זה, זמינה המערכת רק להעברת מטענים ממחסניה בקונטיקט, מרילנד, ניו ג'רזי, ניו יורק ופנסילבניה. הפיילוט הנוכחי כולל מאות ספקים שמשתמשים בשירות, כשאמזון בוחרת בקפידה את חברות השילוח והנהגים שמשתתפים בו. לאחר שהזמנת משלוח מתקבלת בידי המוביל, יתקבלו פרטי המשימה באפליקציה בשם Relay, אותה מפעילה אמזון מאז 2017 לתדרוך ובקרת השליחויות שלה. "אנו עובדים עם הרבה ספקי הפצה ברשת השילוח שלנו", מסר ל-CNBC דובר החברה. "השירות הזה נועד לשפר את רשת ההובלה, ופעל בתצורות שונות מזה זמן מה".  

אב טיפוס משאית אוטונומית של אובר, צילום: יוטיוב אב טיפוס משאית אוטונומית של אובר | צילום: יוטיוב אב טיפוס משאית אוטונומית של אובר, צילום: יוטיוב

האישור הזה הוא סיבה לדאגה עבור אובר; אין לה את המשאבים, הפופולריות, התשתיות או התדמית של אמזון ויהיה לה קשה מאוד להתחרות בה לכשיושק השירות בתפוצה כלל ארצית. יש הרבה מאוד כסף בתיווך וניהול שליחויות; אובר Freight הכניס לחברה יותר מ-125 מיליון דולר ברבעון האחרון, ואילו CH רובינסון, ענקית שליחויות אמריקאיות אחרת, הכניסה בשנה שעברה 16 מיליארד דולר מהתחום. לפי חברת המחקר ארמסטרונג, שוק תיאום ההובלות בארה"ב עמד ב-2017 על כ-72 מיליארד דולר. זה הרבה מאוד כסף, ונראה כאילו יש מספיק לכולם - אך אמזון היא לא חברה שאוהבת להשאיר נתח שוק לאחרים. יש לה רישיון רגולטורי כמתאמת הובלה, והיא מתכוונת ליהנות ממנו עד הסנט האחרון.

קצרצרים

1. שתיים מעובדות גוגל, שהובילו את השביתה בשנה שעברה שאורגנה כמחאה על מדיניות ההנהלה בנושא הטרדות מיניות, התלוננו שההנהלה מתנכלת להן; בשבועות האחרונים טענו שקידומים שלהן הוקפאו, ושנאמר להן שגם הגדרות התפקיד שלהן ישתנו - ההנהלה פשוט סימנה אותן, לדבריהן. השתיים אספו עדויות של עובדים אחרים שהיו פעילים במחאות נגד ההנהלה בשנה האחרונה, ומצאו אינדיקציות נוספות להתנכלויות. ההנהלה התעלמה מהטענות שלהן, ועתה צפויה לשלם על כך: היום מתארגנת שביתה המונית קצרה בחברה, שמוחה על שההנהלה פוגעת במוחים. עובדי גוגל התגלו כגורם כוח מאוד משמעותי בחברה בשנה האחרונה, כשהצליחו לגרום למנהלים לבטל שת"פ עם הפנטגון, לחשוב פעמיים על הכניסה לסין ולשנות מהותית את מדיניות הטיפול במקרי הטרדה מינית. נראה שמעתה יהיה על ההנהלה לטפל קצת יותר בעדינות בענייני כוח האדם שלה; הרי מפתחים טובים ומנוסים ירוויחו כסף טוב בכל חברה גדולה - ולא יהססו לעזוב אם ירגישו שאווירת העבודה רעילה.

2. אחד הכוכבים המפתיעים של תערוכת הסלולר בברצלונה שנערכה בפברואר האחרון היה טלפון דמוי בלוק של מותג אנרג'ייזר. כמצופה ממותג שכזה, למכשיר היתה סוללת 18,000 מיליאמפר-שעה, כזו שיכולה להספיק לשבוע שלם בלי טעינה. הטלפון הזה נולד כפרויקט בשיתוף Avenir הצרפתית, ושתי החברות העלו קמפיין מימון המונים כדי להשיג כסף עבורו. כבר בשלב ההוא חשדה עיתונות הטכנולוגיה; חברות מסחריות עם כסף בבנק, שמחפשות כספי ציבור כדי להשלים פרויקט? עתה נראה שצדקנו - הפרויקט לא הצליח להשלים אפילו 1% מיעד הגיוס ובוטל. לי זה נראה הגיוני: סוללה בעוצמה כזו מגדילה את הטלפון עד למידות של לבנת בניין ממוצעת - לא משהו שאנשים יכולים או רוצים לשים בכיס.

3. אלפבית ואמזון עובדות על ביצורים: לפי דיווח של הדיילי ביסט, שוריין משרדו של ג'ף בזוס בלוחות נגד כדורים, לוחות שמסוגלים לעצור קליעי רובה סער ועלו לחברה 180,000 דולר. בכך, ממוגן המשרד שלו יותר מכמה מנגמ"שי צה"ל. גם משרדו של מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי מוגן ואבטחת המנהל האישית עלתה ב-2018 1.2 מיליון דולר. במקרה שלו, ההוצאה מובנת; משרדי יוטיוב עברו פיגוע ירי אשתקד. בזוס, לעומתו, מקבל רק איומים בינתיים - אך אמזון לא לוקחת סיכון והוא אובטח בתקציב של 1.6 מיליון דולר. לחברות פחות עשירות שרוצות למגן את המשרדים, אמליץ על שקי חול; יעיל כמו שיריון, עולה כמו חול.

תגיות