אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גרמניה: בית משפט הכריע במאבק על תכנון החיפושית צילום: שאול גולן

גרמניה: בית משפט הכריע במאבק על תכנון החיפושית

בתו של ארווין קומנדה תבעה את פולקסווגן בטענה כי אביה היה שותף בתכנון המכונית המפורסמת, לצד פרדיננד פורשה; היא דרשה פיצוי של 5 מיליון יורו - שהתייחס רק ל"חיפושית החדשה", שיוצרה משנת 2014; בית המשפט דחה את התביעה

21.06.2019, 21:37 | תומר הדר

היום הגיעה לסיומה אחת הפרשות היותר מוזרות הקשורות במכונית שבשעתו היתה הנמכרת ביותר בעולם: החיפושית של פולקסווגן. במהלך השנים נפוצו לא מעט סיפורים ותיאוריות בנוגע לזהות המתכנן של מכונית העם הגרמנית. כעת, פסק בית משפט גרמני, שפסק כי בתו של ארווין קומנדה אינה זכאית לפיצויים מצידה של קבוצת פולקסווגן.

הכל החל לאחר שאדולף היטלר הבין שכדי לזכות באהדת ההמונים, יש להעניק להם אמצעי תחבורה זול ומערכת כבישים מפותחת. במקור היה זה המהנדס פרדיננד פורשה שהציג את התכנון שלימים נהפך למכונית ה-KDF (ראשי תיבות של Kraft durch Freude, "עוצמה באמצעות שמחה") - מכונית קטנה, בעלת מנוע מאוד פשוט המותקן באחוריה שהיתה מסוגלת לנסוע במהירות 100 קמ"ש.

"חיפושית", צילום: שאול גולן "חיפושית" | צילום: שאול גולן "חיפושית", צילום: שאול גולן

אלא שפורשה האב, שצאצאיו זכו לעמוד בראשה של יצרנית מכוניות הספורט המפורסמת בעולם, לא פעל לבדו: לצידו של פורשה עבד אירווינג קומנדה, גם הוא מהנדס אוסטרי. קומנדה נולד ב-1904 ובמהרה הלך בעקבות אביו, והפך למהנדס. את פורשה פגש קומנדה בעודו עובד בחברת שטייר הגרמנית (לימים חלק מתאגיד מגנה שטייר). בשנת 1931 הפך קומנדה לעובד בכיר בפורשה. למעשה, אין כל עוררין על היותו עובד בחברה, מכיוון שכיהן בה עד שמת ב-1966. לא זו בלבד שקומנדה היה אחראי במידה מסוימת על עיצוב החיפושית, הוא גם המשיך לעצב בפורשה ונחשב לאחד מאבותיה של הפורשה 356, מכונית הספורט הראשונה של החברה ביצור המוני, זו שבעצם הפכה את פורשה למותג שהיא היום.

בחזרה לעידן המודרני: ב-2014 הגישה בתו של קומנדה תביעה נגד פולקסווגן ודרשה ממנה פיצויים, בטענה שהיצרנית הגרמנית היתה צריכה להתחלק עם משפחת קומנדה, לפחות במידה מסוימת, ברווחי המכירה של החיפושית. הסכום שדרשה משפחת קומנדה - 5 מיליון יורו, נחשב צנוע במיוחד לנוכח העובדה שהחיפושית יוצרה במשך כ-70 שנה וכ-20 מיליון יחידות מדורותיה השונים נמכרו בעולם, עד הפסקת הייצור של הדגם המקורי בדרום אמריקה.

הסיבה לסכום הנמוך נעוצה בכך שהתביעה התייחסה רק למכוניות פולקסווגן חיפושית שיוצרו משנת 2014, כלומר ה"חיפושית החדשה"- זו שמבוססת על מכלולים של פולקסווגן גולף, ולא החיפושית הישנה המיתולוגית בעלת המנוע האחורי. הסיבה שמשפחת קומנדה בחרה שלא לתבוע את פולקסווגן דווקא על המכונית שבאמת היתה רבת מכר היא חוקי ההתיישנות. 

החיפושית החדשה החיפושית החדשה החיפושית החדשה

ואולם החיפושית החדשה, שאגב עדיין נמכרת בעולם וגם נמכרה בעבר בישראל, מעוצבת כמחווה לחיפושית המיתולוגית, משמע יש בה סממנים עיצוביים שהגה, כביכול, קומנדה.

ועם זאת, כאמור, משפחת קומנדה הפסידה. לפי החלטת בית המשפט בגרמניה משפחת קומנדה אינה מסוגלת להוכיח באופן חד משמעי שקומנדה אכן עיצב את החיפושית. לפי הממצאים, בית המשפט בחן את הסקיצות המקוריות שבהן השתמש קומנדה כדי לצייר את החיפושית וקבע כי הן דומות מדי לרכבים נוספים מאותה תקופה.

בכל מקרה, החיפושית עתידה למות ביחד עם סודו של קומנדה: בשנה הבאה תחדל פולקסווגן מיצור החיפושית החדשה – ולא תייצר עוד חיפושיות מכל סוג.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות