דו"ח טכנולוגי
נופלים כמו גדולים: כך התברר ש-13 הוא גיל מוקדם מדי לבגרות מקוונת
הליך קביעת גיל 13 בתור סף להתחברות לשירותים מקוונים ברחבי העולם היה עקום ומוגבל, ועתה מבינים מחוקקים וחוקרים את גודל הטעות, ואת השלכותיה החמורות; גוגל ממשיכה להציג עסקים מזויפים בשירות המפות שלה; וספוטיפיי פוגעת ביוצרים בגלל טעות שעשתה בעצמה
וזה, כמובן, בולשיט: בני 13, חכמים ומבריקים ככל שיהיו, הם לרוב לא בוגרים מספיק כדי להבין את ההשלכות שיש לפעילות המקוונת שלהם. לעזאזל, אפילו אנשים בני כפול מגילם לא תמיד מבינים את זה. פוסטים בפייסבוק ובאינסטגרם יכולים לרדוף אותם לכל חייהם, לצוץ בתוצאות חיפוש בכל פעם שמעסיק או דייט מחפש את השם שלהם, להיות מקור למבוכה במקרה הטוב או לבעיות בלתי צפויות במקרה הרע.
כולנו עשינו בגיל 13 דברים שהיום הם מקור למבוכה, הבעיה היא שבעבור צעירים כיום הדברים הללו יכולים להיות גלוים לכל אחד, בכל זמן ובכל מקום. לא רק זיכרון חמוץ פרטי שגורם לנו להתכווץ מבפנים.
איך נוצר המצב הזה שבו מגרש המשחקים המקוון נפתח לבני 13 ומעלה בלי מגבלות? בלי יותר מדי מחשבה. ב-1998 חוקק בארה"ב חוק בשם Children’s Online Privacy Protection Act (או COPAA בקיצור), שנועד להגן על פרטיות ילדים ברשת. במקור, יוזם החוק אדוארד מרקי (אז חבר קונגרס, היום סנטור) רצה ליצור מקבילה מקוונת למגילת הזכויות, אך היוזמה נדחתה והוא החליט להתמקד בהגנה על ילדים.
תרמה לכך סקירה של נציבות הסחר הפדרלית (FTC), שבדקה יותר מ-200 אתרים שפנו לילדים, וגילתה שרק מעטים מהם הציגו מדיניות פרטיות או דרשו הסכמת הורים לפני איסוף או פרסום מידע אישי של ילדים. ה-FTC המליצה לחוקק חוק שידרוש מאתרים לקבל הסכמת הורים לפני איסוף, שימוש או פרסום במידע אישי של ילד. המחוקקים הסכימו, אבל אז נוצרה מחלוקת סביב ההגדרה של "ילד". מרקי רצה מתחת לגיל 16. חברות המסחר המקוון התנגדו, כי חששו לאבד פלח שוק מכניס במיוחד. אליהן הצטרפו ארגוני זכויות אזרח, שחששו שההגבלה תקשה על צעירים למצוא מידע מקוון על אמצעי מניעה והפלה, או מקורות על התמודדות עם התעללות ואלימות במשפחה. גיל 13 נבחר כפשרה, והחוק נכנס לתוקף באפריל 2000 כאשר חברות שאוספות ביודעין מידע מילדים פני פחות מ-13 ללא הסכמת הוריהם יכולות לקבל קנס של יותר מ-42 אלף דולר לעבירה. החוק בעייתי בפני עצמו, משום שבמקרה זה אי ידיעה פוטרת מעונש: אם ילד שיקר לגבי גילו בהרשמה לאתר, בעל האתר אינו אשם. אבל הבעיה הגדולה יותר היא האפקט הבלתי צפוי שהיה לו על תפיסת ההורים את המרחב המקוון: 13 הפך לגיל המקובל על הורים בכל הנוגע לבגרות באינטרנט, שכן הם סבורים שדרישת הגיל היא אזהרת בטיחות. "הורים וצעירים מפרשים בצורה לא נכונה את דרישת הגיל", כתבו חוקרים מהרווארד במאמר שפרסמו בנושא. "הם לא מודעים לכך שהמגבלות עוסקות בפרטיות בלבד".קצרצרים
1. הליבה של כל מדריך, מקוון או פיזי, היא האמינות שלו. אנחנו רוצים לדעת שהעסקים ונותני השירות שמופיעים במדריך אמיתיים, שהם באמת שם, שכשאנחנו מתקשרים ליוסי השרברב מהרצל 2 נגיע אליו, ולא למישהו אחר. לגוגל, למרבה הצער, זה פחות אכפת ומסתבר שגוגל Maps עדיין מלא בעסקים מקומיים מזויפים; אלו הם ספקי שירות שיוצרים עשרות רשומות לעסק שלהם, כך שכאשר משתמש מחפש שרברב או חשמלאי בסביבתו, הם יופיעו ראשונים במקום עסקים אמיתיים שנמצאים שם. גוגל, כמובן, מנסה לצמצם את הבעיה ונסמכת על מחקר שטוען שרק 0.5% מהרשומות בארה"ב מזויפות. הבעיה? המחקר כלל גם עסקים כמו מסעדות ובתי מלון, שלא מרוויחים דבר מיצירת רשומה מזויפת ולכן לא עושים זאת. 2. ממשיך להיחשף היקף ההתערבות הרוסית בבחירות מקוונות, ובמקרה זה - משאל העם על הברקזיט. לפי מחקר חדש של Atlantic Council, הרוסים יצרו רשת מסועפת של חשבונות שהפיצה לעשרות אתרים ידיעה כוזבת על מזימה של מתנגדי ברקזיט להתנקש בבוריס ג'ונסון - היום מועמד מוביל לתפקיד ראש ממשלת בריטניה. 3. ספוטיפיי החליטה להיות מניאקית: מפעילת שירות הסטרימינג טוענת ששילמה יותר מדי כסף לכותבי שירים ב-2018 והיא מבקשת מהם את הכסף בחזרה. הבלבול נעוץ בפרשנות של חוק זכויות יוצרים חדש בארה"ב, שהביאה לחישוב לא נכון מצד ספוטיפיי של התמלוגים ששלמה. אמנים מקבלים גרושים משירותי סטרימינג; לפי דיווחים, כל שיר שמוזרם מייצר תמלוגים של בין 0.006 ל-0.0084 דולר, שמתחלקים בין כמה גורמים. פישלת, ספוטיפיי? התמודדי עם זה וסיפגי את ההפסדים.4. שלוש עובדות באורקל פנו לבית המשפט בבקשה לאשר תביעה ייצוגית בשם 4,000 עובדות החברה בכל הנוגע לפערי שכר לא מוצדקים לעומת עמיתיהן הגברים. בקשות דומות שהגישו בעבר עובדות במיקרוסופט ובטוויטר נדחו, ואפשר רק לקוות שהפעם זה ייגמר אחרת ולאחל להן הצלחה.
5. גוגל מבטלת שני טאבלטים שתכננה להשיק והכריזה שתפסיק לייצר טאבלטים. אף אחד לא יבכה; החברה מעולם לא גילתה עניין גדול בתחום, ובכל מקרה יש מספיק מוצרים מוצלחים מיצרניות אחרות. לא שמישהו טורח לקנות אותם יותר מדי.
תגובה אחת לכתיבת תגובה