אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשטרה מצלמת, אבל הפסיקה לאכוף עבירות באמצעות מצלמות המהירות צילום: יובל חן

חשיפה

המשטרה מצלמת, אבל הפסיקה לאכוף עבירות באמצעות מצלמות המהירות

בניגוד להצהרות הפומביות שלה, המשטרה כבר לא אוכפת עבירות מהירות באמצעות מערך המצלמות הנייחות, שבהצבתן הושקעו מאות מיליוני שקלים. המצלמות על העמודים הכתומים עדיין מתעדות נסיעה במהירות מופרזת, אך הדוחות נשמרים במערכת

16.06.2019, 09:58 | אודי עציון ותומר הדר

אם ישראל טוענת שמצלמות המהירות הנייחות שלה אמינות, מדוע הן לא מפיקות דו"חות מהירות? לפי מידע שהגיע שאושר על ידי המשטרה והפרקליטות, מערך מצלמות ה־א3 הכתומות משמש כיום רק להנפקת דוחות על חציית צומת באדום על ידי המצלמות בצמתים. המצלמות מתעדות נסיעה במהירות מופרזת, אך הדוחות נשמרים במערכת ולא נשלחים לנהגים.

קראו עוד בכלכליסט

זאת ועוד: דו"חות שהנפיקה המערכת בעבר ועדיין בהליכים משפטיים לא מובאים בפני שופט. נציגי התביעה המשטרתית התקשרו בחודשים האחרונים לאלפי נהגים שזומנו למשפט והודיעו להם שהמשפט נדחה. בחלק מהמקרים הוצע לנהגים להתפשר על עבירה קלה יותר וללא נקודות.

מצלמת מהירות, צילום: תומר הדר מצלמת מהירות | צילום: תומר הדר מצלמת מהירות, צילום: תומר הדר

המדיניות שאימצה המשטרה נוגדת את הצהרותיה הפומביות. ביהמ"ש בעכו קבע בקיץ שעבר כי אמינותן לא הוכחה, וזיכה 16 נהגים שהואשמו באמצעותה בנסיעה במהירות מופרזת. במשפט שניהל עו"ד תומר גונן עם עוה"ד יוסי יעקובי, ערן בר אור וכפיר דור, העיד מ"מ מנכ"ל מכון התקנים אז, אילן כרמית, כי השתתף בבדיקה כזאת שערך המכון בהולנד למשטרה. בהמשך חזר בו לאחר שלא נמצאו הוכחות לקיום הבדיקה, והוא נחקר במשטרה בחשד לעדות שקר.

בעקבות הגילויים הורתה הפרקליטות למשטרה לעצור הנפקת דו"חות ממערכת ה־א3. בניסיון לעקוף את פסק הדין בדקה המשטרה את המערכת באמצעות אנשי מעבדת הרכב של הטכניון, וטענה כי הוכיחה שהמצלמות אמינות. באוקטובר הודיעה המשטרה: "במערכת א3 דיוק מדידת המהירות ודיוק ממוצע כלל הבדיקות עומד בדרישת ההמלצות הבינלאומיות, המצלמות מהימנות ומדויקות. ניתן אישור הפרקליטות להמשך ניהול דוחות המופקים ממערכת א3 בבתי המשפט לתעבורה. המצלמות יחזרו לתעד עבירות תנועה ולהנפיק דוחות לנהגים".

אבל לא רק שהמשטרה לא עירערה על הפסיקה בעכו, היא גם לא הגישה את דוח הטכניון כראייה לאמינות המצלמות במשפטים של נהגים אחרים שעירערו על דוחות שקיבלו ממצלמות א3. בפועל לא חודשה אכיפת המהירות באמצעותן, וזו נעשית כיום רק באמצעות מכמונות הלייזר המופעלות בידי שוטרים ומכמונות המכ"ם רדאר שבחלק מהניידות.

זאת ועוד: לאחר שוועדת גילאור לאישור מינויי בכירים בשירות הציבורי סירבה לאשר את מינויו למנכ"ל מכון התקנים בגלל חשד לעדות שקר, מעסיק המכון את כרמית כיועץ מיוחד למנכ"ל בשכר גבוה. בפרקליטות סירבו להשיב לשאלה מהי מעמדה המשפטי של א3 כיום ומדוע הופסקה הנפקת דוחות מהירות באמצעותה, אך הודו כי המערכת משמשת רק לתיעוד עבירות. "על פי הודעת המשטרה מאוקטובר, מצלמות המהירות ממשיכות לתעד עבירות תנועה. הנושא נבחן בשיתוף עם המשטרה והפרקליטות", נמסר מהפרקליטות.

ממכון התקנים נמסר: "על פי החלטת דירקטוריון המכון הוחלט על העסקתו של כרמית כיועץ לוועד הפועל עד לבחירת מנכ"ל קבוע. בימים אלה מתנהל הליך מואץ לבחירת מנכ"ל קבוע, וסוכם עם כרמית על סיום תפקידו. הוא יסיים את עבודתו בימים הקרובים".

עו"ד גונן: "מערכת ה־א3 לא הביאה תועלת ולא תרמה להורדה של הרוג אחד. אין תחליף לנוכחות משטרתית במוקדים הבעייתיים. מוזר שמבקר המדינה מתעלם מפנייתנו לבחון את האופן הלקוי שבו נקלטה המערכת. העובדה שנקבע כי עד לא אמר אמת בביהמ"ש והפרקליטות עדיין לא הגישה כתבי אישום לא מוסיפה לאמון האזרחים ברשויות החוק".

ממשטרת ישראל נמסר: "כפי שדיווחנו בעבר, מדו"ח סיכום של ממצאי הבדיקות שנערכו לבקשתה של המשטרה ע״י הטכניון עולה כי במערכת א-3, דיוק מדידת המהירות ודיוק ממוצע כלל הבדיקות, עומד בדרישות ההמלצות הבינלאומיות של מצלמות א-3, וכי המצלמות מדויקות ומהימנות. הליך הבדיקה בוצע ביסודיות ומלווה ע״י הפרקליטות.

חוות הדעת נמצאות בימים אלו בשלבי אישור סופיים בתיאום עם הפרקליטות. המצלמות מתעדות עבירות תנועה באופן שוטף, ולאחר אישור סופי המשטרה תחזור להפיק מהמערכת דו"חות נגד נהגים הנוסעים במהירות החורגת מהמותר בחוק ובכך מסכנים את חייהם ואת חיי יתר משתמשי הדרך.

משטרת ישראל תמשיך להיאבק בקטל בכבישים בכבישים, ולאכוף עבירות תנועה מסכנות חיים במטרה לשמור על שלומם ובטיחותם של משתמשי הדרך".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



38 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

36.
מצויין !!!
כנראה שגם למשטרה נפל סוף סוף האסימון. הבעיה במדינה היא לא מי שנוסע מהר אלא מי שנוסע לאט, מי שנוסע בצד שמאל של הכביש ומי שמדבר בטלפון ולא מתרכז בנסיעה. נראה אותכם נוסעים 150 קמש ומסמסים, פשוט אי אפשר. שנוסעים 150 קמש צריך מאוד להתרכז ולהיות מפוקסים בכביש. אפשר לשפר את מצב הפקקים ב 10%-15% אם כולם יסעו בצד ימין של הכביש והנתיב המאלי ישמש רק לאכיפה (סעו להולנד ללמוד לנהוג). לא תראו נהגים מזגזגים כי הנתיב השמאלי יהיה פנוי.
צפוני  |  17.06.19
34.
תביעה יצוגית נגד אילן כרמית
בכל דוח מהירות שנשלח ממשטרת ישראל לנהג שלטענתם עבר את המהירות המותרת נרשם: ראיות התביעה חוות דעת מומחה - אילן כרמית מי שפנה למשטרה לבקש חומרי התביעה קיבל דיסקט שבו יש בין הייתר את חוות דעת המומחה מר אילן כרמית לאחר המשפט בעכו הסתבר שמר אילן כרמית נתן עדות שקר . ואני טוען שכל חוות הדעת היא לא חוות דעת ומר אילן כרמית לא היה מוסמך לתת חוות דעת על תחום שאינו מומחה בו כלל ועיקר יתרה מזאת חוות הדעת אינה חתומה בכלל . מר אילן כרמית שיקר למשטרת ישראל ובגללו אלפי נהגים שילמו קנסות 》לתבוע אותו
יואב  |  16.06.19
לכל התגובות