אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא רק יותר מס, גם מס צודק יותר צילום: עמית שעל

לא רק יותר מס, גם מס צודק יותר

שופטי בג"ץ פסקו כי רשות המסים, שנצמדת לתקנות שמחשבות את גובה תשלום המס עבור השימוש ברכב מהעבודה, פועלת על פי חוק - למרות שמדובר בתקנות מכלילות; הבעיה היא שכבר שנים קיימת טכנולוגיה טובה ובשלה המאפשרת לעקוב אחרי השימוש הנעשה בכל כלי רכב בנפרד תוך ביצוע חישוב דיפרנציאלי

26.05.2019, 08:12 | עמרי מילמן

סוגיית שיעור המס שעובדים נדרשים לשלם עבור רכב שקיבלו ממקום העבודה מעסיקה את ענף המיסוי זה זמן רב - וכן את העובדים הרבים המחזיקים רכב מהעבודה. למרות העיסוק הרב בנושא בשנים האחרונות, לפחות בינתיים לא נראה שיש שינוי באופק.

קראו עוד בכלכליסט

בסוף השבוע בג"ץ סתם את הגולל על התקווה שיהיה שינוי כלשהו בקרוב בתחום. שופטי בג"ץ פסקו כי רשות המסים, שנצמדת לתקנות שמחשבות את גובה תשלום המס עבור השימוש ברכב מהעבודה, פועלת על פי חוק - למרות שמדובר בתקנות מכלילות שפוגעות בחלק גדול מבעלי הרכבים מהעבודה. הכוונה בעיקר למי שרוב השימוש שלהם ברכב נעשה למטרות הגעה לעבודה ונסיעות עבודה, לעומת מי שגם משתמשים בו באופן משמעותי למטרות פנאי.

 , צילום: יריב כץ צילום: יריב כץ  , צילום: יריב כץ

הפסיקה של בג"ץ לא מפתיעה. אם התקנות בתוקף, אין לרשות המסים סיבה חוקית לסטות מהן. הבעיה היא שכבר שנים קיימת טכנולוגיה טובה ובשלה המאפשרת לעקוב אחרי השימוש הנעשה בכל כלי רכב בנפרד, באופן שמאפשר לייצר סטנדרטים שונים של שימוש לבעלי מקצועות שונים, וחישוב דיפרנציאלי של שיעור המס. הטכנולוגיה הזאת מאפשרת לרשות המסים לעשות את כל זה כבר כיום, כמעט ללא התערבות של פקידים.

אבל הרשות לא שם. מבחינתה, מיסוי פרטני של השימוש ברכב זו עבודה בהיקף לא סביר, שלא מצדיקה את התועלת שיכולה לנבוע ממנה.

זה לא חריג שהקושי של המגזר הציבורי להתקדם מבחינה טכנולוגית מושך את המגזר העסקי, ואת המדינה כולה, אחורה. אבל כשזה קורה ברשות המסים, העלויות גבוהות בהרבה. זה נכון גם בגלל המיסוי הצודק יותר שניתן להחיל, כזה שלפיו מי שמשתמש ברכב בעיקר לפנאי ישלם יותר ומי שבעיקר לצורכי עבודה ישלם פחות. אבל זה נכון גם בגלל האפשרות לגבות יותר מס.

אם ברשות המסים ישכילו לאמץ שיפורים טכנולוגיים בצורה יעילה, פקידי השומה יוכלו להגיע למעלימי מס יותר בקלות. ברשות מבינים את זה, ובשנים האחרונות דאגו לקבל מספיק סמכויות וכלים כדי לרתום את הררי הנתונים שניתן לאסוף על תושבי ישראל במאבקם לאתר מעלימי מס. זו כמובן מטרה ראויה, אבל אולי הגיע הזמן שברשות יילחמו על הטמעת הטכנולוגיה לא רק כדי להגדיל את הגבייה, אלא גם כדי לגבות מס צודק יותר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
ישנם אי דיוקים של הכותב
נסיעה מהבית לעבודה היא נסיעה פרטית. כך שאי מיסוי טובת ההנאה משמעותה אפליה בין מקבלי הרכב הצמוד לשאר העובדים במשק שבאים לעבודה עם הרכב הפרטי. לגבי ציבור הטכנאים- לעובד יש אפשרות להשאיר את הרכב במקום העבודה ולא יזקף לו שווי כלל, אם הוא לוקח את הרכב הביתה לשימוש פרטי שלא יתלונן.
יהונתן  |  27.05.19
2.
לא הסברת למה השיטה הנוכחית לא צודקת
לטענתך "מי שרוב השימוש שלהם ברכב נעשה למטרות הגעה לעבודה" צריך לשלם פחות מס ממי שמשתמש בו בעיקר לפנאי. טענה זאת לא רק חסרת ביסוס אלא לא צודקת כלל. למען גילוי נאות אני משתמש ברכב מהעבודה בעיקר כדי להגיע לעבודה וחזרה, אבל אני לא חושב שמגיעה לי כל הנחה במס לעומת השכן בקומה מעלי או הקולגה במשרד שבחרו להגיע במכונית פרטית בבעלותם ושילמו את כל ההוצאות עליה בכסף שהם שילמו עליו מס הכנסה מלא. כן יש את הנושא של העובדים שמתמשמים ברכב לצרכי עבודה כגון אנשי מכירות וטכנאים. אתה צריך להתמודד מול הטענה של מס הכנסה שלמרות שהרכב משמש גם לשימוש פרטי (והגעה לעבודה נחשבת שימוש פרטי) וגם לשימוש עסקי, עדיין התועלת האישית שהעובד מקבל מהיכולת להשתמש ברכב לשימושו האישי זהה לזו של עובד שמשתמש ברכב רק לשימוש אישי ולכן המס הוא אותו מס. כאן יש אולי להפריד בין מי שלצורכי העבודה מקבל רכב גדול יותר (למשל כדי להוביל סחורה) או שהרכב מאובזר או מלא באופן קבוע בציוד של העבודה וכך השימוש הפרטי נפגע בהשוואה לשווי המס.
ציניקן  |  26.05.19