אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מורה נבוכים: מה יקרה עם ההיברידיות

ניתוח כלכליסט

מורה נבוכים: מה יקרה עם ההיברידיות

ביום חמישי הודיע משרד האוצר על הטלת מס על מכוניות היברידיות וחשמליות. מה הסיבות לכך, למה דווקא עכשיו וכיצד זה ישפיע על המחיר שישלם הצרכן הישראלי

15.06.2019, 09:06 | תומר הדר

ביום חמישי האחרון הטילו אנשי משרד האוצר פצצה על ענף הרכב הישראלי: מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות יעלה מינואר הקרוב. הסיבה להטלת הפצצה ברורה: יש גירעון, צריך לסתום את הגירעון, בענף הרכב הישראלי יש הרבה כסף והנקודה היחידה שלא טופלה באפריל האחרון עם כניסת מתווה המס הנוכחי לתוקף היתה המכוניות ההיברידיות.

קראו עוד בכלכליסט

הנה הסבר קצר על רכב היברידי: במדינת ישראל על כל מכונית חדשה מוטל מס קנייה, אגב, מהגבוהים בעולם: 83%. אך עם זאת, יש נקודת אור בקצה המנהרה: משיעור המס הזה מפחיתים עד בערך 17 אלף שקל, בהתאם למידת הזיהום שהרכב פולט. במכוניות היברידיות השיטה עובדת אחרת: על מכוניות היברידיות מטילים מס קנייה בגובה 30% בלבד, אבל יש כאן סייג: המכונית ההיברידית חייבת להיות כזו שממוקמת בקבוצת המזהמים השנייה מתוך 15. למה? כדי שאם יהיה לנו עסק עם מכונית היברידית שיש לה מנוע גדול, אז היא לא תקבל את ההטבה. בשפה פשוטה: למכוניות יוקרה היברידיות יש מנוע גדול. אם זה יוקרתי - זה לא יקבל הטבה.

לא נדרשת גאונות יתרה כדי להבין מדוע במשרד האוצר לוטשים עיניים אל שוק הרכב ההיברידי, אך יתכן בהחלט שזוהי רק יריית הפתיחה בקרב שבו בסופו של דבר לא ירשמו עליות משמעותיות בהכנסות המדינה מענף הרכב. על פי הנתונים שמפרסם איגוד יבואני הרכב, המכוניות ההיברידיות הן הסיבה לשליטה של יבואני רכב מסוימים בשוק. קודם כל, המכונית הנמכרת ביותר בישראל, יונדאי איוניק, היא היברידית. מעבר לכך, יונדאי היא המותג הנמכר ביותר בישראל. במקום השני, לפחות בחודש מאי, נמצאת טויוטה, כמו טויוטה פריוס ההיברידית וכמובן טויוטה קורולה ההיברידית - דגם רב מכר שהיה אמור לפי תחזיות לתפוס את הבכורה בשוק הישראלי. במקום השלישי נמצאת קיה, שמייבאת למשל את נירו ההיברידית. המסר ברור: כדי להוביל את השוק צריך דגם היברידי. מן הסתם, יבואני הרכב למדו היטב את השטיק: חלק גדול מאוד מן הדגמים ההיברידיים שמשווקים כיום בישראל נמכרים בהנחות גדולות מאוד לחברות הליסינג, שמוכרות אותם ביד ראשונה אפס קילומטר או לסירוגין מחכירות אותם (או בשפה פשוטה, עושות עליהם ליסינג).

יונדאי איוניק היברידית יונדאי איוניק היברידית יונדאי איוניק היברידית

כאן נשאלות לא מעט שאלות, כמו קודם כל, למה ברשות המסים החליטו דווקא עכשיו להודיע שהמכוניות ההיברידיות ימוסו? שוק הרכב הישראלי הוא פרה חולבת של רשות המסים, אך המכוניות ההיברידיות מהוות חלק יחסית זניח ממנו. נכון, אנו מדברים על רבי מכר כמובן אך בל נשכח שבישראל מכונית רבת מכר היא מכונית שממנה מיובאות כעשרת אלפים יחידות – לא בדיוק מתכון למיליארדי שקלים שיסתמו את הגירעון של מדינת ישראל. למשל, בשנה שעברה נמכרו בישראל כ-10,200 יונדאי איוניק, וזהו הדגם הכי נמכר בארץ. המכונית ההיברידית השנייה בטבלת מלכי המכירות היא קיה נירו עם 8,300 מכירות ב-2018. זה הכול. אז מדוע לאיים? התשובה טמונה במבנה של שוק הרכב הישראלי בשנת 2019.

העובדה ששוק הרכב הישראלי אינו יציב מבחינת מדיניות המיסוי אינה סוד - אך השנה ללא ספק נשברו שיאים אחרי שמדיניות מס חדשה נכנסה לתוקף באפריל ויצרה מצב שבו עד אפריל יובאו לישראל מעל 100 אלף מכוניות. מאפריל: חלה צניחה. בימים כתקנם, רשות המסים שומרת בסודי סודות את מדיניות המס שלה, ממש עד הרגע האחרון, אך הפעם לרשות המסים חשוב ככל הנראה לייצר סוג של תגובת שרשרת שתייצר יבוא מואץ של מכוניות היברידיות ושחרורים מאסיביים ממכס לפני תום השנה. ברשות המסים יודעים היטב שמה שמשוחרר כעת ממכס - לא בהכרח הולך ללקוחות: החוק בישראל מתיר ליבואן רכב לדגור על מכונית במשך כמעט שנה שלמה ממועד הגעתה לישראל - ומן הסתם על זה בונים ברשות המסים, כדי לסגור את החובות שכעת על השולחן.

עוד נקודה חשובה: כאשר המכוניות ההיברידיות ימוסו, הן לא באמת ייצרו הכנסות משמעותיות, לפחות לא בשנים הקרובות. הסיבה לכך היא השיטה: בישראל נהוג למסות מכוניות בשיטת סולם. כלומר לא בבת אחת, או כפי שברשות המסים מסבירים באופן תכוף: "כדי לאפשר לציבור להתרגל". לכן סביר להניח שמתווה המס יחולק למדרגות, שכל אחת מהן תכלול עלייה קלה בגובה מס הקנייה, אגב גם כדי לא לעצבן את ה-OECD, שברשות המסים מתגאים בשבחים שהוא מרעיף על מדיניות המס של מדינת ישראל. כך שבכל מקרה, על הכנסות גדולות אין מה לבנות כאן, רק על הכנסות נאות למדינה בשנת 2019, שיתנו "בוסט" קטן לקופה.

טויוטה פריוס היברידית טויוטה פריוס היברידית טויוטה פריוס היברידית

שאלה נוספת שקשה לפספס היא מדוע למסות את המכוניות ההיברידיות כאשר למדינת ישראל יש מכרה זהב בלתי מנוצל ממש מתחת לאף: שיטת חישוב שווי השימוש בישראל פועלת באמצעות מקל וגזר. גזר למכוניות נקיות, מקל למזהמות. אך המקל קצר ולא ממש אפקטיבי: שיטת המס בישראל קובעת שמכוניות שמזהמות מעט מקבלות זיכוי מס. מי שמזהם הרבה מקבל זיכוי נמוך. מי שמזהם ממש הרבה, לא מקבל זיכוי. הבעיה היא שככל שהרכב יותר יקר, הוא בדרך כלל יותר חזק, יותר מזהם. נסו להסביר למי שייבא ארצה מכונית יוקרה ספורטיבית במיליון שקל שהוא לא יקבל את זיכוי המס שלו, בסך של כאלפיים שקלים - ויתכן שלא תיתקלו בדמעות של עצב.

כיום נמכרות בישראל עשרות אלפי מכוניות יוקרה מדי שנה ביבוא אישי ומקביל, אך דווקא את שיטת חישוב המס של מכוניות אלה, רשות המסים לא משנה, גם אם אגב לפי הערכות, מס על מרצדס חדשה או פרארי, או יגואר, יכול להכניס לקופת המדינה הרבה יותר כסף ממס על יונדאי איוניק. אבל למה לא משנים? אז קודם כל, כי יש בישראל מס יוקרה. אבל מס היוקרה אינו לוקח בחשבון זיהום אוויר: זהו מס שמשולם על כל מכונית יוקרה, כך שחכמים לא הועילו בתקנתם. למעשה, השיטה כיום מעודדת יבוא של מכוניות מזהמות ככל האפשר, כי בכל מקרה לא מוטל עליהן קנס, הן פשוט לא מקבלות הטבת מס זניחה לחלוטין, כסף קטן ממחיר הרכב הכולל.

אז למה לא ממסים? התשובה טמונה בנוסחת המס הירוק: מדובר בנוסחה גמישה מאוד בכל הקשור בנוסחת החישוב של המזהמים, זו שקובעת כמה הטבת מס יעניקו למכוניות - אך להוסיף מס זיהום חדש, כזה שיעצבן בעלי השפעה שנוסעים במכוניות יוקרה, זהו כבר סיכון שלא שווה לקחת. עדיף להטיל מס על מי שנוהג בפריוס ולא על מי שמחזיק בפרארי. אגב, עוד נקודה חשובה שממחישה כמה במשרד האוצר מדביקים פלסטר על שבר: מדינת ישראל סובלת זה שנים מגודש. במשרד האוצר קיימות תוכניות להטלת אגרות גודש זה שנים, תוכניות שניתנות ליישום מואץ, שיכניס לקופת המדינה סכומים גדולים משמעותית ממה שתכניס העלאת מס על 25 אלף מכוניות היברידיות בשנה, לפי הערכות. זה לא קורה. מה שכן - למדינת ישראל יש קצב גידול אוכלוסייה מסוים - הישראלים יזדקקו למכונית בכל מקרה, רק שמשנה הבאה הסיכוי לרכישה של מכונית היברידית פוחת. מה יקנה הישראלי שחייב מכונית בכל מקרה? מכונית לא היברידית. כלומר מכונית מזהמת יותר, גורמת מחלות יותר. הטלת אגרות גודש היתה פותרת את הבעיות הללו של זיהום ותחלואה.

הרוכשים נוהרים לסוכנויות

כאן נשאלת כמובן שאלה נוספת: מה עושים מכאן? הישראלים, למרבה הצער, מעולם לא הפגינו גינוני צרכנות נבונה בכל הקשור לרכישה של מכוניות חדשות - ועל זה רשות המסים בונה. רק במרץ האחרון עטו בני ישראל על אולמות התצוגה של יבואני הרכב, שהתריעו מפני "עליות מחירים קשות ב-1 באפריל", כאשר בפועל המכוניות התייקרו ברובן בסכומים שהיו נמוכים יותר מעלות של זוג אופניים. וכעת ככל הנראה הישראלים יפגינו התנהגות צרכנית דומה, שתתודלק על ידי הצהרות של חברות הליסינג שייכנסו לפאניקה מן העובדה שבשנה הבאה המכוניות החביבות על לקוחותיהן יפסיקו לככב בראש רשימת הדרישות. כלומר: ממש בקרוב יבואני הרכב יזמינו עשרות אלפי מכוניות היברידיות שיגיעו לישראל ככל הנראה לקראת נובמבר-דצמבר, וישוחררו ממכס, ראה ערך הקטע של הכנסות למדינה.

אך כאן יש בעיה. קודם כל, רשוטת המסים עוד לא אמרה את המילה האחרונה. ושנית - לא לכולם יש מכוניות. רשות המסים יודעת היטב מה יבואני הרכב יעשו, כמה מכוניות הם יכניסו בסוף השנה וכמה כסף ייכנס לקופה. הבעיה היא שהפעם רשות המסים עלולה לא להסתפק בכך. גורמים בענף הרכב כבר צופים שברשות המסים יהגו "מוקש" כלשהו שמיועד למנוע מהיבואנים להכניס מכוניות בסוף השנה, או לסירוגין ישמרו בסוד את מתווה המס עד לרגע האחרון, או, אם הלוביסטים יצליחו, ירככו את ההצהרה על ייקור ההיברידיות.

