אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"רפרטואר לעיר טעונה" - העונה החדשה של תיאטרון החאן צילום: יואב דודקוביץ

"רפרטואר לעיר טעונה" - העונה החדשה של תיאטרון החאן

דת־מדינה, נשים חזקות, פנטזיה על שלום וירושלים. המנהל האמנותי אודי בן־משה מדבר על העונה החדשה

26.05.2019, 08:21 | מאיה נחום שחל

"ירושלים היא העיר הכי פוליטית בארץ, שם קורים הדברים, שם נחתכים העניינים", אומר אודי בן־משה, מנהלו האמנותי של תיאטרון החאן הירושלמי בחצי השנה האחרונה. "זו עיר טעונה, מסובכת ומאתגרת, אבל גם הכי מגוונת, עם כל כך הרבה זרמים מסקרנים, גם אסלאם, גם נצרות וגם יהדות, לעומת תל אביב, שהיא ההום טאון שלי, אבל הכל בה די דומה".

קראו עוד בכלכליסט

אף שלאורך השנים ביים בכל התיאטראות הגדולים, שימש כבמאי הבית של החאן וזכה בפרס התיאטרון כמה פעמים, הרפרטואר של העונה הקרובה בתיאטרון הירושלמי הוא הראשון שהוא מרכיב כמנהל אמנותי. "זו עונה קצת ירושלמית, קצת פוליטית וקצת של שדים ורוחות. הקהל כאן נהדר וסקרן, אנשים אינטליגנטים, אנשי ספר, שפתוחים לדברים חדשים, והמגוון הופך את התיאטרון למעניין ומאתגר מאוד. יש יותר ויותר חובשי כיפות ומסורתיים בקהל, החילונים מתמעטים והקהל הוותיק של החאן התבגר. אנחנו מנסים להילחם בבריחה של הצעירים מהעיר ולייצר כל מיני מסגרות שיעשו להם חשק להישאר. אבל אני לא מרגיש שאני מתחנף או עושה יידישקייט, אני מביא חומרים מעניינים כמו שהייתי עושה בכל תיאטרון".

תיאטרון החאן, צילום: עמית שאבי תיאטרון החאן | צילום: עמית שאבי תיאטרון החאן, צילום: עמית שאבי

העונה, שתחל באוקטובר, תיפתח בהצגה "אנטיגונה" מאת סופוקלס, בבימויו של בן־משה. "אנטיגונה היא נערת גבעות דעתנית שעומדת מול השליט החילוני, ונראה לי הכי מתבקש לעשות את זה ממש בלי בושה. המחזה הזה משקף מצב טראגי שבו כשאתה מעמיד את חוקי ההלכה מול חוקי המדינה, זה נגמר בטרגדיה. המחזה המקורי אולי מתרחש ביוון העתיקה, אבל המצב הזה קיים גם אצלנו היום. המתח בין חוק הדת לחוק המדינה הוא קונפליקט שרובץ לפתחנו, ולהעלות את אנטיגונה ככה זה לפרצוף, זה עלינו. אני ממש נמנע מלעשות אותו כללי אירופי, כי הוא פה. זה לא יהיה משל, הנמשל יהיה בחוץ".

בן-משה, צילום: יואב דודקוביץ בן-משה | צילום: יואב דודקוביץ בן-משה, צילום: יואב דודקוביץ

אנטיגונה היא לא האשה החזקה היחידה שבן־משה הציב ברפרטואר, ובחזון שלו צריך לתת במה ליותר נשים יוצרות לתיאטרון. בעונה החדשה תביים בחאן לראשונה נעה וגנר, את הדרמה "נתן החכם" מאת גוטהולד אפרים לסינג. זה מחזה שמתרחש בימי כיבוש ירושלים בידי סלאח א־דין, שמתאר ניסיון פיוטי לגשר על הפערים בין הנצרות, האסלאם והיהדות - פנטזיה על שלום.

בסימן ירושלים גם יעלה העונה הרומן האוטוביוגרפי "סיפור על אהבה וחושך" של עמוס עוז, שכבר זכה לעיבוד קולנועי בבימויה של נטלי פורטמן, אבל זו הגרסה הבימתית הראשונה שלו, בעיבוד ובימוי של איה קפלן. עוז מגולל בו את סיפור ילדותו בירושלים על רקע הקמת המדינה. עוד יעלו ההצגה "השד יודע", המבוססת על הספר "טייבלה והשד שלה" של בשביס זינגר, בעיבוד מודרני של רוני סיני ושירילי דשא, שגם תביים לראשונה בחאן, "מותו של סוכן" מאת ארתור מילר, המציג את החלום הקפיטליסטי ושברו, והקומדיה "רוחות עליזות" מאת נואל קאוורד.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות