דו"ח טכנולוגי
אפל נגד גוגל: מי מהשתיים הפכה את הפרטיות למוצר פרימיום?
מנכ"ל גוגל טען שיש חברות שבגללן פרטיות זמינה רק למי שמשלם יותר - מה חלקה של החברה במצב הזה, ומה חלקה של אלופת הפרימיום אפל? וגם: קנדה מצפה שפייסבוק ומיקרוסופט ייערכו לבחירות הכלליות שלה, ומה קרה לתיכוניסט שפרץ פעמיים למערכות אפל כדי לקבל הצעת עבודה
נציבות הגנת הפרטיות של אירלנד פתחה בשנה האחרונה ב-19 חקירות נגד חברות טכנולוגיה בחשד שעברו על הכללים החדשים. מרביתן - 11 - נגד פייסבוק או אחת מהאפליקציות שלה, ווטסאפ ואינסטגרם. גם טוויטר ולינקדאין נמצאות תחת חקירה, ורק בשבוע שעבר פתחה הנציבות בחקירה נגד גוגל שבודקת האם השימוש שעושה החברה במידע אישי כדי להציג פרסומות ממוקדות מהווה הפרה של כללי האיחוד.
החקירה נגד גוגל מגיעה אחרי שבינואר השנה רגולטור המידע של צרפת, CNIL, קנס את גוגל ב-50 מיליון יורו בגין "חוסר שקיפות, מידע לא מספק והעדר הסכמה מודעת בנוגע לפרסומות מותאמות אישית". 50 מיליון יורו, אגב, מתוך 56 מיליון יורו בקנסות סך הכול שהוטלו בשנה החולפת. כלומר, בשנה הראשונה ל-GDPR גוגל ספגה כמעט את כל העונשים שהוטלו על הפרת הכללים.גוגל, לצד פייסבוק, נמצאת בחזית החברות שמפירות פרטיות משתמשים, וכולם רואים את זה. לכן דברים שכתב לאחרונה מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, במאמר שפרסם בניו יורק טיימס מעוררים תרעומת רבה: "מבחינתנו, פרטיות לא יכולה להיות מוצר יוקרה שזמין רק לאנשים שיכולים לשלם על מוצרי ושירותי פרימיום", הוא טען. "פרטיות חייבת להיות זמינה באופן שווה לכולם בכל העולם".
פיצ'אי קשר את תפיסה זו למה שהוא תיאר כאידאולוגיית הליבה של גוגל – ליצור מוצרים נגישים גלובלית, בין אם המשתמש הוא פרופסור בהרווארד ובין אם הוא סטודנט באזור הכפרי של אינדונזיה. הוא גם לא שכח להזכיר, כמובן, תכונות פרטיות שחשפה גוגל לאחרונה - כמו האפשרות להפעיל מצב גלישה אנונימית ביוטיוב, בדומה למוד אינקוגניטו בדפדפן.אף שלא הזכיר את היריבה אפל בשמה, אין ספק שההתייחסות לפרטיות כמוצר יוקרה כוונה ישירות לחברה, והיא ניסיון לעקוץ אותה. הרי רק במרץ חשפה החברה פרסומת חדשה לאייפון שמדגישה את הגנות הפרטיות שלו.
"אם הפרטיות חשובה לך בחיים", נאמר בה, "היא צריכה להיות חשובה גם בטלפון שבו נמצאים החיים שלך. פרטיות. זה אייפון". דגם האייפון שמככב בפרסומת, האייפון XS, עולה, למי שהספיק לשכוח, 999 דולר בארה"ב, לפני מס. מוצר יוקרה לכל דבר ועניין.
ואולם, בראיון לאינדיפנדנט שהתפרסם אתמול דחה סגן הנשיא הבכיר להנדסת תוכנה באפל, קרייג פדריגי, את הדברים של פיצ'אי. "אני לא קונה את העקיצה של של מוצר יוקרה. אנחנו רוצים למכור מוצרי אפל לכל מה שאפשר, לא רק כמוצרי יוקרה. אנחנו חושבים שכולם צריכים להנות מחוויית מוצר מעולה", אמר.
פדריגי מעוות קצת את המציאות; יכול להיות שאפל באמת רוצה למכור את המוצרים שלה לכולם, אבל בסופו של דבר המחיר הגבוהה שלהם, ובמיוחד מחיר האייפונים שנמצא בעלייה בשנים האחרונות, הופך אותם למוצרי יוקרה שנגישים רק לפלחי אוכלוסייה מסוימים (ולראיה, נתח השוק המזערי של החברה בהודו, 1.2% נכון לסוף 2018, שם יש עדיפות ברורה בקרב צרכנים לרכישת סמארטפונים זולים יחסית).
המציאות כיום היא שפרטיות היא באמת מוצר יוקרה, ומי שרוצה לשמור על המידע האישי שלו צריך לבחור במוצרים ושירותים שעולים לא מעט כסף, לפעמים הרבה מאוד כסף. אבל בניגוד לביקורת שעולה מדברי פיצ'אי, האשמה צריכה להיות מוטלת לא על אפל, אלא דווקא על גוגל עצמה. שכן המודל העסקי של החברה, שהוא כיום הנפוץ ביותר בקרב חברות שירותים מקוונים, הוא זה שהפך את הפרטיות למצרך לעשירים בלבד.
מצחיק לראות את מנכ"ל גוגל מלין על כך שפרטיות הפכה למוצר יוקרה, כשהחברה שהוא עומד בראשה היא בין האחראיות העיקריות למצב הזה. גוגל, הרבה לפני שפייסבוק הגיעה לשטח, היתה הראשונה למסחר מידע אישי של משתמשים ולנצל אותו לצורך הצגת פרסומות מותאמות אישית. היא אוספת באובססיביות מידע על משתמשיה, ומאחסנת אותו לצורך יצירת פרופיל מפולח ומדויק - החל מהיסטוריית חיפוש בגוגל וצפייה ביוטיוב, עבור באיסוף מידע מיקום באמצעות אפליקציית גוגל מפות, וכלה בניטור דפוסי שימוש בסמארטפון בסיוע מערכת ההפעלה אנדרואיד. כל פעם שצרכן עושה שימוש במכשיר, שירות או תוכנה של גוגל - הידע של החברה לגביו גדל. זו לא מקריות, ככה היא עצבה את השירותים שלה, זו הליבה של פעילותם.תהיה זו טעות להאשים את גוגל בכל בעיות הפרטיות בעולם, אבל אי אפשר להתעלם מכך שלחברה חלק מרכזי ביצירת המצב הנוכחי. היא זו שיצרה את הבחירה הדיכוטומית בין חינם ופולשני ליקר ופרטי, לא אפל שפשוט הגיבה למצב שנוצר וניצלה אותו כדי לספק ללקוחות שלה את מה שהם מבקשים. אם הנושא כל כך חשוב לגוגל, במקום לכלכך על חברות אחרות שממש דואגות לפרטיות המשתמשים שלהן הגיע הזמן שתזיז את עצמה ותבצע מהלכים אמיתיים בנושא. ולא להשיק רק עוד תכונת פרטיות מצחיקה שאף משתמש לא מכיר.
קצרצרים
1. ואם כבר מדברים על גוגל ופרטיות, החברה הודיעה אתמול שתשקיע 600 מיליון יורו בחוות שרתים חדשה בעיר האמינה שבפינלנד, היכן שכבר השקיעה בעבר 800 מיליון יורו להקמת דאטה סנטר במפעל נייר ישן. מה יאוחסן שם? עוד מידע אישי של משתמשים, אלא מה?
2. קנדה נערכת לבחירות באוקטובר, ובכירים בממשל שם קוראים לפייסבוק ומשום מה גם למיקרוסופט לפעול להגברת האבטחה במדינה, באמצעות הסרת חשבונות מזויפים ומלחמה בבוטים. "עידן המערב הפרוע ברשת לא יכול להימשך", אמרה שרת המוסדות הדמוקרטיים, קרינה גאולד. "חוסר פעולה אינו אפשרות. אסור לאפשר דיסאינפורמציה".
3. אחד הממים האהובים ברשת העברית הוא זה של איל שני מכריז במאסטר שף "זה או הצלחה ענקית או, רוב הסיכויים, התרסקות איומה". במקרה של ההאקר בן ה-17 שפרץ למערכות של אפל - פעמיים - מדובר כנראה בהתרסקות. ההאקר, תושב אוסטרליה, חדר למערכות ענקית הטכנולוגיה בתקווה שתציע לו עבודה. במקום זאת, הוא עומד בימים אלו למשפט שבסיומו עלול להישלח למאסר. אולי אחרי השחרור תחכה לו הצעת עבודה מהחברה (אל תבנו על זה אבל).
5 תגובות לכתיבת תגובה