אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביט, פפר פיי ופייבוקס רוצות להחליף את כרטיסי האשראי בסופר־פארם צילום: verifone

בלעדי לכלכליסט

ביט, פפר פיי ופייבוקס רוצות להחליף את כרטיסי האשראי בסופר־פארם

בנק ישראל עדיין לא התיר לאפליקציות התשלומים להעביר תשלום לבתי עסק, אבל זה לא מונע מהן לנסות לייצר שיתופי פעולה עתידיים. בניגוד להצהרות הראשוניות של הבנקים, על הכוונת נמצאים לא רק עסקים קטנים אלא גם ענקיות קמעונאות

04.06.2019, 06:56 | רחלי בינדמן

אפליקציות התשלום של הבנקים מעלות הילוך בתוכניתן להפוך לאמצעי התשלום המוביל בישראל. ל"כלכליסט" נודע כי הבנקים הפועלים, לאומי ודיסקונט פנו, כל אחד בנפרד, לרשת סופר־פארם, והציעו לה שיתוף פעולה מסחרי, במסגרתו ניתן יהיה לשלם ברשת באמצעות אפליקציות התשלום.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בפניה ראשונה של הבנקים לגוף עסקי בהצעה שיכבד עסקאות באפליקציות. עד כה שיתופי הפעולה העסקיים שנרקמו ביחס לאפליקציות פעלו בכיוון השני - החזר תשלומים מגוף עסקי ללקוח.

מימין: רון וקסלר מנכ"ל קבוצת ישראכרט ואמיר ירון נגיד בנק ישראל , צילום: סיון פרג מימין: רון וקסלר מנכ"ל קבוצת ישראכרט ואמיר ירון נגיד בנק ישראל | צילום: סיון פרג' מימין: רון וקסלר מנכ"ל קבוצת ישראכרט ואמיר ירון נגיד בנק ישראל , צילום: סיון פרג

אפליקציות התשלום משמשות היום להעברות כספים בין אנשים פרטיים, כאשר חלקם מעבירים כספים לעוסקים זעירים כמו מדריכות כושר או מעצבי שיער - שמקבלים את התשלום לחשבונות פרטיים. כיום האפליקציות מבוססות על כרטיס אשראי שסולק את העסקאות, והבנקים מסבסדים את השירות ומפסידים עליו כסף.

אבל בעתיד הכוונה היא ליישם טכנולוגיה שתאפשר העברה ישירה ותייתר את תפקידן של חברות כרטיסי האשראי. לאפליקציות ישנם כיום מעל 4 מיליון משתמשים: מעל 1.7 מיליון הורדות לאפליקציית ביט של בנק הפועלים, מעל מיליון הורדות לפפר פיי של לאומי, ומעל מיליון הורדות לפייבוקס של דיסקונט.

הבנקים דוהרים קדימה, עוד לפני שקיבלו אישור עקרוני

פועלים ולאומי נפרדו באחרונה מהשליטה בחברות כרטיסי האשראי במסגרת חוק שטרום: ישראכרט הונפקה לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, ומקס של לאומי נמכרה לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס. דיסקונט הוא היחיד שנותר עם החזקה בחברת כרטיסי האשראי כאל שבשליטתו.

הפנייה חושפת לראשונה קלף שהבנקים העדיפו להצניע: תחרות ישירה מול חברות האשראי, באופן שלכאורה מאיים על עתידן, מחד אבל עשוי לייצר תחרות מאידך. כפי שנחשף באתר "כלכליסט", בנק הפועלים פנה באוגוסט אשתקד לבנק ישראל כדי שיתיר לו להשתמש בביט כאמצעי תשלום מול בתי עסק, אך הבהיר כי אין בכוונתו להתחרות בחברות האשראי אלא להתמקד במאות אלפי עסקים זעירים שלא מכבדים תשלומים באשראי.

בנק ישראל טרם אישר את בקשת הבנקים, למרות זאת הם נערכים, במטרה להציב עובדות בשטח. ההיגיון שמנחה אותם במקרה זה, הוא שלסופר־פארם פריסה נרחבת סניפית נרחבת מה שמגדיל את הסיכוי שלקוח יבקש לרכוש דבר מה כשאין ברשותו ארנק או כרטיס אשראי וכך יוכל לשלם דרך הטלפון הנייד.

סביר שהבנקים ינסו להתחרות גם בגובה עמלת הסליקה שסופר־פארם תשלם. כיום כל פעולה בכרטיס אשראי כרוכה בתשלום עמלת בית עסק לחברת הסליקה. ברגע שהתשלום יבוצע דרך אפליקציית התשלום, הבנק יגבה עמלה חלופית מבית העסק. הבנקים מצידם ינסו להציע עמלה תחרותית לזו שמציעות חברות כרטיסי האשראי כדי לפתות את הקמעונאיות.

