אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנפקות רני צים ועדיקה: ניצחון החנויות הפיזיות על האונליין צילום: תומי הרפז

ניתוח כלכליסט

הנפקות רני צים ועדיקה: ניצחון החנויות הפיזיות על האונליין

חברת הנדל"ן המניב וקמעונאית המסחר המקוונת החלו להיסחר באותו יום במרץ 2018 בבורסת תל אביב. אך בעוד הראשונה שמרה על יציבות, השנייה מחקה חצי משווייה. הסיבה: בניגוד לרני צים, עדיקה לא הצליחה לתרגם את הצמיחה לרווחים

19.06.2019, 08:12 | יניב רחימי

בעלי השליטה והמנהלים של עדיקהו רני צים לא ישכחו את יום רביעי, ה־21 במרץ 2018, היום בו החלו להיסחר מניותיהן לראשונה בבורסה בתל אביב. ב־15 החודשים שחלפו מאז ההנפקה, המניה של עדיקה צנחה ב־48%, בעוד שזאת של רני צים שמרה על יציבות. 

קראו עוד בכלכליסט

לכאורה, אין קשר בין חברת הנדל"ן המניב רני צים לעדיקה שעוסקת בשיווק מקוון של מוצרי אופנה. אלא שאפשר לראות בתשואת היתר של רני צים לעומת זו של עדיקה כניצחון (זמני) של החנויות הפיזיות שאותן מציגים המרכזים המסחריים של רני צים, על פני פעילות המסחר הקמעונאי המקוון של עדיקה בישראל.

הצמיחה לא מתורגמת לרווח

מדדי הפעילות של עדיקה, שבשליטת גולף (69.1%) ובניהולו של דדי שוורצברג, מעוררים התפעלות. ברבעון הראשון של 2019 היו לעדיקה 57 אלף לקוחות פעילים באתר, עלייה של 12% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מספר הפריטים שנמכרו באתר ובחנויות של עדיקה זינק ב־41% והסתכם ב־513 אלף, ומספר העסקאות ברבעון קפץ ב־45% והסתכם ב־200 אלף.

עדיקה לא מצליחה לתרגם את הצמיחה בהכנסות ובפעילות לשיפור בשורת הרווח.חרף צמיחה של 19% שנרשמה בהכנסות החברה ברבעון הראשון, היא מציגה ירידה ברווח התפעולי שהסתכם בסכום זניח של 0.6 מיליון שקל, בהשוואה ל־2.8 מיליון שקל אשתקד. בעדיקה מייחסים את הירידה ברווח למהלכים לבניית מנועי צמיחה חדשים הכוללים פתיחת סניפים, תוספת כוח אדם, הוספת וגיוון פריטים ובחינת הרחבת פעילות המסחר הקמעונאי המקוון של החברה לפעילות בינלאומית.

כל עוד עדיקה לא תוכיח אחרת, קיים ספק ביחס ליכולת של החברה להציג רווחים משמעותיים בפעילות המסחר הקמעונאי המקוון בישראל. יתכן שזה מה שמוביל את שוורצברג לבחון את מימוש הפוטנציאל הגלום בהרחבת פעילות החברה תחת המותג Adika לפעילות בינלאומית.

 

 

רני צים: כבוד למגזר

רני צים, שבשליטת רני צים (74.9%) ובניהולו, עוסקת בתחום מרכזי המסחר פתוחים ובניהולם. הייחודיות של רני צים היא בכך שהחברה רואה במגזר הלא יהודי כיעד פוטנציאלי ומנוע צמיחה. לרני צים יש שישה מרכזים מסחריים בישובים מעלות, בית שאן, נתיבות, ערד, אום אל פאחם וירכא. בנוסף, לחברה יש שבעה הסכמי שכירות עם בעלי קרקעות בחמישה יישובים ערביים: טירה (2), אום אל פאחם (שלב ב'), טמרה, דליית אל־כרמל, טייבה ורהט.

כמו עדיקה, גם רני צים מציגה ברבעון הראשון של 2019 צמיחה מרשימה של 18% בהכנסות משכירות וניהול נדל"ן להשקעה. אך בשונה מעדיקה, רני צים מצליחה לתרגם את הצמיחה בהכנסות לעלייה של 18% ב־NOI שהסתכם ב־9.2 מיליון שקל. הנכסים המניבים הקיימים של רני צים צפויים להניב לחברה מדי שנה NOI של 41.6 מיליון שקל ו־FFO של 20.5 מיליון שקל (מחוזים חתומים). אולם בהתחשב בתוספת הצפויה בשנים הקרובות כתוצאה מהנכסים שהחברה יוזמת, ברני צים מצפים שה־NOI יטפס ל־75 מיליון שקל, וה־FFO יקפוץ ל־41.8 מיליון שקל.

מנכ"ל עדיקה, דדי שוורצברג: "עדיקה ממשיכה לצמוח ובשנת 2018 הציגה את הרווחיות התפעולית הגבוהה בענף של כ־13.2%. כחלק מהתוכנית האסטרטגית, החברה החלה להשקיע במנועי צמיחה כשאחת הדוגמאות היא השקעה באתר בינ"ל הפונה לדור ה־Z אותו החברה מסבסדת מהרווחים השוטפים אותם היא מייצרת. עד סוף השנה תתבצע החלטה, האם החברה תרחיב את פעילותה לחו"ל או שתתמקד בשוק המקומי" 

חנות פיזית של עדיקה באשדוד , צילום: קמילה סימון חנות פיזית של עדיקה באשדוד | צילום: קמילה סימון חנות פיזית של עדיקה באשדוד , צילום: קמילה סימון

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות