אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חקירה חוזרת: הדרמה הבלשית "תיק נעדר" צילום: תומי הרפז

חקירה חוזרת: הדרמה הבלשית "תיק נעדר"

אחרי שתורגם ל־21 שפות ועובד לסרט צרפתי, ספרו של דרור משעני על חקירת היעלמותו של נער בן 16, מגיע גם למסך הקטן

15.05.2019, 08:11 | מאיה נחום שחל

בשנים האחרונות הספרות הישראלית מוצאת את דרכה למסך הקטן בדרמות איכותיות, כמו "בשבילה גיבורים עפים", "שטוקהולם" ו"עיר מקלט". ביום ראשון הקרוב (22:00, כאן11) תצטרף אליהן הדרמה הבלשית "תיק נעדר", הפקה משותפת של תאגיד השידור וקשת, המבוססת על עלילות הפקד המשטרתי אברהם אברהם מספריו של דרור משעני "אפשרות של אלימות" ו"תיק נעדר", שמלבד היותו רב־מכר בישראל, תורגם ל־21 שפות, ובצרפת אף זכה לעיבוד קולנועי.

במרכז הסדרה, שכתב ארז קו אל וביים עודד דוידוף, היעלמותו של עופר בן ה־16 ואברהם שנחוש למצוא אותו. אבל משהו בחקירה, איך לא, מסתבך ולאברהם אין מנוח: הוא מרגיש שהוא אינו במיטבו וחווה משבר אישי ומקצועי. נקודת האור היחידה שלו היא שוטרת בלגית שעמה הוא מתרועע.

קראו עוד בכלכליסט

משעני. "דרמת מתח שהיא גם סדרת דמות", צילום: תומי הרפז משעני. "דרמת מתח שהיא גם סדרת דמות" | צילום: תומי הרפז משעני. "דרמת מתח שהיא גם סדרת דמות", צילום: תומי הרפז

"זו חקירה בלשית, אבל הרבה מאוד קורה בתוך הראש של אברהם", אומר משעני, שגם שימש כיועץ ועורך התסריט. "לדמות של אברהם יש עולם פנימי, ואחד האתגרים הגדולים היה להעביר את העולם הפנימי שלו בספר לשפה טלוויזיונית. אתגר נוסף היה להאיץ את הקצב, וזה הצליח בין השאר בזכותו של מוריס כהן שמגלם אותו. זו דרמת מתח, אבל היא מאוד סדרת דמות". לצד כהן מככבים בסדרה צחי גראד, אורנה בנאי, עוז זהבי, מלי לוי, לירית בלבן, ענת מגן שבו ועוד.

דמותו של אברהם קרובה מאוד ללבו של משעני, שגם רואה דמיון ביניהם בסקרנות ובצורך להיות קרובים לכאב. לשאלה אם כהן הוא האברהם שראה במוחו כשכתב את הספר, הוא עונה: "אני לא מסוג הסופרים שמדמיינים את הדמויות שלהם עד לקצה הציפורן. אני לא יכול להגיד איך ראיתי אותו, אבל משהו במוריס עבד לי מאוד. זה לא המראה החיצוני, אלא מה שהוא הביא איתו לדמות, האופן שבו הוא משחק והשילוב בין חוסר ביטחון וההססנות מצד אחד ואיזשהו כוח מצד אחר. גם חיצונית הוא לא רחוק ממה שדמיינתי".

מה עם הצופים שקראו את הספר וכבר יודעים את הסוף?

"הפער בין מספר הצופים בטלוויזיה למספר קוראי הספרים הוא דרמטי, אז אני חושב שהעניין הזה זניח יחסית. עשו אינספור עיבודים לשרלוק הולמס וכולם ידעו את הסוף. זה עדיין מענג קוראים כי אנחנו לא תמיד זוכרים בדיוק את הסוף. הרבה פעמים בספרי מתח אני אוהב מאוד את הבלש אבל לא זוכר בדיוק מי עשה מה, אז נראה לי שזה עדיין מהנה". 

צחי גראד (מימין) ומוריס כהן ב"תיק נעדר", באדיבות כאן11 צחי גראד (מימין) ומוריס כהן ב"תיק נעדר" | באדיבות כאן11 צחי גראד (מימין) ומוריס כהן ב"תיק נעדר", באדיבות כאן11

אתה חושב שמי שיצפה בסדרה ילך לקרוא את הספר?

"אני מקווה אבל לגמרי לא בטוח. כשקידמתי את ספרי 'שלוש' אחת המוכרות בחנות ספרים סיפרה לי שאנשים באים ומבקשים ספרים שהפכו לסדרות. היא אמרה שמישהו הגיע וביקש את 'בשבילה גיבורים עפים' של נינט טייב", הוא צוחק. "אז אני לא יודע עד כמה זה החזיר את הקוראים לספר של אמיר גוטפרוינד, אבל אני בעיקר מקווה שהסדרה תעבוד בזכות עצמה. לספר יש חיים משלו".

כשצץ הרעיון להפוך את "תיק נעדר" לסדרה, משעני התבקש להיות התסריטאי בעצמו, אבל סירב. היום הוא כבר רואה את הדברים אחרת. "תסריטאי הוא מקצוע בדיוק כמו שסופר הוא מקצוע, ולפני ארבע־חמש שנים לא הייתי קרוב לשלב הזה ולא יכולתי להכריז על עצמי כתסריטאי, מלבד העובדה שרציתי להתפנות לכתוב את הספר הרביעי בסדרה. אבל בעבודה עם ארז, שכבר עיבד ספרים למסך ("אלנבי" של גדי טאוב — מנ"ש), למדתי המון, והיום אני כותב עם שירה חדד סדרת דרמה, שדווקא לא מבוססת על הספרים שלי".

תגיות