אפליקציות במקום כרטיס פלסטיק אפליקציות במקום כרטיס פלסטיק אפליקציות במקום כרטיס פלסטיק

סופר־פארם לא שוללת, אך מעדיפה את כרטיס המועדון

בסופר־פארם אמנם מעוניינים בשיתוף הפעולה אך לא ממהרים לחתום על הסכמים, בין היתר משום שסופר־פארם פיתחה ארנק דיגיטלי משלה. הלקוח שמעוניין להשתמש בארנק של סופר פארם מוריד את האפליקציה של החברה, מזין כרטיס אשראי לאפליקציה וכשמגיע לקופה במקום להוציא כרטיס אשראי הוא סורק מקליד קוד שמופיע על הצג של הקופה או סורק ברקוד ואז הקופה מתחברת לטלפון החכם והקופאית סוגרת את החשבון. מודל דומה אמור לפעול בהתקשרות בין אפליקציות הבנקים לקופות של סופר פארם.

הארנק של סופר פארם לא נמצא בשימוש נרחב וכמובן שהתקשרות עם אפליקציות התשלום שלהן כבר מעל 4 מיליון הורדות עשויה להיטיב עם סופר פארם. עם זאת, בסופר פארם מעדיפים שהלקוחות ישלמו בכרטיס המועדון של החברה – לייף סטייל שאת העמלות ממנו היא חולקת עם השותפה שלה ישראכרט ומפתה את הלקוחות בהטבות והנחות למשתמשים בכרטיס וכלל לא בטוח שמי שהוריד את האפליקציות של הבנקים הזין דווקא את כרטיס הלייף סטייל שלו לאפליקציה.

עם זאת בסופר־פארם דווקא מעדיפים שהלקוחות ישלמו בכרטיס המועדון של החברה, לייף סטייל, שאת העמלות ממנו היא חולקת עם השותפה ישראכרט ומפתה את הלקוחות בהטבות והנחות למשתמשים בכרטיס וכלל לא בטוח שמי שהוריד את האפליקציות של הבנקים הזין דווקא את כרטיס הלייף סטייל שלו לאפליקציה.

אפליקציות התשלום משמשות היום בעיקר להעברות בין אנשים פרטיים והבנקים מסבסדים את השירות ומפסידים עליו כסף. לא מעט משתמשים התחילו להשתמש באפליקציות כדי לשלם לעוסקים זעירים כמו מדריכי כושר וספרים אך התשלום מועבר אליהם כאנשים פרטיים ולא כבתי עסק כל עוד הנושא איננו מוסדר. יודגש כי כיום אפליקציות התשלום של הבנקים מבוססות על כרטיס אשראי שסולק את העסקאות כשהאפליקציה משלמת לחברת כרטיסי האשראי עמלת סליקה על כל עסקה.

לטענת הבנקים חברות כרטיסי האשראי צריכות לעודד את כניסת האפליקציות לבתי עסק במה שצפוי להגדיל את מחזורי העסקאות שלהן. אלא שרק לפני שבועיים חשף כלכליסט כי לאחרונה הציגה חברת התשלומים של הבנקים – מס"ב טכנולוגיה חדשה לבנק ישראל במסגרתה הבנקים דרך מערכת סגורה חדשה יוכלו לבצע העברות כספיות מחשבון לחשבון באישור מיידי, מה שיהווה תשתית להעברת תשלומים גם מחשבונות הלקוחות לבתי עסק ללא תיווך של כרטיס האשראי.

אמנם הדרך עוד ארוכה עד להטמעת השימוש בטכנולוגיה החדשה והבנקים יצטרכו למצוא חלופות לפתרונות שמציעות היום חברות כרטיסי האשראי כמו דחיית התשלום של הלקוח לסוף החודש, הגנה מפני הונאות ומתן אשראי דרך הכרטיס, וכן להטמיע הרגלי שימוש של הצרכנים באפליקציות שבשלב זה לא מרגישים בהבדל בין שליפת כרטיס האשראי לתשלום דרך הטלפון, אך בטווח של השלוש השנים הקרובות, מדובר בהחלט בטכנולוגיה שעשויה להרחיק את חברות כרטיסי האשראי מהקשר לבתי העסק.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון כאמור טרם החליט בעניין, אך באופן כללי גישתו פרו טכנולוגית והוא בעד שכלול שוק התשלומים בישראל. חברות האשראי מצידן משוכנעות כי כניסה של הבנקים לסליקת בתי עסק דרך האפליקציות תחליש אותן ותפגע ביכולתן להתחרות גם במתן הלוואות חוץ בנקאיות.

מבנק הפועלים נמסר: "איננו מגיבים לשאלות הנוגעות לשיחות עסקיות".

בדיסקונט אישרו את דבר קיומה של הפגישה עם סופר־פארם.

בנק לאומי לא מסרו תגובה.

סופר־פארם מסרו: "אנו בוחנים דרכי תשלום שונות ומתקדמות בסניפינו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות