אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מצב חיסכון: שיעורים לתיכוניסטים שעובדים בקיץ צילום: גלעד קוולרצ'יק

מצב חיסכון: שיעורים לתיכוניסטים שעובדים בקיץ

עודדו אותם לעבוד, למדו אותם לנהל תקציב, הסבירו להם מושגים בבנקאות, הקנו להם הרגלים של צרכנות נבונה: התיכוניסטים יוצאים לחופשה - כך תעזרו להם לצלוח אותה, ולהתנהל נכון מבחינה פיננסית גם כל השנה

14.06.2019, 10:21 | אתי אפללו

בקרוב ייצאו התיכוניסטים לחופשת הקיץ. איך עוזרים להם (ולעצמכם) לצלוח את החופש הגדול מבחינה פיננסית, ובכלל איך מקנים להם הרגלים פיננסיים נכונים שילוו אותם בעתיד?

דמי כיס

כבר בגיל התיכון ילדים צריכים לפתח מיומנויות בניהול תקציב, בתיעדוף ההוצאות שלהם, ולהבין את ההבדל בין רוצה לבין צריך. ההכנסות העיקריות שלהם בשלב זה הם דמי הכיס. תנו להם דמי כיס פעם בחודש - כמו ששכירים מקבלים שכר פעם בחודש - והגדירו איתם אילו הוצאות הם יכסו: בילויים, ביגוד, מתנות. תנו להם להתנהל לבד עם דמי הכיס ולקבוע בעצמם את סדר העדיפויות - אבל בקשו מהם לנהל מעקב מתמיד על מצבם. אל תכסו להם הוצאות שחרגו ממסגרת דמי הכיס - כל הוצאה חורגת עליהם לממן מעבודה או מיזמות.

עבודה

 

עולם העבודה שילדיכם עומדים לפגוש מאוד בקרוב הוא מורכב ומאתגר, וכדאי כבר בגיל תיכון לתמרץ אותם לעבוד. כך הם יחוו על בשרם את הקושי להרוויח כסף. בחופשות ניתן, בהגבלות שונות, לעבוד מגיל 14 ומעלה.

 , איור: שאטרסטוק איור: שאטרסטוק  , איור: שאטרסטוק

סייעו להם למצוא עבודה: התייעצו עימם במה כדאי להם לעבוד, בררו במקום העבודה שלכם האם יש משרות לילדי העובדים במהלך החופש, ושאלו קרובים האם הם מכירים משרות לבני נוער. חפשו עבודות בשכונה: גינון, טיפול בבעלי חיים או סיוע בשמירה על ילדים. וכמובן - מגוון אתרי אינטרנט ואף מוקדים עירוניים בחלק מהעיריות מפרסמים מודעות דרושים לבני נוער.

במקביל מומלץ לשבת עם הילדים ולהסביר להם על זכויותיהם כעובדים, כמו שכר מינימום, החזר הוצאות, הפסקות, הגבלת שעות התעסוקה ועוד. יש ברשת מידע מפורט על זכויות בני נוער עובדים. מומלץ להתקין את האפליקציה של משרד העבודה והרווחה, בה יש מידע, וגם עמותת פעמונים פירסמה חוברת ייעודית לזכויות בני נוער עובדים שנמצאת באתר העמותה. קיראו ביחד את הדברים החשובים.

יזמות

יזמות היא אחת היכולות החשובות ביותר בעולם העבודה המודרני. השינויים שחלו בעולם העבודה דורשים יצירתיות, גמישות מחשבתית ויכולת הסתגלות גבוהה לשינויים. כל אלו ניתנים לתירגול ולמידה כבר מגיל צעיר. כך, לדוגמה, אם הילד או הילדה מעוניינים לבצע רכישה גדולה ויקרה - עודדו אותם לגייס את הכסף בעצמם. בקשו מהם לחשוב על דרכים להשיגו, ותמכו בהם בתהליך ההוצאה לפועל של היוזמה. אתם יכולים אף לתמרץ אותם ולקבוע שאם השיגו חלק מהכסף, תשלימו עבורם את החלק הנוסף.

מושגים בנקאיים

 

בסוף גיל התיכון מגיע השלב שבו כדאי לפתוח חשבון בנק לילד/ילדה, ולדבר איתם לעומק על מושגים בנקאיים: איך בוחרים בנק, על מה מסתכלים, חשיבות קריאת האותיות הקטנות במסמכים שעליהם חותמים, עלות הלוואות ואיך מחשבים אותה, מה העלות האמיתית של כסף שנלקח כהלוואה, באילו מקרים כדאי לקחת ומתי לא, ומדוע כניסה להלוואות היא מדרון מסוכן. ודאו שהם יודעים מונחים בנקאיים בסיסיים (עו"ש, משכנתא, ריבית פריים, מינוס), מבינים את החשיבות של חיסכון, ומכירים אפיקי חיסכון. עברו יחד על האפליקציה של הבנק, ודברו על חשיבות המעקב אחרי הפעולות בחשבון ובאפליקציה. אם הילדים מתחילים לנהוג ברכב, אפשר לעשות גם שיחה קצרה על ביטוח, איך הוא עובד, ועל מה בעצם משלמים.

התנהלות יומיומית

 

החינוך הפיננסי הטוב לא נמצא בהרצאות, מצגות או שיעורים - אלא בשיחות יומיומיות פשוטות, בדוגמה האישית ובהתנהלות השוטפת. ספרו לילדים על המצב הכלכלי שלכם, שתפו אותם בקשיי ההתמודדות עם יוקר המחיה, וקבלו איתם החלטות כלכליות, כמו למשל בניית רשימת הקניות השבועית בסופר במסגרת תקציב מוגבל.

חשוב מאוד להיות ברורים בכך שההוצאות הבסיסיות ביותר הן על דברים שצריך. דברים שרוצים - רוכשים רק אם יש את האמצעים לכך, ולא באשראי. לכן תמיד יש צורך לתעדף רכישות, ולוותר על חלק מהדברים שאנחנו רוצים.

צרכנות נבונה

 

צרכנות נבונה היא מפתח להתנהלות כלכלית נכונה בעתיד, וחלק מהקניית צרכנות נבונה הוא דוגמה אישית. הנה כמה מהמסרים החשובים:

א. מרכזי קניות הם לא מקום בילוי. למרכזי קניות מגיעים כשרוצים לרכוש דברים שצריך. לשעות הפנאי ניתן למצוא פעילויות מועילות יותר מאשר "ללכת לקניון לבזבז כסף". הסבירו לילדים על מרכזי הקניות, איך הם מפתים אותם להוציא כסף, היכן ניתן למצוא את אותם הדברים שרוכשים ביוקר במרכזי הקניות - בזול יותר, וממה נובע פער המחירים (למשל, ממיקום יותר מרכזי שמעלה את העלויות לשכירת החנויות ואלו מגולגלות אל הלקוחות, ממיתוג יותר יוקרתי שגורר מחירים יותר גבוהים וכו').

ב. פרסומות. הסבירו לילדים על פרסומות ואיך הן משכנעות אותנו לצרוך. בגילאי תיכון כדאי להסביר על הנוהג לייעד פרסומות לקהל מטרה ספציפי (טירגוט), ולמה אנחנו לפתע רואים שוב ושוב על המסך את הפרסומת המפתה למעיל שבדיוק בדקנו את מחירו ברשת.

ג. קנייה ברשת. למדו את הילדים על קנייה נכונה ובטוחה ברשת - מתי ולמי לתת פרטי תשלום, ובעיקר למי לא. איך להימנע ממלכודות שיווק ברשת, כמו חגי קניות למיניהם. למדו אותם שאין צורך לקנות ולמלא את הבית בשטויות, אפילו אם מחירן נמוך. הרבה קניות לא נחוצות באות על חשבון קנייה נחוצה. ניתן ללמד אותם את השיטה הבאה: שימו ב"סל הקניות" של האתר את הפריטים שאתם רוצים – וצאו מהאתר. לאחר שלושה ימים חזרו אל סל הקניות ודרגו כל מוצר ששמתם בו מ־1 עד 10 לפי מידת נחיצותו. אל תרכשו שום מוצר שלא קיבל ציון 9 לפחות, ורכשו את המוצרים רק אם יש לכם כסף פנוי.

ד. השוואות מחירים. למדו את הילדים לערוך השוואות מחירים - במזון, בבגדים. למדו אותם לחפש את הקנייה המשתלמת ביותר, להמתין למבצעים משתלמים. למדו אותם שלא כל מבצע הוא אטרקטיבי, ואם העלו את מחירו של מוצר לפני שנתנו עליו הנחה - כדאי לחפש לו אלטרנטיבה זולה יותר, גם אם הוא "במבצע".

תגיות