אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התירוץ התורן לחולשה בקניונים: האירוויזיון צילום: אורן אהרוני

התירוץ התורן לחולשה בקניונים: האירוויזיון

בענף האופנה מסכמים חודש חלש ותולים את האשם בריבוי ימי החג, הסלמה בדרום ובאירוויזיון. נקודת האור: עיתוי עיד אל־פיטר שהעלה את המכירות בחברה הערבית

05.06.2019, 11:27 | אורנה יפת

"המכירות בחודש מאי בקניונים היו על הפנים. יש גורמים שונים בתעשייה שמנסים ליפות את התמונה ולעשות חיתוכים בנתונים כדי שייראו פחות איומים, אבל לכולם חודש מאי היה רע מאוד", אומר קמעונאי בכיר בענף האופנה על החודש החולף.

חודש מאי 2019 התאפיין במיעוט ימי עבודה לאחר שחלו במהלכו יום הזיכרון, יום העצמאות ויום השואה. בנוסף, בתחילת החודש חלה הסלמה בדרום הארץ ושוגרו טילים מרצועת עזה לכיוון ישראל במשך ארבעה ימים, והקונים נותרו בבתיהם. בהמשך החודש חל שבוע האירוויזיון, שמשך רבבות לכפר האירוויזיון בחוף תל אביב. "בגלל כל האירועים נעלמו כחמישה ימי עבודה, שזה 15% מימי החודש - זה משמעותי", אמר הקמעונאי.

קראו עוד בכלכליסט

האירוויזיון בתל אביב. "לכל חודש סיבות משלו, ככה זה כשהשוק במשבר", צילום: אורן אהרוני האירוויזיון בתל אביב. "לכל חודש סיבות משלו, ככה זה כשהשוק במשבר" | צילום: אורן אהרוני האירוויזיון בתל אביב. "לכל חודש סיבות משלו, ככה זה כשהשוק במשבר", צילום: אורן אהרוני

"בגלל שהאירוויזיון נערך בישראל, כל השבוע שקדם אליו היה חלש במכירות", טען גורם בענף הקניונים. "כפר האירוויזיון שולב עם פסטיבל טעם העיר שנערך באותו מתחם, ומשך אליו רבבות אנשים. הם הגיעו לשם משעות אחר הצהריים לצפות בהופעות חיות, ומי שהגיע לשם לא הגיע לקניונים. אם אנשים השקיעו 100 שקל באוכל בכפר האירוויזיון, זה אומר שיש להם 100 שקל פחות לרכישות בקניון. גם היה להם פחות זמן להסתובב בקניון כי הם הלכו לאירוויזיון".

גורמים בענף עמם שוחח "כלכליסט" דיברו על נתונים השוואתיים של כניסת קהל לקניונים: "בשבוע האירוויזיון היתה כניסה חלשה של מבקרים לקניונים", מסר גורם בענף. "באותו שבוע היתה גם ירידה בכניסה לבתי הקולנוע בקניונים. בשנים האחרונות הפדיונות יורדים בעשרות אחוזים, אז ירידה של כל אחוז נוסף היא משמעותית. לכל חודש סיבות משלו, ככה זה כשהשוק במשבר".

"מזג האוויר החורפי והשינוי במועדי החגים השנה הצטרף למגמת הירידה במחזורי המכירות בחנויות בכלל ובקניונים בפרט, שנובעת משינויים בהרגלי הקנייה בעולם כולו ובכלל זה מעבר לקניות באינטרנט, הסבת כסף פנוי לקניות בחו"ל ולבילוי במסעדות", אמר מנכ"ל חברת פרומול לניהול קניונים עופר שחטר, "המגמה הזו כאן כדי להישאר".

לפי נתוני חברת המחקר ריס שנמסרו אתמול (ג'), הפדיונות ב־29 הקניונים האזוריים, שמרכזים מסחר גם מהישובים בסביבתם, ירדו בחודש מאי ב־4.2% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. מכירות האופנה וההנעלה בקניונים אלו ירדו במאי ב־1.8%. עם זאת, הפדיונות בפאואר סנטרים, שמושפעים מעיתוי עיד אל־פיטר, עלו ב־3.6% ומכירות האופנה וההנעלה בהם עלו ב־5.7%.

"החג חל השנה ב־4 ביוני בעוד שאשתקד הוא חל ב־14 ביוני", מסר איתי שמחוני, כלכלן ראשי בריס. "החג העלה את מכירות מאי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחודש הבא צפויה השפעה הפוכה". בסיכום ארצי ירדו פדיונות הקניונים והפאואר סנטרים ב־1.1% בחודש מאי לעומת אשתקד. "ההפרש בין הפדיונות בקניונים לבין הפאוור סנטרים הוא חריג מהמקובל ולא הצלחנו למצוא לו הסבר", הוסיף שמחוני.

גורם בענף הקניונים אמר כי "בלי עיד אל־פיטר המכירות של כולם היו יורדות. גם אצלי בקניונים בחברה הערבית היתה עלייה, אבל בתמונה כוללת היתה ירידה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה