אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות המסים רוצה למצות את גביית מס הרכב, ודורשת תעודות צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

רשות המסים רוצה למצות את גביית מס הרכב, ודורשת תעודות

הרשות חוששת שיבואני הרכב יבקשו מהיצרניות לבצע שינויים במכוניות, במטרה להפוך אותן ל"ירוקות" יותר ולזכות אותן בהנחת מס. לכן היא תדרוש מהיבואנים להציג "תעודת זהות" לכל מכונית חדשה, דבר שיסרבל הליכים ויקפיץ עלויות

21.05.2019, 08:14 | תומר הדר

רשות המסים נערכת להגברת האכיפה על יבואני הרכב עם כניסת מתווה המס הירוק לתוקף בחודש שעבר.

קראו עוד בכלכליסט

כך עולה מתוכנו של מסמך שהופץ בשבוע שעבר בקרב היבואנים. על פי רשות המסים, מתחילת יולי יידרשו כל יבואני הרכב בישראל לספק לרשות המסים מסמכי COC ( certificate of conformity ) בנפרד לכל מכונית חדשה שתיובא לישראל.

מנהל רשות המסים ערן יעקב. "הגברת האכיפה בנושא הטבות המיסוי הירוק", צילום: עמית שעל מנהל רשות המסים ערן יעקב. "הגברת האכיפה בנושא הטבות המיסוי הירוק" | צילום: עמית שעל מנהל רשות המסים ערן יעקב. "הגברת האכיפה בנושא הטבות המיסוי הירוק", צילום: עמית שעל

עבור יבואני הרכב מדובר במכה קשה. מסמכי COC הם מעין תעודת זהות של כל מכונית חדשה אשר מיוצרת באירופה. מדובר במסמך מפורט שיצרן רכב מנפיק לפי תשלום - של שקלים בודדים - עבור כל מכונית חדשה. המסמך כולל עשרות סעיפים המפרטים את כל נתוני הרכב, החל במידת הצמיגים וכלה במשקלים המדויקים, מפרטי הבטיחות והמפרטים הטכניים.

עד כה לא נדרשו יבואני הרכב להגיש מסמכים כאלה, וברשות המסים הסתמכו רק על הצהרת היבואנים. זאת בהתאם להנחיה שהוציא משרד התחבורה לפני כעשור, הקובעת כי למרות קיומם של מסמכי COC עבור כל מכונית המיוצרת עבור שוק הרכב האירופי, בפועל הצגת ה־COC אינה נדרשת, בין היתר לנוכח תוספת העלויות והסרבול הכרוך בנוהל. אולם כאמור, מ־1 ביולי יבואני הרכב יידרשו להציג את המסמכים.

הסיבה לכך שיבואני הרכב יידרשו להציג את המסמכים, כך טוענים ברשות המסים, היא חשש מפני אובדן הכנסות הנובע מניסיונות של יבואני הרכב בישראל לבצע שינויים בהגדרת המכוניות שייובאו לישראל. למשל, שינויים שיפחיתו את שיעור פליטת המזהמים המוצהר שלהן, פעולה שתביא לעלייה בציון הירוק שלהן, וכפועל יוצא מכך להגדלת זיכוי המס על הרכב.

לדוגמה, במכונית שבה מותקנים צמיגים דקים יותר ממפרט היצרן המקורי, עשויה צריכת הדלק לרדת מעט ביחס למפרט המקורי, משמע המכונית תקבל ציון ירוק טוב מכפי שעליה לקבל במקור, ותקבל זיכוי מס גבוה יותר.

מלבד העובדה שיבואני הרכב יצטרכו מחודש יולי להנפיק מאות אלפי תעודות ייצור ולשלם עליהן, הנוהל החדש יוצר בעיה נוספת - מכיוון שהוא אינו חל על רכבים שאינם מיוצרים עבור שוק הרכב האירופי. כלומר, כל רכב שמיוצר למשל בתקינה אמריקאית אינו מסוגל לענות על כללי ה־COC, והמשמעות היא כי לא ניתן להנפיק לו את המסמכים הנדרשים על ידי רשות המסים ולקבל אישור לשיווקו בישראל.

מרשות המסים נמסר: "כחלק ממאמצי הגברת האכיפה בנושא הטבות המיסוי הירוק נדרשים יבואני הרכב להמציא מסמך COC המהווה את תעודת הזהות של הרכב. ככל שיועלו על ידי יבואני הרכב פניות פרטניות בעניין יישום ההנחיה, כל פנייה תיענה לגופה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות