אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפאל ותע"א נלחמות על הטאלנטים עם מענק חתימה צילום: בשמת איבי

רפאל ותע"א נלחמות על הטאלנטים עם מענק חתימה

ל"כלכליסט" נודע שהחברות יוכלו לגייס מצטיינים בתחומי הטכנולוגיה עם מענק של עד 150 אלף שקל. יוכלו להעניק 40 מיליון שקל השנה

20.05.2019, 08:20 | אמיתי גזית

רפאל והתעשייה האווירית יציעו עד 150 אלף שקל מענק חתימה או שימור לעובדים בתחומי הטכנולוגיה, לפי התוכנית לגיוס טאלנטים שאישרו רשות החברות הממשלתיות ואגף הממונה על השכר במשרד האוצר, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

היקף המענקים הכולל ששתי החברות יוכלו לתת יחדיו עד סוף 2019 הוא 40 מיליון שקל. בהתאם לתוצאות המהלך רשות החברות תחליט אם להמשיכו גם לאחר 2019. המענק לעובד יגיע מתקציב החברות, ויינתן על פי מדיניות שכר שכל אחת מהן תגבש בעצמה.

התוכנית נולדה כדי לאפשר לחברות להתמודד בהצלחה בתחרות מול חברות ההייטק על מהנדסים ומפתחים מובילים בישראל. עיקר התחרות היא מול חברות בינלאומיות המפעילות בישראל מרכזי מחקר ופיתוח. מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי שכר מהנדס זוטר בתחילת דרכו ברפאל הוא 10,500 שקל ברוטו, ובתעשייה האווירית 8,000 שקל.

אייל סולומון, מנכ"ל חברת ההשמה אתוסיה, אמר כי "זה שכר מאוד נמוך. בשוק הפרטי בוגר תואר חסר ניסיון יתחיל במשכורת של 15 אלף שקל בחודש. לכן כשמישהו מהתעשייה האווירית או רפאל מקבל הצעת עבודה, לרוב הוא חותם במקום בלי להתלבט. החברות האלה מנסות לפתור את מגבלת השכר בכך שהן מעסיקות עובדים דרך חברות כוח אדם או פרילנסרים (כך הן לא כפופות למגבלות השכר בחברות ממשלתיות - א"ג), אבל הדרך הזו עולה להן יותר מאשר לשלם לשכיר".

מנהל רשות החברות ינקי קוינט, צילום: בשמת איבי מנהל רשות החברות ינקי קוינט | צילום: בשמת איבי מנהל רשות החברות ינקי קוינט, צילום: בשמת איבי

מנתונים שפרסמה אתוסיה באפריל השנה עולה כי מתכנתים חסרי ניסיון מרוויחים בתחילת דרכם 20-15 אלף שקל בחודש. סולומון הוסיף כי "החברות הביטחוניות הישראליות מצליחות לגייס מומחים בתחומי הביטחון, אך מתקשות לגייס מהנדסי תוכנה וחומרה, מכיוון שבתחום זה שוררת תחרות עוצמתית, יש מחסור במועמדים טובים המתאימים בפרופיל ובידע לחברות אלה".

מהנתונים של אתוסיה עולה כי הפערים בין התעשיות הביטחוניות לשוק הפרטי מצטמצמים כאשר משווים שכר של מהנדסים ותיקים יותר. לפי אתוסיה, מהנדסי תוכנה בעלי תשע שנות ניסיון ויותר ירוויחו כ־30 אלף שקל בחודש, שכר מהנדסי חומרה יגיע עד לכ־40 אלף שקל ובמקרים מסוימים עד ל־50 אלף שקל. לשם השוואה, מהנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי בתעשייה האווירית וברפאל מהנדסים ותיקים שלא מוגדרים בכירים מרוויחים כיום עד 42 אלף שקל בחודש, ושכר מהנדסים בכירים הוא 51–57.5 אלף שקל.

לפי הדו"ח האחרון שפרסמה רשות החברות על השכר בחברות הממשלתיות, רפאל והתעשייה האווירית העסיקו יחד 22 אלף עובדים ב־2017. בתעשייה האווירית שיעור הוצאות השכר מכלל הוצאות החברה היה 26%, וברפאל הוא עמד על 14.3%. בשנים 2018-2016 התעשייה האווירית עברה תוכנית התייעלות שבעקבותיה פרשו מהחברה 800 עובדים. בנוסף, בתחילת 2019 עברה החברה הליך של מיזוג שלוש חטיבות לחטיבה אחת. לפי הדו"ח, ב־2017 מצבת כוח האדם של רפאל דווקא גדלה בכ־470 איש. השכר הממוצע בחברות הממשלתיות גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק – 22.5 אלף שקל לעומת 9,800 שקל (נכון ל־2017), ואילו השכר הממוצע בחברות הביטחוניות הוא 25 אלף שקל.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
מתוך הכרות עמוקה
אלתא חברה מצויינת עם עובדים מכל קצוות הסקלה. אנשי מקצוע שמושכים את החברה למעלה ועד החוליות החלשות שמתקשים או נץתעצלים לעשות את עבודתם.החברה עברה הרבה תהפוכות בשנים האחרונות, נטישת עובדים טובים שלא מצאו את עצמם במיבנה החדש ותהליכים שזעזעו רבים. צריכים להבין שאיחודים ושינויי תפקידים לא תמיד נעשים בצורה יפה או מכבדת. עכשיו זו תקופה של השתחררות מהפוליטיקות והמינויים והמלחמות על הניהול. סוף סוף מתמקדים ביעול וקידום העבודה. גם קביעת מדדים לתפוקות ושאלונים כדי לשמוע את העובדים. בתקווה שאכן יביא לעלייה
רון ארד  |  22.01.21
8.
תעש"א משלמת מחיר יקר של בריחת הון אנושי
בגלל בורד מנהלים לא מקצועי ועובדים שאינם מהנדסים שמתבלבלים וחושבים שהם חוקרים... מציע לרפאל לאסוף אותם אליו ולתת מענק יפה כי מי שנכווה ברותחין פעם אחת יברח גם מפושרים... בקיצור, תלמדו לפרגן כלכלית להון האנושי מלכתחילה. מישום מה משכורות בשחקים זה רק לעובדי פח במשרדי ממשלה במיוחד כול אלו שיש להם זיקה למשרד האוצר
אני  |  11.08.19
7.
דמיון מודרך
כעובד בתעשיה האוירית נדהמתי לקרוא את המשפט הבא: "בתעשייה האווירית וברפאל מהנדסים ותיקים שלא מוגדרים בכירים מרוויחים כיום עד 42 אלף שקל בחודש, ושכר מהנדסים בכירים הוא 51–57.5 אלף שקל". מאיפה המספרים האלה? הם כפולים מהמוכר והידוע במחוזותינו. למי צריך לגשת כדי לקבל את הסכומים הדמיוניים האלה?
סגול כהה  |  24.05.19
6.
תעשייה אווירית
בתעשיה האווירית האנשים מונעים לא רק מכסף. זה נכון, יש גם אנשים שלא פועלים בשיא התפוקה, אך מרבית מהאנשים עובדים קשה וגאים בעשייה שלהם. לא לחינם החברה במשך שנים נחשבת כאחד המקומות הטובים ביותר לעבוד בהם. תחושת הסיפוק והשליחות בעשייה היא חשובה מאוד. השכר אומנם לא גבוה כמו בהיי טק, אך יש יציבות תעסוקתית ועוד המון תחומים בה התע"א דואגת לתנאי ההעסקה מלבד השכר לפנסיה. מיותר לציין את הקושי בזה מאחר ומדובר בחברה ממשלתית. התעשייה האווירית עושה לא מעט פעולות בכדי לשפר את שכר העובדים ולהתאימו לשוק העבודה המתחדש. המידע בכתבה זו רק ממחיש את הפעולות והקשב של החברה לנעשה בשוק. אני לא עובד התע"א, אך מאוד גאה בהישגים שלה לאורך השנים לביטחון מדינת ישראל.
חיים חבשוש  |  23.05.19
לכל התגובות