אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיבוב פרסה: המשרד להגנת הסביבה לא יפרסם תקן ישראלי לקרינה ממכוניות

בלעדי לכלכליסט

סיבוב פרסה: המשרד להגנת הסביבה לא יפרסם תקן ישראלי לקרינה ממכוניות

לפני שנה נחשף ב"כלכליסט" על החלטת המשרד לגיבוש תקן קרינה ישראלי מחמיר. אולם, לנוכח התנגדויות מצד יבואני הרכב ומשרד התחבורה הוחלט לסגת מהרעיון ולהמתין לקביעת תקן בינלאומי חדש בשנת 2022

25.05.2019, 14:44 | תומר הדר

הרכבים ההיברידיים שולטים בשוק הרכב הישראלי וימשיכו לשלוט בו ככל הנראה בשנים הקרובות, אך במשרד להגנת הסביבה הוחלט לאחרונה שלא לקבוע תקינה ייחודית למדידת קרינה מכלי רכב בישראל, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

כזכור, לפני שנה נחשף ב"כלכליסט" כי לנוכח העובדה שישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שבהן מכוניות היברידיות שולטות בשוק, הודות לתמריצי מס שמקבלים חלק מן הדגמים ההיברידיים, הוחלט במשרד להגנת הסביבה שלא להסתמך על יצרני הרכב המצהירים שמכוניותיהם עומדות בתקני קרינה בינלאומיים - ולבצע בדיקות קרינה עצמאיות בישראל, בין היתר לנוכח דאגה שהביעו גופים צרכניים וארגוני עובדים שביצעו בדיקות קרינה במכוניות באופן עצמאי וטענו כי רמות הקרינה גבוהות.

בעולם, הקרינה שנפלטת על ידי מכוניות נמדדת בהתאם לתקן שנקבע על ידי ארגון הבריאות העולמי, ואולם, התקן אינו נוגע רק למכוניות אלא אפילו למוצרי חשמל. גם בישראל אין כיום שום תקן שנוגע ספציפית למכוניות - שמידת הקרינה שהן פולטות צריכה רק לעמוד בהגדרות חוק הקרינה הבלתי מייננת, שתקף גם הוא לשלל מוצרים שאינם קשורים לתעשיית הרכב. תקינה מחייבת למכוניות תגובש על ידי ארגון הבריאות העולמי - אך רק בעוד שלוש שנים.

בישראל מתיימרים להקדים את התקינה העולמית בתחומים רבים, כולל רכב, למשל באימוץ מערכות בטיחות למכוניות. אך דווקא בישראל - אחת המדינות הבודדות בעולם שבה רכבים היברידיים ניצבים בראש טבלת המכירות - הוחלט לחכות לאירופה. לפי הערכות, עם חדירת טויוטה קורולה ההיברידית לשוק הישראלי בתחילת השנה, צפוי נתח השוק של הרכבים ההיברידיים לגדול יותר ב-2019.

יונדאי איוניק היברידית יונדאי איוניק היברידית יונדאי איוניק היברידית

כאמור על פי הנוהל שגובש בשעתו על ידי המשרד להגנת הסביבה, היו אמורות כל המכוניות המשווקות בישראל להיות מסומנות לפי דרגות קרינה. הבדיקות הישראליות היו אמורות להיות מחמירות מאלה הנהוגות בעולם - מה שעורר התנגדות בקרב יבואני הרכב שחששו מפגיעה במכירותיהם לנוכח עצם פרסומם של נתוני קרינה, בין אם גבוהים ובין אם נמוכים.

גם במשרד התחבורה פנו בשנה שעברה אל המשרד להגנת הסביבה בבקשה שלא לקבוע תקן קרינה ישראלי, מחשש לצמצום היצע הדגמים המשווקים בישראל, כלומר מחשש מפני מצב שבו לקוחות יחששו לרכוש רכבים שרמות הקרינה בהם נחשפות.

ואכן, לאחרונה נקבע במשרד להגנת הסביבה כי המשרד יוותר על הכוונה ליצור תקן ובמקום זאת ימתין עד שנת 2022 לקביעת תקן בינלאומי חדש לקרינה. יש להדגיש כי התקן הבינלאומי החדש לקרינה נהגה באיחוד האירופי בדיוק מאותן סיבות שגרמו למשרד להגנת הסביבה ליזום את התקן הישראלי, קרי חשש מפני קרינה גבוהה במכוניות עתירות מערכות חשמל.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "לאור העובדה שבימים אלו מתבצעת עבודה להכנת תקינה בינלאומית בנושא, אשר צפויה להתפרסם ב-2022, המשרד להגנת הסביבה החליט בשלב זה לא לקדם תקינה ישראלית ייחודית, אלא להמתין להשלמת הליך התקינה הבינלאומית. לאחר מכן, המשרד יקדם הליכי אימוץ של תקינה זו. המשרד להגנת הסביבה, בדומה ליתר משרדי הממשלה בישראל, נוהג לאמץ תקנים בינלאומיים ברגולציה  ובחקיקה.יובהר, כי ישראל אינה מייצרת כלי רכב, ולכן אין דחיפות בקידום תקינה מקומית".

תגיות

41 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות