אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחיר להמשך פעילות שדה דב - 21 מיליארד שקל; ראש הממשלה יקיים דיון דחוף צילום: עמית שעל

ניתוח כלכליסט

המחיר להמשך פעילות שדה דב - 21 מיליארד שקל; ראש הממשלה יקיים דיון דחוף

לפי חוות דעת רשמיות של משרדי הממשלה, אובדן ההכנסות נאמד ב־16 מיליארד שקל. עוד 5 מיליארד שקל ישולמו כפיצוי לבעלי הקרקעות. נתניהו יביא את הסוגיה לישיבת ממשלה מיוחדת

23.06.2019, 21:37 | אמיתי גזית ונמרוד בוסו

שבוע לפני מועד הפינוי הסופי של שדה דב, שנכון לעכשיו יצא לפועל לפי הסכמי הפינוי עליהם חתומה המדינה, תעבור מחר ההכרעה בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו. היום (ב')  צפוי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' להגיש לנתניהו הצעה לתוכנית עבודה, שתאפשר לדעתו את אישורה של הצעת החוק להמשך פעילות שדה התעופה בשנים הקרובות. זאת, תוך המשך קידומה של התוכנית לבניית 16 אלף דירות. נתניהו אמור לכנס ישיבת ממשלה דחופה בנושא, אולי אף מחר.

קראו עוד בכלכליסט

נייר העבודה שיגיש סמוטריץ’ לנתניהו יכלול גם את הקשיים שהצעת החוק שלו מעוררת, בעקבות ישיבה שערך אתמול ובה הביעו שורה של בכירים, בהם ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, מנהלת מינהל התכנון ומנהל רשות מקרקעי ישראל, התנגדות לקידום החוק ואף הטילו ספק בהיתכנותו. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ הצביע גם הוא על קשיים באישור החוק, ואמר כי המדינה תתקשה להתגונן בבית המשפט מפני תביעות הפרה מצד בעלי הקרקעות הפרטיות שבהן פועל שדה דב. סמוטריץ’ יסקור בהצעתו גם את הקשיים הגלומים בחלופה לשדה דב - טיסות לאילת מטרמינל 1 בנתב"ג. 

שדה דב , צילום: עמית שעל שדה דב | צילום: עמית שעל שדה דב , צילום: עמית שעל

על פי הטיוטה הראשונה של הצעת החוק מסלול ההמראה השוכן בחלק המערבי של המתחם ובסמוך לים יישאר, לידו יוקם טרמינל אזרחי קטן. הבסיס הצבאי והטרמינל הנוכחי שבנויים מזרחית למסלול יהרסו כמתוכנן. בעלי הקרקע הפרטית שעליה שוכן המסלול ואותם מייצגים 5 עורכי דין המכונים מנהלי הגוש הגדול, לא יקבלו פיצוי כספי, אלא יפוצו בזכויות בנייה. עוד על פי הצעת החוק, ביצוע הבנייה בפועל יקודם בשלבים ממזרח למערב, וזאת כדי לאפשר את המשך הטיסות לאילת. בעלי הקרקע הפרטיים יקבלו קדימות על פני אחרים במימוש זכויות הבניה, ולא יוכלו לקבל פיצוי נוסף מעבר לכך.

פיצויים ושינוי תכנוני

בישיבה שנערכה היום הציגו בכירי המשרדים את הקשיים הרבים שעולים מהצעת החוק. על פי המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ אם החוק יאושר המדינה תתקשה לשכנע את בית המשפט כי אין למנהלי הגוש הגדול עילה לביטול ההסכם עימה. אריאל יוצר, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, העריך כי המחיר המיידי של ביטול ההסכם עם בעליה קרקע הפרטיים יהיה 8-4 מיליארד שקל. סכום שנובע מדמי שימוש רטרואקטיבים שהמדינה תידרש לשלם לבעלי הקרקע. על פי יוצר, משרד האוצר יצטרך להצביע כבר עכשיו על מקור תקציבי לפיצוי הזה, דבר אשר יוביל לקיצוץ רוחבי בתקציב משרדי הממשלה. שר האוצר עצמו, משה כחלון, סירב אתמול להביע עמדה בנושא, ואמר ל”כלכליסט” כי הנושא עבר להכרעת ראש הממשלה.

על פי הערכות האוצר ורמ”י צפוי אובדן ההכנסות משיווק הקרקע בשדה דב בלבד לעמוד על 15.5 מיליארד שקל. לצד זאת צפוי סכום הפיצוי שישולם לבעלי הקרקע לנוע בין 5 ל־6 מיליארד שקל. אובדן יחידות הדיור בתוכניות הגובלות יוביל לאובדן כמה מיליארדי שקלים נוספים. על פי מינהל התכנון המחיר של השארת שדה דב במקומו, בהתאם למתווה המופיע בהצעת החוק של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הוא עיכוב ואולי אף ביטול תוכניות בנייה בהן פוטנציאל להוספת 26 אלף דירות ו־3,700 חדרי מלון במיקום בעל חשיבות, כמו גם צמצום משמעותי של אלפי דירות בהישג יד. על פי מינהל התכנון, אם שדה התעופה לא יפונה, תוכנית הבנייה ברובע החדש שאמור לקום על שדה דב, שמקודמת מאז 2011, תיגנז ויהיה צורך להכין תוכנית חלופית שלוקחת בחשבון את ההשלכות הסביבתיות של פעילות מטוסים בסמוך לשכונת מגורים.

ניר קוגל סמנכ"ל תכנון בנת"ע הסביר כי השארת שדה התעופה תיאלץ את החברה לקדם את פיתוח הרכבת הקלה לאורך ציר לוי אשכול, ולא לאורך אבן גבירול - החלופה התכנונית המועדפת. חלופות לוי אשכול טובה פחות משום שמדובר ברחוב משני, לעומת אבן גבירול שאמור להיות צפוף ושוקק ולכן מתאים יותר לרכבת עירונית.

משמעות הפרת ההסכם

בחוות דעת שכתב מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עדיאל שמרון לקראת הדיון הוא הזהיר מאפקט של עליית מחירים שיווצר בשל דחיית הפינוי, שלדבריו צפויה להביא לביטולו המוחלט. "לאחר בחינה מעמיקה והיכרות עם פרטי ההסכמים אנו סבורים שדחיית מהלך הפינוי תביא לכך שהשדה לא יפונה כלל בשנים הקרובות. דחייה כזו תוביל להליכים משפטיים ולאובדן אמונם של בעלי הקרקע בכל הסכם עם העירייה והמדינה".

בתוך כך, שופט בית משפט השלום בהרצליה יעקב שקד, נענה לדרישת המנהלים המיוחדים לקרקעות השדה, והורה ליועץ המשפטי לממשלה או נציגו להתייצב לדיון דחוף אודות יוזמת החקיקה שמשמעו הפרת ההסכם לפינוי שדה התעופה. הדיון נקבע למחר בצהריים.

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
סתם קשקשנים בלי שום מידע הטירונים באילת ארקיע ופתאל
אין טייקונים בשדה דב ,יש פירורי מגרש ממה שהיה לבעלי הקרקע ,זרקו לתוך שטח השדה פירורים ,בעלי הנכסים כבר וויתרו על מחצית מרכושם עבור המדינה ה״מדהימה שלנו״ מה אתם מביני ם האייקונים עומדים מאחורי הקמפיין לא לסגור את שדה דב ,ארקיע ופְאתל שממילא הונם אינו בארץ הם נבנו על הגב שלנו ועכשיו עושים מהומה בשביל עוד כמה מיליארדים לכיסם הפרטי אולי גם נבטל את הפטור ממעמ לאילת נראה מה יהיה אז ,אולי אנשים יתחילו לעבוד בעיר הרעשנית והמלוכלכת הזאת
נתן  |  24.06.19
16.
מזל ששלטון החוק חזק כשצריך
יש בישראל חוק יעד הגירעון. הוא חל על ממשלה רגילה, וקל וחומר על ממשלת מעבר. אין שום סיכוי שלממשלה הנוכחית מותר להתחייב על הוצאה של מעל מילארד ש"ח בלי להביא מקור תקציבי. סמוטריץ' וביבי (לאו דווקא בסדר הזה) פשוט מחכים שבג"ץ יבטל את ההחלטה כדי להתנגח!
משפטן  |  24.06.19
לכל התגובות