אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הפתרון לפקקים? המכונית הישראלית המעופפת נחשפת

גיא קפלינסקי מסיר את המסתורין מאחורי NFT, שמפתחת בנתניה ובקליפורניה מכונית שתוכל לטוס 550 ק"מ במהירות של 240 קמ"ש

07.06.2019, 17:02 | אודי עציון

המכונית המעופפת הישראלית יוצאת לאור: כך נראה כלי הרכב המהפכני שמפתחת חברת NFT מנתניה, ואב טיפוס שלו מתוכנן להמריא כבר בשנה הבאה.

קראו עוד בכלכליסט

החברה, New Future Transportation הוקמה לפני כארבע שנים בידי גיא קפלינסקי ורעייתו היפנית מאקי. קפלינסקי כבר הקים בעבר ביפן חברה שאפשרה יצירה קלה של יישומי אינטרנט לתעשייה, שנמכרה לג'נרל אלקטריק תמורת 40 מיליון דולר. הוא השקיע בחברה החדשה את ההון הראשוני, וצפוי לצאת לגיוס ממשקיעים חיצוניים בשנה הבאה. עובדים בה כבר כ-20 איש, רובם בארץ והשאר במטה שלה במאונטן ויו, קליפורניה.

המכונית של החברה, שנחשפת כאן לראשונה, נקראית אסקה, ציפור מעופפת ביפנית. היא מצוידת ב-14 מדחפים סגורים, המאפשרים לה המראה אנכית, כמו מסוק, ובכנפיים מתקפלות הנשלפות לקראת ההמראה ומתקפלות בסיומה. ארבעה מהם משנים את הזווית שלהם ודוחפים את הכלי קדימה כאשר הוא באוויר. רוחב המכונית הוא שני מטרים, והכנפיים שלה במצב פרוס משתרעות לרוחב של 12 מטר.

המכונית המעופפת של NFT המכונית המעופפת של NFT המכונית המעופפת של NFT

הבסיס: מהנדסים שגויסו מהתעשיות הביטחוניות, ובראשון התעשייה האווירית ואלביט מערכות, לצד מעצבים ותיקים מפורשה ומב.מ.וו העולמיות. "הישראלים חושבים מחוץ לקופסה, זה היתרון הגדול שלנו, לצד מהנדסים יפנים, ופיתוחים ייחודיים שלנו בתחום התעופה", מסביר קפלינסקי.

לדבריו, "הפקקים במטרופולינים הגדולים הולכים וגדלים, אבל טיסות קצרות במסוק שיעקוף אותם זה מאות דולרים לכל טיסה, כדי לחסוך 30-40 דקות. אפילו באזור סן פרנסיסקו רק אנשי עסקים או עשירים יכולים לעמוד בזה. אנחנו רוצים להציע כלי נגיש. שגם יאפשר טיסה מהבית עד למשרד, אבל בעלויות הרבה יותר נמוכות, גם לרכישה וגם להפעלה. כלי שהוא באמת מכונית מעופפת, שנוסע בכביש עד לנקודה שבה הוא יורד למסלול של 20-30 מטר בלבד, וממריא. הוא גם יאפשר לאנשים לגור רחוק יותר מהמשרד, באזור כפרי יותר, לשלם 300 אלף דולר במקום מיליון דולר, אבל בלי להיענש בשעתיים וחצי טיסה. במונחים ישראליים אנשים יוכלו לגור בגליל אן בערבה, ולהגיע בחצי שעה לעבודה במרכז".

מכונית מעופפת היא המהפכה הבאה שמחכה אחרי המכונית החשמלית והאוטונומית. מדובר בחלום טכנולוגי ותיק, אך פיתוחים חדשים בתחום ההנעה והשליטה אמורים לאפשר לו סוף סוף להתממש בשנים הבאות. לפי הערכות של היקף שוק כלי התעופה המאוישים שמבוססים על מנועים חשמליים צפוי להגיע לשבעה מיליארד דולר בשנת 2028. גם חברות כמו אובר, בואינג איירבוס וחברות ענק נוספות עובדות על פרויקטים משלהן בתחום, בטכנולוגיות שונות, רובן דומות יותר לרחפנים גדולים, אחרות למטוסים קטנים. התחרות קשה, וגם למתחרות של NFT לא קל. טראפיוגה האמריקאית, למשל, שהבטיחה לייצר מכונית מעופפת השנה, נמכרה למשקיעים סינים, ולאחרונה הוחלפה ההנהלה המקורית שלה.

NFT היא אחת היחידות שבאמת בונה מכונית מעופפת: שתיסע בכביש ותמריא ממסלולים של 20-30 מטר, מגרש חנייה קטן. הדגם הראשון של החברה מתוכנן להטיס 3 אנשים, לטווח של 200 עד 550 ק"מ, במהירות של 160 עד 240 קמ"ש. הוא גם יהיה חשמלי עם מנוע בנזין לטעינת הסוללות, עד שמחירן יירד ואפשר יהיה לבנות כלי חשמלי מלא. אבל הבאים יהיו חשמליים. המחיר המשוער בתחילת הייצור: 200-300 אלף דולר, והוא יירד ככל שקצב הייצור יעלה, לפחות משליש מהמחיר המקורי. "הדגש העיקרי בתכנון לצד הבטיחות הוא על הפחתת עלויות ושימוש ברכיבים מהמדף, זולים ומוכחים, כאשר המכונית תהיה בייצור סדרתי מלא המחיר לא יהיה גבוה משמעותית משל מכונית משפחתית רגילה", מסביר קפלינסקי, שיציג לראשונה את המכונית בתערוכת אקומושן השבוע באסקפו ת"א ביום שלישי.

ההטסה תהיה אוטונומית כשהמכונית באוויר, כאשר ה"טייס" רק יצטרך לקבוע לרכב לאן לטוס. בארה"ב נאס"א ומנהל התעופה האמריקאי, ה-FAA, כבר בוחנים ומפתחים כעת רגולציה למכוניות מעופפות, בעלות יכולות טיסה אוטונומית, ועם בקרה אווירית מתאימה.NFT כבר נבחרה להשתתף בניסויים. הנהג/טייס לא יצטרך אישור בקר אווירי כדי להמריא והכול יתנהל אוטומטית, אלא במקרה חירום שבו יתערב וילווה אותו בקר אנושי. תקנות מתאימות צפויות עד 2025, המועד שבו מכוניות מעופפות ראשונות יצאו לשוק.

לחברה יש כבר שותפים, ספקים מענף הרכב, והיא תציע לחברות אחרות להשתמש בטכנולוגיות שפיתחה, כולל יכולות נהיגה וטיסה אוטונומיות. המטרה: לחבור ליצרני רכב קיימים עבור שלב הייצור הסדרתי. בהמשך תהיה אפשרות להפעיל את הכלי במודל של תחבורה שיתופית, כך שהוא יוכל להטיס אחרים בזמן שהבעלים לא משתמש בו. "ספקים מעולם הרכב מבינים שזו המהפכה הבאה ורוצים להיות חלק ממנה", מסכם קפלינסקי.

גיא קפלינסקי מייסד NFT גיא קפלינסקי מייסד NFT גיא קפלינסקי מייסד NFT

תגיות