אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יציאת אמזון משוק משלוחי הארוחות מהווה תמרור אזהרה צילום: Mike Segar

פרשנות

יציאת אמזון משוק משלוחי הארוחות מהווה תמרור אזהרה

ענקית הקמעונאות יוצאת מהשוק בתקופה שבה נשמעות ממילא קריאות גוברות בארה"ב להגביל את פעילותה. אך הספקות הקיימים לגבי הרווחיות של שוק המשלוחים צריכים להטריד גם את השחקניות הגדולות יותר בתחום

13.06.2019, 09:17 | ליאור באקאלו

החלטתה של אמזון לחסל את פעילות משלוחי הארוחות שלה אינה הפעם הראשונה שבה ענקית הקמעונאות נכשלת בפעילות כלשהי. עם זאת, נראה שזו אחת הפעמים הבודדות שבה היא מחסלת פעילות שקרובה כל כך לתחומי הליבה שלה של קמעונאות ומשלוחים.

אלא שיותר משהיא מעידה על אמזון עצמה, ההחלטה מהווה תמרור אזהרה למגזר משלוחי הארוחות.

בשנים האחרונות הצטרפו לשירותי המשלוחים העצמאיים הוותיקים של רשתות מזון מהיר כמו דומינו'ס ופיצה האט שורה ארוכה של שחקני צד שלישי. שחקני הגל החדש עשו זאת תוך שהם רותמים שניים מהמאפיינים הבולטים של כלכלת החלטורה בסגנון אובר: יכולת הזמנה נוחה בממשק אפליקציית סלולר והעסקה "גמישה" של עובדים מזדמנים, שפותרת אותם מיחסי עובד־מעביד.

בשנה האחרונה צמח התחום גם בישראל על רקע כניסתה של אפליקציית המשלוחים הפינית Wolt ומתיחת הפנים של 10ביס, שנמכרה ביולי שעבר ל־Takeaway ההולנדית ב־135 מיליון יורו.

אלא שכפי שקורה לא פעם בשוק עמוס שחקנים, תחרות גדולה מכבידה על המתחרים. לפי נתוני חברת המחקר Second Measure, באפריל התחלק השוק האמריקאי בעיקר בין Grubhub הציבורית, DoorDash שמתקרבת להנפקה ו־Eats של אובר.

שירות משלוחי הארוחות של אמזון, שפעל ב־25 ערים בלבד, תפס נתח זעיר מהשוק. לא מפתיע שאמזון החליטה לוותר עליו, ודאי לאחר שהובילה סבב השקעה בהיקף של 575 מיליון דולר בשירות המשלוחים הבריטי Deliveroo.

Grubhub אמנם מובילה את השוק האמריקאי, אך הצמיחה המהירה של DoorDash, שנתח השוק שלה זינק ב־189% בשנה האחרונה, מבהירה עד כמה השוק הזה הפכפך ותחרותי. כשמוסיפים לכך ספקות עזים של גורמים בתחום המזון לגבי הרווחיות של שירותי המשלוחים, שהם רק חוליה מקשרת בין המסעדה למזמין, מתחילה להצטייר תמונה מדאיגה.

 , צילום: רויטרס צילום: רויטרס  , צילום: רויטרס

אמנם מדובר בשורה ארוכה של שירותים שמספקים פתרון משלים מהמם לדור הנטפליקס אנד צ'יל, אבל נראה שהוא עדיין בשלב הצמיחה, שרק בסיומו יתבסס מספר מצומצם של מנצחים. רק אז הם יוכלו להתחיל לנהל משא ומתן על עסקאות משופרות מול המסעדות, שיגלו שכעת הן אלו שתלויות בחסדי המפעילים.

אמזון, שגם כך שומעת את הקולות הגוברים באמריקה להגביל את תמנוניותה ואף לפרק אותה, העדיפה לצאת מהשוק הרותח והמסוכן הזה. הדבר האחרון שהיא צריכה זה לנהל קרב מאסף בתחום נוסף שהרווחיות שלו נתונה בספק.

תגיות