אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נהגים שהשתמשו בנייד שילמו כחצי מיליארד שקל קנסות בחמש השנים האחרונות צילום: שאול גולן

נהגים שהשתמשו בנייד שילמו כחצי מיליארד שקל קנסות בחמש השנים האחרונות

הכבישים המובילים במספר הדו"חות: כביש 4, נתיבי איילון וכביש 1; ואם חשבתם לערער על דו"ח, סיכוייכם קלושים: מתחילת השנה התקבלו רק ארבעה ערעורים

10.06.2019, 08:53 | אודי עציון

בתקופה האחרונה נראים יותר ויותר שוטרים רכובים על אופנועים עוצרים נהגים שהשתמשו בטלפון בזמן הנסיעה. הנתונים על הכבישים שבהם חולקו הכי הרבה דו"חות על שימוש בנייד: במקום הראשון נמצא כביש 4, שבו ניתנו בחמש השנים האחרונות 43,612 דו"חות על שימוש בסלולר בנהיגה. הרחק במקום השני נמצא כביש 20 (נתיבי איילון) עם 28,236 דו"חות, ובמקום השלישי נמצא כביש מספר 1 (ירושלים־ת"א), שם חולקו בחמש השנים האחרונות 21,664 דו"חות.

קראו עוד בכלכליסט

עוד עולה מהנתונים שמסרה המשטרה, לבקשת התנועה לחופש המידע, כי בתוך שלוש שנים הכפילה המשטרה את מספר הדו"חות שחילקה לנהגים על שימוש בטלפון נייד בזמן נסיעה. ב־2015 חולקו 61,751 דו"חות כאלה, וכעבור שלוש שנים, ב־2018, זינק מספר הדו"חות ל־124,882. ב־2019 נרשמה עלייה נוספת, כשבחמשת החודשים הראשונים של השנה חילקה המשטרה 69,941 דו"חות – קצב שנתי של 160 אלף דו"חות (ראו גרף משמאל). כל דו"ח כזה מכניס למדינה 1,000 שקל, ובנוסף מחייב את הנהג בעשר נקודות חובה במשרד הרישוי.

ובעוד הנהגים מסמסים במרץ ובניגוד לחוק, המדינה מרוויחה כסף רב: בשנה שעברה האכיפה המוגברת הכניסה לקופת המדינה 124 מיליון שקל, והשנה ההכנסה מהדו"חות צפויה להגיע לכ־160 מיליון שקל. בסך הכל, בארבע השנים האחרונות שילמו נהגים קנסות על שימוש בנייד בסכום של כ־370 מיליון שקל, וביחד עם 2019 הסכום יחצה את רף החצי מיליארד שקל.

נהגת מטפלת בנייד תוך כדי נסיעה, צילום: שאול גולן נהגת מטפלת בנייד תוך כדי נסיעה | צילום: שאול גולן נהגת מטפלת בנייד תוך כדי נסיעה, צילום: שאול גולן

העלייה החדה במספר הדו"חות מוסברת גם בגידול בשימוש בטלפונים על ידי נהגים וגם במאמצים שמפנה המשטרה למאבק בתופעה המסוכנת שכל נוסע בכביש מכיר: נהגים שולחים מסרונים וגולשים באינטרנט, מסירים את מבטם מהדרך לשניות ארוכות, סוטים מהנתיב ולא שמים לב למתרחש סביבם. עם זאת, יצוין שלפי החוק נהג המשתמש בסלולרי להפעלת אפליקציית ניווט כמו ווייז מסתכן בקבלת דו"ח, ולעומתו נהג שעושה זאת דרך מערכת המולטימדיה במכונית ייחשב כמי שעסק בהפעלה מותרת של מערכות הרכב.

אם קיבלתם משוטר דו"ח על שימוש בטלפון בזמן נהיגה ואתם רוצים לערער, סיכויי ההצלחה שלכם קלושים. בכל שנת 2015 בוטלו כך 13 דו"חות בלבד, והממוצע מאז עומד על ביטול אחד לכל 2,000 עד 4,000 דו"חות. מתחילת השנה הנוכחית התקבלו רק ארבעה ערעורים על קנסות עקב שימוש בנייד, אבל עם זאת בקשות ביטול נוספות עדיין נמצאות בבדיקה.

רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, צילום: שרון צור רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע | צילום: שרון צור רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, צילום: שרון צור

מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד רחלי אדרי, הסבירה אחרי קבלת המידע מהמשטרה: "מהנתונים אנו למדים שהמשטרה החליטה לשים דגש על אכיפת החוק האוסר על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה ובכך הכפילה בתקופה קצרה מאוד את מספר הדו"חות שהיא נותנת והגדילה את ההכנסה, שמתקרבת כבר לסכום של כ־200 מיליון שקל בשנה. לצד המידע על מספר הדו"חות, מתבקש שהמשטרה תספק נתונים נוספים על אופן האכיפה שלה, כלומר עד כמה אכיפה זו בטוחה והאם היא משיגה את יעדיה – צמצום השימוש בטלפון נייד בעת נהיגה. כמו כן, חשוב שהמשטרה תיידע את הציבור במדיניותה המשתנה מעת לעת, ותעדכן את הציבור על יעדי האכיפה ועל הצלחת מימושם, שכן מטרת המשטרה היא להפסיק את השימוש המסוכן בטלפון נייד בעת נהיגה ולא להטיל על הציבור מסים עקיפים נוספים".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
במילים אחרות
זה לא בדיוק שאסור לנהוג ולסמס , צריך לשלם מס סימוס בסכום של אלף ש"ח. נכון יש גם נקודות אבל גם אילו כנראה יובילו אותך לשלם עוד קנס שיעלם לאחר שעשית שיעורי נהיגה מיותרים מחדש - זה לא שאתה לא יודע לנהוג אתה מסמס תוך כדי נהיגה - פשוט מזלזל בחיים שלך ושל אחרים. אצלי מזימן אין סמס תוך כדי נהיגה, זה מטופש כל כך לעשות את זה. ומסוכן כל כך. אבל בישראל כמו בישראל החוק הוא המלצה ומותר כל עוד אתה לא נתפס. ובמקרה של החוק הזה וכמו שציינתי זה בעיקר מס..
זק  |  11.06.19
3.
הוכחה שזה מיותר
הנתונים מראים שהאכיפה הזו לא אפקטיבית כלל, בדיוק כמו מצלמות המהירות, אבל המשטרה ממשיכה במדיניות רבת שנים של אכיפה של עברות קלות לא משמעותיות ופשוט הכי קל לתפוס אותם וחוץ מלהעשיר את קופת המדינה (של השלטון המושחת!!!) אין בזה קלה אפילו לתאונות הדרכים והקטל בכבישים. מעניין מתי יעשו שם חישוב מסלול מחדש לאסטרטגיה....
הנתונים מראים שהאכיפה הזו לא אפקטיבית כלל  |  10.06.19
2.
תשאלו את עצמכם למה כביש 4 מוביל בכזה פער ?
בגלל שבכביש זה מתקיימים כל התנאים האידאליים עבור המשטרה לקיים את מטווח הברווזים היומיומי שלה: פקקים קבועים ובלתי נגמרים ושוליים רחבים לביצוע הפרוצדורה - כך שבמילים אחרות המשטרה מחפשת עבירות מתחת לפנס. למה הם לא טורחים לבדוק את דרך השלום והאלוף שדה למשל ? או בשאר הרחובות בהם יום יום אנו רוכבי הדו״ג רואים נהגים חסרי אחריות שסוטים מן המסלול ועוד כועסים שמעירים להם.
יוסף תגובה  |  10.06.19
1.
משטרת ישראל
כמות הדוחות ביחס למשתמשים בפועל בסלולרי ל-כ-ת-י-ב-ה ו-ל-ק-ר-י-א-ה של מלל בזמן נהיגה, היא כמות זניחה עד אפסית. אין לגופי האכיפה במה להתפאר, ההיפך מכך. כמות הדוחות היתה אמורה להיות גדולה פי 1,000 או פי 10,000 כדי לדגדג את הקצה התחתון של הבעיה. מניסיון אישי, האכיפה באמצעות אופנוען, ש"מכניס" לך את הראש לתוך הרכב במהירות של חוקית של 110 קמש, וגורם כמעט לארוע לב לנהגים המסכנים, היא אכיפה לא-חכמה, לא בטוחה וגורמת לבהלה מיותרת שתאונות דרכים פוטנציאליות בצידה !!!!!
יוסי מ-חיפה  |  10.06.19