אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך אסון הכרמל דחף את גוגל למאבק באסונות

איך אסון הכרמל דחף את גוגל למאבק באסונות

התרעה משטפונות, כתוביות לסרטוני ווטסאפ והמרת טקסט להודעה קולית: הצצה לטכנולוגיות שפותחו במרכז המחקר של גוגל בישראל וכבשו את כותרות ועידת המפתחים של החברה

15.05.2019, 22:09 |  עומר כביר

פרופ' יוסי מטיאס, מנהל המחקר והפיתוח של גוגל בישראל, עמד במשרדי החיפה בחיפה וצפה בעשן שחור וסמיך מיתמר מהשריפה הגדולה בכרמל. "לא ידעתי מה קורה, לא ידעתי אם צריך לפנות את המשרד ומה לעשות. לא היה מידע באינטרנט", תיאר מטיאס את שאירע לפני כתשע שנים. "התקשרתי לראש העירייה וקיבלתי מספר של המשטרה, שלה היה מידע. ביקשתי מהצוות שלי להנגיש את המידע בתוצאות החיפוש בגוגל, ובתוך כמה שעות המידע שולב בפעם הראשונה במנוע החיפוש".

קראו עוד בכלכליסט

האנקדוטה הזו היתה תחילת מאמץ הפיתוח של גוגל למוצרי מענה למשבר (Crisis Response). המוצר הראשון, SMS Alert, מאפשר לשלב מידע רלבנטי וחיוני בתוצאות החיפוש פחות משעה אחרי שאירע אסון המוני. מאז השקתו הופעל הכלי ב־250 אירועים והמידע שהופץ דרכו נצפה 2 מיליארד פעמים. בוועידת המפתחים שערכה בשבוע שעבר הציגה גוגל את הפיתוח הבא של המוצר: מתן מידע מיידי במקרה של שיטפון, שכמו SMS Alert גם הוא פותח בישראל.

"שיטפונות הם אסון הטבע הנפוץ והקטלני בעולם, אבל רבים מנזקיו ניתנים למניעה", אמר סלע נבו, מהנדס בגוגל ישראל וראש מאמצי חיזוי השיטפונות של גוגל, במפגש עם עיתונאים ישראלים שנערך היום במשרדי החברה בתל אביב. "בין שליש לחצי מהנזקים ומהמחיר הכלכלי ניתנים למניעה עם מערכת התרעה טובה מספיק. הבעיה היא שברוב העולם, ובפרט במדינות מתפתחות, אין מידע ויכולות חישוביות ליצירת מערכות התרעה מדויקת. המידע כל כך לא מדויק שקשה להשתמש בו".

הצוות של נבו יצר אלגוריתם שסורק כמויות גדולות של תמונות אוויר וצילומי לוויין כדי להעריך את גובה האדמה ולייצר מפות טופוגרפיות ברזולוציה גבוהה פי 90 מהמפות הקיימות. "אנחנו משלבים את זה עם מידע של מדידות מהנהר ויוצרים סימולציה של תנועת המים במקרה של שיטפון", הסביר נבו. "אפשר לשלוח את המידע הזה לאנשים כדי להתריע בפניהם מפני שיטפון בסביבתם, להשתמש בו כדי להציג בגוגל מפות איפה מסוכן ואיפה בטוח, או לשלב אותו בתוצאות חיפוש רלבנטיות. בשנה שעברה ערכנו פיילוט מוגבל בהודו, ש־20% מהשטפונות בעולם מתרחשים בתחומיה. השנה הכיסוי הורחב למיליוני אנשים שחיים לאורך נהרות הגנגס ובראהמאפוטרה".

שיחות טלפון באמצע פגישה, בלי צורך לדבר

לצד הפיתוח של נבו וצוותו הוצגו פיתוחים נוספים שנולדו וקודמו במרכז המו"פ של גוגל בישראל, ושחשיפתם בוועידת המפתחים של החברה עוררה עניין בינלאומי. פיתוח מסקרן במיוחד הוא Live Relay, שמאפשר לחירשים ולכבדי שמיעה לנהל שיחות טלפון באמצעות תמלול הדברים שנאמרו לטקסט כתוב, והפיכת הודעות הטקסט שלהם לקול. לדברי מטיאס, פיתוח זה נולד בהמשך לפיתוח ישראלי שנחשף בשנה שעברה בשם Call Screen.

"זו טכנולוגיה שנועדה להתמודד עם שיחות לא רצויות", הסביר מטיאס. "אם אני מקבל שיחה ממספר לא מזוהה, הטלפון יכול לענות לה בהודעה אוטומית כמו 'שלום, אנא ספר לי מי מתקשר ובאיזה עניין'. תשובת המתקשר להודעה מתומללת בזמן אמת ומוצגת כטקסט כתוב למשתמש, שיכול לשאול שאלות המשך, לענות לשיחה או לדווח עליה כספאם. זו אחת התכונות הפופולריות במכשירי פיקסל של גוגל בארה"ב. הפעולה כולה מתבצעת על הטלפון".

Live Relay פותח ביוזמת מהנדסת התוכנה ספיר כדורי. "במשך שנים פיתחתי בזמני החופשי פתרונות לאנשים עם מוגבלויות", סיפרה. "לפני כשנה הנעתי שילוב בין התחביב לעבודה, הודות לטכנולוגיות החזקות של גוגל שאפשר להביא לבעלי מוגבלויות, וקיבלתי יד חופשית לפתח את הרעיון הזה. הכלי מאפשר לחירשים וכבדי שמיעה לנהל שיחות בלי עזרה מאדם נוסף ולהקליד בעת שהאדם השני בשיחה מדבר. כך שני הצדדים יכולים לתקשר, אחד בכתב ואחד בקול. מכיוון ששיחות טלפון הן פרטיות ואישיות, כל העיבוד מתבצע על הטלפון ובשום שלב לא נשלח מידע לשרתי גוגל".

להערכת מטיאס, התכונה עשויה להיות שימושית לציבור רחב בהרבה: "אנשים רבים מתלהבים מהיכולת לקיים שיחות טלפון במהלך פגישות או בתנאי רעש. כולנו נמצאים בסיטואציות שבהן זה יכול לעזור לנו".

ל־Live Relay עדיין אין תאריך השקה, אבל בן דודו Live Caption צפוי להגיע למשתמשים עם השקת פיקסל 4 בהמשך השנה. "חירשים לא מסוגלים לצפות בסרטים ללא כתוביות, אבל מה אם בן משפחה שולח להם סרטון?", שאל מטיאס. "Live Caption מסוגל לקחת כל סרטון ולתמלל אוטומטית את ערוץ הקול שלו, לא משנה אם זה סרטון שנשלח למכשיר ומאוחסן עליו או סרטון ביוטיוב".

פיתוח ישראלי נוסף שעורר עניין בוועידת המפתחים היה שילוב של תכונת Lens ב־Google Go — אפליקציית החיפוש של גוגל למכשירים זולים שמיועדת למדינות מתפתחות. השילוב מאפשר לכוון את עדשת המצלמה של המכשיר לטקסט, ולקבל מיידית תמלול קולי שלו. "כבר לפני שנה שילבנו בגוגל גו מוצר להקראת טקסטים באתרי אינטרנט", סיפר מטיאס. "יש אוכלוסיות שמתקשות בקריאה, ועכשיו אנשים שלא יכולים לצרוך מידע כתוב יכולים לשמוע אותו. זה גם מאפשר לי לשמוע כתבה כשאני נוהג או רץ. Lens מאפשרת להקריא כל טקסט שמצולם במכשיר, וזה פותח עולם לאנשים שמתקשים לקריאה. אפשר גם לחבר את התכונה לטכנולוגיית התרגום של גוגל ולהקריא טקסט שנכתב בשפה זרה".

להביא את הסיוע הקולי גם למי שמתקשים בדיבור

לא במקרה רבים מהכלים של גוגל מתמקדים בהמרה בין טקסט לקול, שהפך לאחד ממשקי השליטה הצומחים ביותר בשנים האחרונות. אלא שלא כולם יכולים לעבוד עם עוזרות קוליות, בפרט אנשים שסובלים ממגבלות שמשפיעות על הדיבור שלהם. לצורך כך פיתחה גוגל פרויקט מחקר בשם Euphonia, שמאמן מערכות זיהוי דיבור לזהות דפוסי דיבור חריגים.

"הרעיון נולד מפגישה עם חולה ALS, מתוך מחשבה איך אפשר לעזור לחולים", סיפר ראש צוות המחקר דותן עמנואל. "לפעמים קשה למערכות לזהות דיבור לא סטנדרטי, אבל בני משפחה ומטפלים מבינים אותם. חשבנו שאם אנשים מסוגלים ללמוד ולהבין, אפשר לנסות לאמן גם את המודלים שלנו.

"הפרויקט מתמקד בליקויי דיבור קשים שנגרמים מפרקינסון, גמגום או חירשות. התחלנו באיסוף הקלטות של חולים ואימון מודלים אישיים, שמאפשרים לסייע לאנשים על בסיס פרטני. התמקדנו בעולם של הרמקול החכם גוגל הום, כי רבים מהאנשים האלו מרותקים לכסאות גלגלים ומתקשים בפעולות פשוטות כמו הדלקת הטלוויזיה או כיבוי האור".

לדברי עמנואל, הפרויקט כבר זכה להצלחות ראשוניות. אחד האנשים שהצוות עבד איתם, מהנדס בגוגל שסובל מליקויי שמיעה, הקליט 10 שעות דיבור שאפשרו להוריד את שיעור השגיאה של התוכנה בזיהוי הדיבור שלו מ־70% ל־10% בלבד. "זה מבטיח אבל רק שלב ראשוני", הבהיר עמנואל. "יש עוד עבודה רבה מבחינת המחקר ונדרשות דוגמאות קול של חולים נוספים בשביל שיהיה מספיק מידע ואפשר יהיה לפתח מערכות שיעבדו בשביל כולם. אבל בדרך, אנחנו עוזרים לאנשים על בסיס פרטני וזו מטרה ראויה בפני עצמה".

לדברי מטיאס, כל המוצרים שהוצגו נולדו מיוזמות מקוריות של עובדי גוגל ישראל, והם מדגימים את היכולת של טכנולוגיית בינה מלאכותית לחולל שינוי אמיתי בעולם. "אנחנו בוחני בצורה רחבה את השימוש בבינה מלאכותית לפתרון בעיות חברתיות בכל רחבי העולם", אמר. "זה לא חדש לפתור בעיות בטכנולוגיה, אבל מהפכת הבינה המלאכותית מאפשרת לעשות דברים שעד כה היו דמיוניים בלבד". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות