אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרן סקיי במגעים למכירת גרופון ישראל במחיר גבוה פי 5 מזה ששילמה צילום: Mashable

בלעדי לכלכליסט

קרן סקיי במגעים למכירת גרופון ישראל במחיר גבוה פי 5 מזה ששילמה

קרן ההשקעות הישראלית, שרכשה את אתר הקופונים מידי גרופון העולמית במרץ 2017 לפי שווי של 20 מיליון שקל בלבד, מנהלת מגעים ראשונים למכירתו לפי שווי של 100 מיליון שקל. בין המתעניינות: חברת התעופה ישראייר שבבעלות אדוארדו אלשטיין

05.06.2019, 06:55 | גולן חזני

שנתיים וחצי אחרי שרכשה את אתר המכירות GROO (גרופון ישראל), מנהלת קרן סקיי מגעים ראשוניים למכירתו. ל"כלכליסט" נודע כי הקרן קיבלה מספר פניות בשבועות האחרונים לרכוש את השליטה בחברה והיא מנהלת מגעים מול מספר גורמים.

קראו עוד בכלכליסט

סקיי מבקשת למכור את גרופון ישראל לפי שווי של 100 מיליון שקל. מדובר בשווי של לא פחות מפי 5 מהשווי שבו רכשה את החברה, במרץ 2017. בזמנו, סקיי רכשה 83% ממניות גרופון ישראל מידי גרופון העולמית, תמורת 2 מיליון דולר במזומן ועד 3 מיליון דולר נוספים בשלוש השנים הבאות ־ שהיו מותנים בעמידה בתנאים מסוימים. ככל הנראה, רק חלק מהסכום המותנה שולם. אבל גם בהנחה שסקיי תעביר את כל 5 מיליון הדולרים, הרי שהיא מבקשת פי 5 מהמחיר ששילמה, תוך שנתיים וחצי.

סקיי רכשה את גרופון יחד עם המנהלים של החברה, בהובלת תומי שיינפלד, המנכ"ל. את רכישת גרופון הוביל בסקיי אבי אורטל, שבינתיים עבר לכהן כמנכ"ל לאומי פרטנרס. ניר דגן, אחד משני השותפים הבכירים בסקיי (השני הוא צבי יוכמן), הוביל את החברה כיו"ר.

זו היתה עיסקת מנג'מנט ביי אאוט, שבה המנהלים רוכשים את השליטה בחברה בעזרת משקיע חיצוני, שמוביל את הרכישה. סקיי העניקה הלוואה למנהלים, שרכשו 25% ממניות גרופון ישראל מתוך החלק של סקיי, שנשארה עם 58%. גרופון העולמית המשיכה להחזיק 17% בחברה, בהם היא מחזיקה עד היום.

גרופון נכנסה לארץ ב־2011

ההחלטה למכור את המניות נבעה מהאסטרטגיה של גרופון העולמית, שנקלעה בזמנו להפסדים שהובילו לצניחה של 80% בשווי המניה שלה בנסדא"ק. בחברה החליטו להכניס שותף בחברות־בת בטריטוריות בינלאומיות קטנות. ההחלטה להישאר שותף מיעוט בחברה הישראלית נומקה אז ברצון ליהנות מהפוטנציאל של השוק הישראלי ומהשבחה אפשרית של החברה.

המניות שסקיי עתידה למכור יהיו מתוך ה־58% שבבעלותה, כשהמנהלים נוטים שלא להצטרף למכירה. לא ברור אם גרופון העולמית תנצל את המצב ותמכור גם היא את מניותיה, שלא מקנות זכויות בדירקטוריון. מקרן סקיי לא נמסרה תגובה לידיעה.

גרופון הבינלאומית נכנסה לפעילות בישראל בתחילת 2011, עת רכשה את אתר הקופונים גרופר בעסקה שהוערכה בכ־9 מיליון דולר, מחיר שהתבסס בעיקר על בסיס לקוחות גדול ומערכת יחסים עם מותגים ובתי עסק ישראלים. השווי הנמוך של החברה ברכישה נבע בעיקר מתביעות נגדה וחשיפות נוספות של כ־15־20 מיליון שקל בעת הרכישה. עבור סקיי, שיקפה העיסקה שווי גבוה יותר, של כ־25־27 מיליון שקל, בשל ההלוואה שהעניקה למנהלים לצורך הרכישה.

בנוסף, היה על הרוכשות להתנתק מהמותג העולמי גרופון וכיום המותג נקרא GROO. הוא ממשיך להישען על שלוש רגליים: קופונים, מוצרים ותיירות. כל תחום תורם כשליש מההכנסות של החברה. הקופונים הם בעיקר מטעם נותני שירותים ומסעדות. המוצרים הנמכרים הם מוצרים מוחשיים, כמו טלוויזיות, שנרכשים לבית בעיקר, ואילו בתחום התיירות משווקות חבילות לחו"ל ולישראל מטעם ספקים שונים.

הכנסות החברה ברוטו עומדות על 400 מיליון שקל בשנה, לעומת 200 מיליון שקל בעת הרכישה. המונח ברוטו מתייחס למחיר שמשלם הלקוח עבור מוצר או חבילת נופש, ואשר גרופון מחשיבה כהכנסה ומעניקה עבורו חשבונית. ההכנסה נטו היא העמלה שגרופון ישראל גובה מהספק של השירות או המוצר, ואשר מוערכת בכ־10% ומעט יותר. לפיכך, לחברה הכנסות של 40־50 מיליון שקל בשנה נטו.

ניר דגן, קרן סקיי, צילום: אלי אטיאס ניר דגן, קרן סקיי | צילום: אלי אטיאס ניר דגן, קרן סקיי, צילום: אלי אטיאס

חברת התעופה ישראייר מתעניינת ברכישה

בפרק הזמן שעבר מאז רכשה סקיי את גרופון ישראל, החברה עברה סוג של תהליך הבראה. פרק הזמן הקצר יחסית שבו עומדת סקיי למכור אותה, נובע כאמור, מפניות שקיבלה. ככל הנראה, גורמים שונים מזהים את האיום ואת ההזדמנות בכניסת אמזון לישראל, וגרופון נתפסת כפלטפורמה אפשרית להתחרות בענקית הסחר המקוון העולמית, לאור מאגר הלקוחות שהתקינו את האפליקציה, העומד על כמיליון וחצי משתמשים.

יש לציין כי בניגוד לאתר האי־קומרס השונים, כמו עזריאלי למשל, שהפסיד סכומים דו־ספרתיים בשנתיים האחרונות, גרופון היא רווחית. היא נהנית מ־5 מיליון כניסות לאתר שלה בחודש, ומקדימה אפילו את שופרסל, כפי שנמסר לגורמים שהתעניינו ברכישה.

בין המתעניינות ברכישת החברה נמצאת חברת התעופה ישראייר, שבדיוני הדירקטוריון שלה עלה נושא רכישתה של גרופון ישראל יותר מפעם אחת. בנוסף, יש חברות קמעונאות, חברות נדל"ן מניב וקניונים וחלק מחברות כרטיסי האשראי, שמעוניינות במאגר הלקוחות של החברה. ברכישת גרופון ישראל מתעניינים גם גורמים מחו"ל, שמעוניינים בפלטפורמת מכירות און ליין ישראלית.

תגיות