אבל כאמור - זו לא הבעיה היחידה. כיום ישנם יבואני רכב שפשוט לא יכולים לספק את הסחורה. רק לפני שבועיים נחשף ב"כלכליסט" שיבואנית טויוטה הודיעה לחברות הליסינג הגדולות שהיא מודה להן על ההיברידיות שהן הזמינו, ומודיעה להן כעת שפשוט אין לה מכוניות היברידיות נוספות לספק, לפחות עד שהיצרן ישחרר לה מכוניות. גם יבואנים אחרים מתמודדים עם המצב הזה, וזוהי כבר בעיה שמגיעה מכיוון התעשייה העולמית ולא מישראל - יצרני הרכב העולמיים נאבקים עם רגולציה בעייתית שדורשת מהם להפחית את שיעור פליטות המזהמים הממוצע של מכוניות חדשות. ממוצע פירושו שהאיחוד האירופי ודומיו לוקחים את כל רכבי השטח של יצרן, כל מכוניות הסופר-מיני, המשפחתיות, ההיברידיות ומחשבים ממוצע. יצרן שלא עומד בממוצע: נקנס. ולכן היצרנים זקוקים להיברידיות, כדי להוריד ממוצע. והמשמעות היא שהיכן שיש בעיית ממוצע מזהמים - בעיקר באירופה - לשם מופנות ההיברידיות. ולא לישראל. יבואן שרוצה להביא היברידיות יכול בהחלט לעשות זאת כמובן - אם יציע יותר כסף עבור מכונית מהיבואן הגרמני, או הצרפתי, או השוויצרי. אך כאן יש בעיה אחרת: זה מעלה את מחיר המכונית. ואז בעצם נוצר מצב שבו יתכן שהמכוניות שיגיעו לישראל השנה יהיו יקרות יותר. לא במחיר המחירון הרשמי, אלא מתחת לשולחן: יהיו פחות הנחות לחברות הליסינג. פחות תשלומים. פחות מבצעים. בקיצור: יתכן שההיברידיות ייפגעו עוד לפני שהשינויים במס ייכנסו לתוקף - ושוב ניתקע עם מכירות של מכוניות חדשות מזהמות, במקום ההיברידיות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



74 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

73.
האוצר בונה על זיכרון קצר טווח
לפני כ 10 שנים היתה רפורמה שהורידה את המיסים בהדרגה במשך 5 שנים על רכב עד ל 72%. לקראת השנה האחרונה התחילה המחשבה על זיהום אוויר והיתה דרישה לעודד רכבים יותר ירוקים. רשות המיסים טענה שחוקית היא לא יכלה להעלות מס על רכב מזהם. אי לכך העלו את מדרגת המס ל 83% (ב 11%) ונתנו הנחה לפי נוסחה יחודית לישראל לפי 15 מדרגות. במשך השנים הואצר שחק את ההנחות עיי שינוי הנוסחה . אם הם מבטלים את ההנחה במס שיחזירו את המס ל 72%....
אטומובילה  |  18.06.19
70.
אוצר למד, אנחנו שותקים גם שהוא שודד אותנו באור יום
פראיירים אין מילה אחרת. אם היתה מחאה גדולה בישראל, מזמן היה צדק וכסף לא היה מחולק כשוחד בממשלה, על חשבוננו משלמי המיסים. הרי ברור לכולם שאין שום סיבה הגיונית להטיל מס על המוכניות של מעמד הביניים שימשיך לסחוב על גבו את מי שלא עובד. לצערי אם לא נתעורר בזמן, המדינה תקרוס
אורי  |  17.06.19
לכל התגובות